Розвиток відкритої громадсько активної системи «Школа повного року навчання»

Експериментальна база: гімназія «Ерудит», гімназія №177 біотехнологій, Києво-Печерський ліцей №171 «Лідер», ліцей «Наукова зміна», ліцей №100 «Поділ», ліцей «Престиж», СЗШ №120, СЗШ №226, СЗШ №23, СЗШ №254, СЗШ №279, СШ №112 ім. Т.Г.Шевченка, СЗШ №247, СШ №98, СШ №329 «Логос» ім. Г. Гонгадзе, Дніпровський технічний ліцей, СЗШ №25

Термін проведення експерименту: 2007 – 2013 рр.

Науковий керівник: Хоружа Л.Л., проректор з наукової роботи Київського університету імені Бориса Грінченка, доктор педагогічних наук, професор

Актуальність експериментально-дослідної роботи. Сучасний стан суспільного розвитку, нові освітні пріоритети, курс на розбудову громадянського суспільства обумовили нові підходи в організації діяльності навчальних закладів. Сьогодні вони діють не тільки як освітні осередки, а й виступають провідними інститутами розвитку і саморозвитку, соціалізації особистості, виконують важливу соціально-виховну функцію, створюють соціально-культурний простір для задоволення освітніх потреб не тільки учнів, а й територіальної громади мікрорайону. У відповідності до запитів сучасного суспільства модернізація діяльності загальноосвітніх навчальних закладів у столичному регіоні спрямовується на гармонізацію соціально-педагогічних умов діяльності шкіл, інтегрування урочної та позаурочної сфери діяльності ЗНЗ, створення сприятливих умов для різнобічного розвитку школярів, формування в них стійкої мотивації до самоосвіти, самовизначення, навчання протягом усього життя тощо.

Такі можливості для розвитку підростаючого покоління надає саме «Школа повного року навчання» як інноваційна модель відкритої соціально-педагогічної системи та її підпроекти: «Школа повного дня», «Школа без вихідних», «Літня школа».

Основна ідея «Школи повного дня» полягає в об’єднанні навчальної і позанавчальної сфер діяльності ЗНЗ, формуванні освітнього середовища школи, що дає можливість для реалізації освітньо-виховних маршрутів учнів, інтегрує в єдиний функціональний комплекс освітні, розвивальні, виховні й оздоровчі процеси, реалізує завдання додаткової освіти.

Особливістю навчально-виховного процесу ЗНЗ у режимі повного дня є створення єдиного розкладу першої і другої половини дня. З метою зменшення навчального навантаження уроки з основних предметів, відпочинок і самостійна робота об’єднуються в єдиний педагогічний процес. Головним у плануванні роботи такої школи є збалансований підхід до навчально-виховної роботи за такими змістовими блоками: інтелектуальний, художньо-естетичний, фізично-оздоровчий, соціальний.

Основна ідея експериментально-дослідної роботи «Школи без вихідних» полягає в необхідності розв’язання протиріччя між зростаючими потребами батьків щодо якісної освіти їхніх дітей та зайнятістю школярів у вихідні дні та канікулярний період.

Одним із важливих аспектів функціонування школи без вихідних є залучення батьків та родичів учнів до ведення гуртків, окремих занять та організації різноманітних заходів. Налагодження партнерської взаємодії дітей та дорослих у процесі спільної трудової, дозвіллєвої, оздоровчої діяльності є стрижнем організації роботи у школі вихідного дня.

Мета «Літньої школи»: моделювання та створення умов для відпочинку, розвитку та самореалізації особистості в канікулярний період через її участь у різних видах ігрової, спортивної, творчо-продуктивної, здоров’язміцнювальної та інших видів діяльності.

Літня оздоровчо-розвивальна школа забезпечує можливості для акумуляції ресурсів загальноосвітнього навчального закладу із ресурсами інших соціальних інституцій місцевої громади (центрів соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді, служб у справах дітей, вищих навчальних закладів, громадських організацій) з метою створення сприятливого розвивально-виховного середовища для дітей у канікулярний період.

Одним із базових компонентів діяльності такої школи є активне залучення до роботи з дітьми волонтерів: студентів педагогічних коледжів та університетів, батьків, спеціалістів клубів за місцем проживання та в позанавчальних закладах, людей поважного віку та ін.

Основні напрями роботи в літній оздоровчо-розвивальній школі такі: оздоровлення школярів, особистісно-розвивальний, розважальний.

В умовах упровадження інноваційної моделі «Школа повного року навчання» розробляється сучасна ідеологія виховання, формується нова філософія освіти та структура навчально-виховного процесу, який гармонізується в умовах сучасності. Розробляється доцільний режим дня учнів, який враховує вікові, психічні, фізичні особливості розвитку школярів, зменшується їхнє навчальне навантаження, активізується процес розвитку їхніх здібностей тощо.

