Інтеграція дітей із синдромом дауна в спеціальне освітнє середовище

Експериментальна база: спеціальна загальноосвітня школа-інтернат №26 для дітей з вадами розумового розвитку

Термін проведення експерименту 2011 – 2016 р.р.

Науковий керівник: Макарчук Н.О., завідувач лабораторії олігофренопедагогіки Інституту спеціальної педагогіки НАПН України, кандидат психологічних наук

Актуальність експериментально-дослідної роботи зумовлена зростаючим попитом і потребами в інтеграції дітей із синдромом Дауна в середовище, яке буде виконувати функцію розширеної соціалізації таких дітей у спеціальному освітньому закладі та подальшій адаптації їх у суспільство, прийняття ними у власній життєдіяльності активної позиції. Багаторічний зарубіжний досвід спеціалістів у галузі спеціальної освіти засвідчує успішність життєдіяльності людей із синдромом Дауна в умовах належно організованого психолого-педагогічного супроводу. Ця експериментальна корекційно-освітня програма покликана розробити й провести теоретико-практичні дослідження з питань створення належних умов, у яких діти із синдромом Дауна не тільки продуктивно оволодіють необхідними знаннями, але набудуть певних вмінь та навичок. Призначення спеціального розвивального середовища полягає в тому, щоб дати можливість дитині з особливими потребами відчути свою індивідуальність, навчити її самоповазі, створити ситуацію успіху, забезпечити соціалізацію особистості, розширити можливості комунікації. Таким чином підготувати дітей із синдромом Дауна до дорослого життя, до продуктивної участі в житті суспільства в майбутньому.

Мета експериментально-дослідної роботи: теоретично обґрунтувати, експериментально перевірити особливості оптимальної й ефективної організації навчально-виховного процесу для дітей із синдромом Дауна з метою їх успішної інтеграції в освітній простір.

Завдання експериментально-дослідної роботи:

  • провести аналіз психолого-педагогічної літератури з теми дослідження, вивчити зарубіжний досвід;
  • створити для дітей із синдромом Дауна спеціальне розвивальне середовище, оптимізувати процес освіти за рахунок упровадження інноваційних технологій, адаптованих зарубіжних методик, методів, форм та способів навчання;
  • сприяти психічному розвитку дитини, її особистісному зростанню;
  • відкрити підготовчі класи для дітей із синдромом Дауна з метою підготовки до навчання в школі;
  • розробити та апробувати експериментальні навчальні програми для дітей із синдромом Дауна;
  • забезпечити впровадження системи психолого-педагогічного супроводу для дітей із синдромом Дауна;
  • розробити науково-методичні рекомендації щодо інтеграції дітей із синдромом Дауна в освітнє середовище. Дослідно-експериментальна робота розпочалася з вересня 2011 р.

Об’єкт експериментально-дослідної роботи: особистісний розвиток учнів із синдромом Дауна в освітньому просторі.

Предмет експериментально-дослідної роботи: система психолого-педагогічних впливів на особистість дитини із синдромом Дауна в умовах навчально-виховного процесу спеціального загальноосвітнього навчального закладу.

Механізм реалізації експериментально-дослідної роботи здійснюється шляхом організації системи заходів, яка передбачає комплексну послідовну роботу з усіма учасниками навчально-виховного процесу (дітьми, педагогами та батьками) і має два блоки складових: особистісно-орієнтовані й соціально-педагогічні чинники.

У процесі експериментально-дослідної роботи необхідно забезпечити особистісно зорієнтований підхід, сприймати кожного учня як цілісну особистість, давати їм можливість самореалізовуватися. Постійно створювати ситуацію успіху, що дозволить учню відчувати позитивні емоції.

Процес навчання організовано відповідно до психофізіологічних особливостей дітей, враховано індивідуальні та типологічні особливості, спираючись на сильні сторони дітей з особливими потребами.

Очікувані результати науково-дослідницької й експериментальної роботи полягають у:

  • створенні сприятливого розвивального для навчання і розвитку дітей з особливими потребами;
  • оптимізації процесу освіти за рахунок впровадження та адаптації інноваційних технологій, прогресивних методик, методів, форм та способів навчання;
  • підвищенні фахового рівня педагогічних працівників, активізація їх творчо-пошукової активності;
  • встановленні партнерських стосунків із родинами. Активна участь батьків в організації навчально-виховного процесу.

Загальний висновок

Експериментальна корекційно-освітня система покликана розробити та провести теоретико-практичні дослідження з питань створення належних умов, в яких діти із синдромом Дауна не тільки продуктивно оволодівають необхідними знаннями, а набувають певних умінь і навичок. Призначення спеціального розвивального середовища полягає в тому, щоб дати можливість дитині з особливими потребами відчути свою індивідуальність, навчити її самоповазі, створити ситуацію успіху, можливість вступати в ті чи інші стосунки з однолітками, дорослими, і таким чином підготувати дітей із синдромом Дауна до дорослого життя, до продуктивної участі в діяльності житті суспільства в майбутньому.

Leave a Reply