Експериментальна база: ПШ № 268
Термін проведення експерименту: 2010 – 2014 р.р.
Науковий керівник: Пархоменко І.М., заступник начальника управління освіти Оболонського району м. Києва, кандидат педагогічних наук
Актуальність експериментально-дослідної роботи. За даними експериментального дослідження, проведеного в школі, приблизно 80% дітей, що приходять до 1 класу мають різні порушення постави. У 55% діагностується сколіоз. Ця тенденція зберігається у підлітковому та юнацькому віці. Дане захворювання часто зумовлює порушення мовлення, інтелекту, зору, слуху. У фізіолого-гігієнічних і психофізіологічних дослідженнях доведено, що за умов вживання певних заходів, можна суттєво зміцнити і зберегти психічне й фізичне здоров’я учнів. Отже, необхідним вважаємо створення спеціальних умов для навчання і виховання дітей із вадами рухового апарату в загальноосвітньому закладі, запровадження нових підходів щодо поєднання навчання і реабілітації під час навчально-виховного процесу.
Мета експериментально-дослідної роботи: теоретично обґрунтувати й експериментально перевірити процес освітньо-реабілітаційного навчання дітей із порушенням опорно-рухового апарату, обрати форми, методи і засоби їх навчання і виховання в умовах початкової школи.
Завдання експериментально-дослідної роботи:
- провести психолого-медико-педагогічний аналіз засобів і методів навчання і реабілітації дітей означеної категорії у спеціальних і масових навчальних і медичних закладах;
- розробити реабілітаційні програми з урахуванням рівня розвитку і можливостей кожної дитини із порушенням опорно-рухового апарату;
- провести моніторингові дослідження зміни стану здоров’я дітей протягом терміну експериментально-дослідної роботи.
Об’єкт експериментально-дослідної роботи: процеси навчання і реабілітації учнів із порушенням опорно-рухового апарату в умовах початкової школи.
Предмет експериментально-дослідної роботи: організація освітньо-реабілітаційного процесу для учнів з порушенням опорно-рухового апарату у загальноосвітній початковій школі.
Механізм реалізації експериментально-дослідної роботи. Для проведення педагогічного дослідження на кожній паралелі початкової школи організовується по одному класу з інтегрованим навчанням, в якому спільно навчатимуться здорові учні та учні з порушеннями опорно-рухового апарату. Набір учнів до цих класів є добровільним. У 2010-2011 навчальному році відкрито перший такий клас.
Двічі на рік проводяться моніторинги стану здоров’я дітей. Результати їх заслуховуються на педагогічних радах. Медичне обслуговування учнів здійснюється штатним чи спеціально закріпленим за школою медичним персоналом управління охорони здоров’я, які організовують проведення лікувально-профілактичних заходів і відновлювального лікування. Діти з хронічними захворюваннями знаходяться під постійним диспансерним наглядом відповідних закладів системи охорони здоров’я.
З метою реалізації проекту для школи розроблено спеціальний штатний розпис, до якого додатково введено посади заступника директора з інноваційної діяльності, психолога, реабілітолога-ортопеда, фізіотерапевта, медичної сестри, логопеда.
Очікувані результати науково-дослідницької та експериментальної роботи полягають у розробці реабілітаційних програм, організаційних і психолого-медико-педагогічних рекомендацій щодо роботи з учнями з порушенням опорно-рухового апарату в умовах початкової школи, подальшій конкретизації засобів і методів освітньо-реабілітаційної діяльності, доведенні результативності створених умов щодо ефективного навчання учнів із порушенням опорно-рухового апарату в початковій школі.
Загальний висновок
Умови освітньо-реабілітаційного навчання дітей із порушеннями опорно-рухового апарату сприяють їх фізичному розвитку, забезпечують комплексну психолого-медико-педагогічну допомогу.