Мета експериментально-дослідної роботи: створення та функціонування «Школи повного року навчання», гармонізація соціокультурних і психолого-педагогічних умов роботи загальноосвітнього навчального закладу, які б забезпечували всебічний розвиток особистості шляхом її залучення до різноманітних форм навчально-виховної, дозвіллєвої, соціально корисної діяльності протягом року.

Завдання експериментально-дослідної роботи:

  • модернізувати зміст освіти, вдосконалити програмно-методичне забезпечення навчальної діяльності ЗНЗ;
  • інтегрувати урочну та позаурочну діяльність шляхом створення єдиного розкладу навчально-виховного процесу;
  • оптимізувати виховну роботу з учнями на засадах створення соціокультурного середовища, урізноманітнення видів діяльності;
  • забезпечити проектування та реалізацію цільових комплексних програм, спрямованих на розвиток учнівського самоврядування,збереження здоров’я дітей, розвиток їх творчих здібностей, формування загальнолюдської культури тощо;
  • створити умови для самовизначення школярів, надання їм вільного вибору видів навчально-виховної діяльності відповідно до інтересів і здібностей;
  • розширити види освітніх послуг та цільові групи їх отримання;
  • розробити нормативно-правове забезпечення функціонування закладу нового типу відповідно до структури, соціальних і навчально-виховних потреб учасників освітнього процесу;
  • обґрунтувати та підготувати науково-методичний супровід різних видів експериментальної роботи;
  • забезпечити умови для повноцінного використання кадрових і матеріальних ресурсів ЗНЗ;
  • забезпечити координованість дій усіх суб’єктів соціально-педагогічної діяльності, яка здійснюється на єдиних концептуальних засадах.

Об’єкт експериментально-дослідної роботи: процес навчання та виховання школярів в умовах повного дня.

У місті Києві сімнадцять експериментальних шкіл впроваджують концептуальні ідеї «Школи повного року навчання» на практиці. Сьогодні більшість загальноосвітніх навчальних закладів столиці працюють у рамках підпроекту «Школа повного дня». Умови функціонування кожного загальноосвітнього навчального закладу визначили вибір школою напряму експериментальної діяльності за проектом «Школи повного року навчання» та підпроектів: «Школа повного дня», «Школа без вихідних», «Літня школа».

Організація педагогічного експерименту «Школа повного дня» розпочалась у школах столиці у 2004 р. Накопичено значний досвід діяльності шкіл. У 2010 р., рішенням прийнятим міською експертною комісією з питань здійснення інноваційної педагогічної діяльності в навчальних закладах столиці, експериментальне педагогічне дослідження «Школа повного дня» завершено з рекомендацією до впровадження у навчально-виховний процес одинадцяти загальноосвітніх навчальних закладів, зокрема: гімназії біотехнологій № 177, СШ № 112 ім. Т. Шевченка, ліцею «Наукова зміна», СШ № 247, СШ № 98, СЗШ № 226, ліцею «Поділ» № 100, СЗШ № 254, гімназії «Ерудит», Технічного ліцею, Києво-Печерського ліцею «Лідер» №171 (наказ ГУОН № 78 від 02.04.2010 р.). Решта ЗНЗ продовжують дослідження.

Досвід роботи експериментальних шкіл, а також теоретичні засади Школи повного року навчання висвітлені у науково-методичних посібниках:

  1. Педагогічні новації столичної освіти: теорія і практика: науково-методичний щорічник / За наук. ред. Л.М. Ващенко. – К.: Видавничо-поліграфічний центр «Тираж», 2005.- 152с.
  2. Школа повного року навчання: теоретичні засади: наук.-метод. матеріали / за заг. ред. В.О. Огнев’юка.- К. : КМПУ ім. Б.Д. Грінченка, 2007.- 44 с.
  3. Школа повного року навчання: теорія і практика: наук.-метод. посіб./ О.В.Безпалько, Л.М.Гриневич, О.Б.Жильцов [та ін.]; за заг. ред. В.О. Огнев’юка, Л.Л.Хоружої. – К.: КМПУ ім. Б.Д. Грінченка, 2008.- 106 с.
  4. Підготовлено до друку науково-методичні матеріали: «Школа повного року навчання : з досвіду роботи загальноосвітніх навчальних закладів/ [упоряд.: Г.В.Шапаренко, Ю.В.Терпило] – К.: Київський університет імені Бориса Грінченка. – К.; 2011. – 99 с.

Leave a Reply