Експериментальна база: СЗШ №233
Термін проведення експерименту: 2009 – 2015 рр.
Науковий керівник: Пархоменко І.М., заступник начальника управління освіти Оболонського району м. Києва, кандидат педагогічних наук
Актуальність експериментально-дослідної роботи. За результатами статистичних досліджень у світі біля 0,2 % дітей народжуються із повною чи частковою втратою слуху, ще 0,5 % набувають її в перші роки життя через генетичні розлади, травми, інфекційні захворювання тощо. В складних випадках, коли глухота, здатність слухати і висловлюватися не можуть забезпечити розвиток усного мовлення починається відставання дитини в інтелектуальному й соціальному розвитку.
Нині в Києві існує мережа спеціалізованих шкіл-інтернатів для глухих і слабочуючих дітей. Однак специфіка навчально-виховного процесу у цих закладах, не дозволяє максимально залучити батьків до постійного контактування з дитиною, впливу на стан їхнього навчання, що забезпечило б кращу соціалізацію в сім’ї і суспільстві.
Отже, актуальності набувають проблеми, пов’язані зі створенням максимально сприятливих умов для поступової інтеграції дитини у суспільство, її соціалізації. На вирішення зазначеної проблеми спрямовано дослідно-експериментальну діяльність педагогічного колективу середньої загальноосвітньої школи № 233, що здійснюється за такою темою: «Соціально-педагогічні аспекти організації інклюзивної освіти дітей з вадами слуху в умовах початкової школи».
Мета експериментально-дослідної роботи: теоретично обґрунтувати й експериментально перевірити соціально-педагогічні умови організації інклюзивної освіти молодших школярів зі зниженим слухом, підходів, форм, методів і засобів навчання і виховання.
Завдання експериментально-дослідної роботи:
- здійснити теоретичний аналіз організації спеціальної та інклюзивної освіти дітей з вадами слуху в умовах загальноосвітнього навчального закладу;
- провести порівняльний аналіз вітчизняної і зарубіжної систем навчання і виховання дітей із вадами слуху;
- розкрити зміст, систематизувати і визначити соціально-педагогічні умови, найефективніші традиційні і нові підходи, форми і методи
- інклюзивної освіти молодших школярів зі зниженим слухом;
розробити рекомендації щодо використання досвіду організації інклюзивної освіти дітей зі зниженим слухом.
Об’єкт експериментально-дослідної роботи: процес навчання і виховання учнів зі зниженим слухом.
Предмет експериментально-дослідної роботи: організація інклюзивної освіти дітей зі зниженим слухом в умовах початкової школи та її забезпечення.
Механізм реалізації експериментально-дослідної роботи передбачає відкриття інклюзивних класів, до учнівського колективу яких зараховуються діти 6 – 7 років за направленням психолого-медико-педагогічної комісії при ГУОН м. Києва.
До класів набираються діти з І – ІІІ ступенем зниження слуху та особи, які мають слуховий апарат. Класи відкриваються поступово – кожен рік по одному першому інклюзивному класу, де спільно навчатимуться учні з нормальним і зниженим слухом. Набір учнів до цих класів виключно добровільний. За чотири роки планується відкрити з 1-го по 4-й класи.
Кількість учнів у класі менша за нормативну. Передбачається набирати 18 дітей в один клас, серед них буде 12 дітей із нормальним слухом, 6 – зі зниженим. Для інклюзивних класів розроблено штатний розпис на основі штатного розпису спеціальних шкіл-інтернатів. В інклюзивному класі працюють 2 педагоги: учитель початкових класів і помічник вчителя зі спеціальною підготовкою.
У другу половину дня із дітьми з особливими потребами проводять індивідуальну корекційно-компенсаторну роботу, корекційно-розвивальні заняття з учнями з питань формування навчальних здібностей, мотивації навчання, розвитку пізнавальних процесів; соціально-психологічні, розвивально-комунікативні тренінги, години спілкування з учнями, які мають проблеми у спілкуванні та взаємодії з однолітками і дорослими.
Для роботи з дітьми зі зниженим слухом педагогічні працівники проходять спеціальну підготовку на базі ЦСР «Аврора» та центру «СУВАГ», беруть участь у семінарах, організованих зарубіжними і вітчизняними фахівцями з корекційної педагогіки і психології.
На основі проведеного дослідження в СЗШ № 233 планується створити модель інклюзивної освіти дітей із вадами слуху і мовлення в умовах початкової школи.
Очікувані результати науково-дослідницької та експериментальної роботи полягають у доведенні можливості і доцільності застосування інклюзивного навчання дітей зі зниженим слухом у початковій школі, обґрунтуванні соціально-педагогічних умов організації інклюзивного навчання в загальноосвітньому навчальному закладі; визначенні оптимального інструментарію навчальної, виховної і корекційної роботи, здійсненні подальшої конкретизації засобів і методів організації інклюзивної освіти дітей зі зниженим слухом; розробленні методичних рекомендацій щодо організації інклюзивної освіти дітей із вадами слуху в умовах початкової загальноосвітньої школи.
Загальний висновок
Розробка й упровадження моделі психолого-педагогічного супроводу дітей із порушеннями мовлення в умовах загальноосвітньої школи сприятиме розширенню можливостей соціалізації, створенню передумов для інтеграції в суспільство дітей із порушеннями мовлення, забезпечить ефективний корекційний вплив на мовлення, а також матиме позитивний виховний вплив.