Психолого-педагогічний супровід дітей з особливими потребами через упровадження інклюзивної освіти психолого-педагогічне управління навчальною діяльністю соціально занедбаних учнів та учнів із затримкою психічного розвитку в умовах СЗШ

Експериментальна база: СЗШ №231

Термін проведення експерименту: 2008-2015 рр.

Науковий керівник: Пархоменко І.М., заступник начальника управління освіти Оболонського району м. Києва, кандидат педагогічних наук

Актуальність експериментально-дослідної роботи. Ґрунтовний аналіз проблем навчання і виховання учнів із затримкою психічного й інтелектуального розвитку в умовах загальноосвітнього навчального закладу, здійснений колективом СЗШ №231 у результаті експериментального дослідження «Освіта і здоров’я крокують разом» переконує в їхній недостатній розробленості й доцільності вивчення у сучасній педагогічній науці і практиці.

Як правило, батьки учнів із особливими потребами не визнають реального стану справ і необхідності їх навчання у спеціалізованих навчальних закладах, а висловлюють стійке бажання залишити свою дитину у загальноосвітній школі, в результаті чого школа залишається «сам на сам» з означеною проблемою.

Мета експериментально-дослідної роботи: теоретично обґрунтувати, розробити й апробувати засоби і методи управління навчальною діяльністю соціально-занедбаних учнів і учнів із затримкою психічного розвитку в умовах ЗНЗ.

Завдання експериментально-дослідної роботи:

  • здійснити теоретичний аналіз управління навчальною діяльністю учнів означеної категорії і дослідити практику його застосування у середніх загальноосвітніх і спеціальних школах;
  • здійснити психолого-педагогічний аналіз засобів і методів навчання у спеціальних і середніх загальноосвітніх школах;
  • розробити систему керування навчанням дітей означеної категорії за принципами інклюзивної освіти;
  • експериментально перевірити ефективність управління навчальною діяльністю учнів означеної категорії у середній загальноосвітній школі.

Об’єкт експериментально-дослідної роботи: керівництво навчальною діяльністю соціально занедбаних учнів і учнів із затримкою психічного розвитку.

Предмет експериментально-дослідної роботи: управління навчальною діяльністю соціально занедбаних учнів та учнів із затримкою психічного розвитку.

Механізм реалізації експериментально-дослідної роботи передбачав створення на кожній паралелі початкової школи інклюзивного класу, в якому спільно навчаються учні з нормальним соціальним розвитком і соціально занедбані діти, діти з нормальним рівнем інтелекту і з незначною затримкою його розвитку. Останню групу дітей визначає міська психолого-медико-педагогічна комісія.

В інклюзивних класах працюють два вчителі – один основний, а другий вчитель-асистент. Додатково до штатного розпису школи введено посади психолога, дефектолога, логопеда, інструктора ЛФК, соціального педагога.

У процесі експерименту помічено, що соціально занедбані учні та учні із затримкою психічного розвитку адекватно реагують на музику, активні під час проведення музичних занять, ігор, танців. Саме під час таких занять вони краще адаптуються в класі, поліпшуються їхні стосунки з однокласниками. Тому на перерві з ними проводить роботу педагог-організатор з відповідною фаховою освітою.

Успішність реабілітаційної роботи з дітьми неможлива без активного залучення батьків. Готовність дорослих до психосоціальної реабілітації дитини становить окрему проблему. Її розв’язання потребує, з одного боку, створення системи реабілітаційної роботи з батьками, метою якої є підтримка та формування у них оптимістичних життєвих настанов, здатності бачити реальну й водночас позитивну перспективу свого життя і життя своєї дитини. З другого боку, виникає необхідність в ознайомленні й усвідомленні батьками певної системи психолого-педагогічних знань і умінь, вільне оперування якими дозволяє включитися у плідну співпрацю із фахівцями. Саме в цьому напрямі і працює шкільний психолог.

На жаль, не з усіма батьками вдалося знайти порозуміння. Значна кількість батьків не уважають власну дитину такою, яка має проблеми розвитку. Психологом, логопедом, соціальним педагогом розроблено для батьків і вчителів школи методичні рекомендації з корекції психологічних процесів у дітей та подолання їхньої агресивності. Спільна праця фахівців і батьків дає позитивні результати в цілому та по кожній дитині зокрема.

Загальний висновок

Теоретико-експериментальним шляхом доведено можливість навчання і виховання дітей означеної категорії за принципами інклюзивної освіти. На основі опрацювання результатів дослідно-екпериментальної буде розроблено організаційні й психолого-педагогічні рекомендації щодо керування навчальною діяльністю соціально занедбаних учнів і учнів із затримкою психічного розвитку в умовах середньої загальноосвітньої школи.

Leave a Reply