Експериментальна база: Кловський ліцей №77
Термін проведення: 2011 – 2016 рр.
Науковий керівник: Вдовченко В.В., науковий співробітник Інституту педагогіки НАПН України, доцент Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв
Актуальність експериментально-дослідної роботи. Інноваційне проектування змісту освіти, приведення його у відповідність до сучасних вимог є важливим кроком на шляху модернізації освітньої системи. Принцип інтеграції є важливою закономірністю ефективної реалізації компетентнісного підходу в освітній галузі.
Предметний рівень інтеграції передбачає розширення об’єктів дослідження, що зумовлює появу нових наукових галузей, наприклад «Інформаційна культура та етикет в життєдіяльності і навчанні», 5-6 класи; «Інформаційна культура в життєдіяльності і навчанні гуманітарія», 7-9 класи; «Інформація, дизайн і технології у гуманітарній сфері» 10-11 класи; «Культура навчальної праці ділової людини», 5-6 класи; «Культура інтелектуальної діяльності ділової людини». 7-9 клас; «Наукова інтелектуальна діяльність ділової людини». На основі внутрішньопредметних зв’язків, взаємопроникнення і взаємозбагачення навчальної інформації дисциплін відбувається трансформація й ускладнення навчальних предметів, які сприяють виявленню, розвитку і реалізації індивідуальної обдарованості в особистісно привабливій площині навчальної проектно-технологічної діяльності засобами педагогічного дизайну.
Зазначені інтегративні курси зорієнтовують на виокремлення основного матеріалу й усунення другорядної, «непотрібної» інформації, надлишкової деталізації і конкретизації, змінюють суб’єкт-об’єктні стосунки в межах навчально-виховного процесу, створюють умови для співтворчості вчителя і ліцеїстів, стимулюють колективні форми навчання.
Предметна інтеграція навчальних курсів у середньої освіти сприяє формуванню і розвитку загальнокультурної, міжпредметної естетичної, предметної мистецької, проектно-технологічної й інформативної компетентностей і є необхідною умовою цілісності освітньої підготовки ліцеїстів.
Основна ідея експериментально-дослідної роботи полягає в ефективному вирішенні проблеми розвитку індивідуальної обдарованості учня під час навчальної проектно-технологічної діяльності шляхом розроблення і запровадження дидактичної системи інтегрованих курсів на основі предметів освітньої галузі «Мистецтво» (художня культура, образотворче мистецтво, музичне мистецтво) та предметів освітньої галузі «Технології» (інформатика та трудове навчання).
Дидактичні завдання системи запропонованих інтегрованих курсів з апробації змісту органічно поєднують традиції й інновації освітньої галузі й передбачають інноваційний психолого-педагогічний аспект з реалізацією актуального особистісно орієнтованого підходу, з урахуванням індивідуальних особливостей кожного ліцеїста в умовах переходу від інформаційно-репродуктивного навчання до активного, творчого, продуктивного, діяльнісного. Вирішення цих завдань, дійсно, уможливлюється за умови застосування інтеграції змісту навчальних предметів засобами педагогічного дизайну. Особистісно зорієнтований зміст інтегрованих курсів спрямований на виявлення, розвиток і реалізацію індивідуальної обдарованості в особистісно привабливій сфері навчальної проектно-технологічної діяльності засобами педагогічного дизайну.
Отже, актуальність проекту «Інтеграція змісту навчальних предметів засобами педагогічного дизайну» – очевидна.
Об’єкт експериментально-дослідної роботи: навчально-виховний процес за інтегрованими курсами у основній та старшій школі.
Предмет експериментально-дослідної роботи: інтегроване вивчення змісту навчальних предметів засобами педагогічного дизайну в основній та старшій школі
Мета експериментально-дослідної роботи: експериментально перевірити продуктивність інтегрованого вивчення змісту навчальних предметів освітньої галузі «Мистецтво» та предметів освітньої галузі «Технології» засобами педагогічного дизайну в основній та старшій школі.
Завдання експериментально-дослідної роботи:
- здійснити теоретичний і порівняльний аналіз українських і зарубіжних науково-практичних досліджень з питань інтеграції змісту навчальних курсів освітньої галузі «Мистецтво» (художня культура, образотворче мистецтво, музичне мистецтво) та предметів освітньої галузі «Технології» (інформатика та трудове навчання, технології);
- вивчити емпіричний досвід учителів-практиків;
- розробити необхідне науково- і навчально-методичне забезпечення ефективної інтеграції змісту навчальних предметів;
- проаналізувати, відкоригувати й узагальнити результати реалізації програми, оцінювання її ефективності та поширення набутого досвіду.
Механізм реалізації експериментально-дослідної роботи спрямовано на розробку і запровадження інноваційної моделі ефективної інтеграції змісту навчальних предметів освітньої галузі «Мистецтво» (художня культура, образотворче мистецтво, музичне мистецтво) та предметів освітньої галузі «Технології» (інформатика та трудове навчання, технології), що конкретизується такими напрямами роботи:
- Запровадження у практику основної і старшої школи технології інтегрованого вивчення навчальних предметів освітньої галузі «Мистецтво» та предметів освітньої галузі «Технології» на основі використання засобів педагогічного дизайну.
- Розробка у процесі прикладного дослідження авторських методик викладання вчителями-експериментаторами інтегрованих курсів засобами педагогічного дизайну.
- Розробка й експериментальна апробація матеріалів для навчальних комплектів із інтегрованих курсів для учня:
- навчальні посібники для учнів основної та старшої школи;
- ілюстровані альбоми для учнів основної та старшої школи;
науково-методичних комплектів для вчителя інтегрованих курсів:
- календарно-тематичне планування уроків для системи інтегрованих курсів в основній та старшій школі;
- науково-методичні посібники для вчителя інтегрованих курсів в основній та старшій школі;
- Розробка й експериментальна апробація дидактичної системи з навчання за системою інтегрованих курсів навчальних предметів освітньої галузі «Мистецтво» та предметів освітньої галузі «Технології» засобами педагогічного дизайну для учнів в основній та старшій школі.
Науково-дослідну роботу з реалізації програми експерименту пропонується провести поетапно. Основні етапи експерименту: організаційний, формувальний, заключний. Усі етапи є тісно взаємопов’язані і доповнюють один одного.
Очікувані результати науково-дослідницької й експериментальної роботи: організація та налагодження роботи «Центру експериментальної педагогіки з дизайн-освіти»; розробка апробованих програм і посібників з інтегрованих курсів навчальних предметів освітньої галузі «Мистецтво» та предметів освітньої галузі «Технології» засобами педагогічного дизайну для основної, старшої школи; система інтегрованих курсів навчальних предметів освітньої галузі «Мистецтво» та предметів освітньої галузі «Технології» засобами педагогічного дизайну; дидактична система для навчання за інтегрованими курсами з навчальних предметів освітньої галузі «Мистецтво» та предметів освітньої галузі «Технології» засобами педагогічного дизайну.
Загальний висновок
Обрана для проведення експериментально-дослідної роботи тема «Інтеграція змісту навчальних предметів засобами педагогічного дизайну» є актуальною і практично значущою для вирішення проблеми розвитку індивідуальної обдарованості учня під час навчальної проектно-технологічної діяльності.
