Створення загальношкільної моделі художньо-естетичного розвитку учнів

Експериментальна база: СЗШ № 245

Термін проведення: 2010 – 2015 рр.

Науковий керівник: Бєлкіна Е.В., завідувач кафедри образотворчого мистецтва та дизайну, кандидат педагогічних наук, доцент

Актуальність експериментально-дослідної роботи. В умовах динамічного розвитку сучасного інформаційно-технологічного суспільства особливої гостроти набувають проблеми, пов’язані з естетичною культурою особистості. У вихідних концептуальних положеннях змісту освіти в Україні, що зафіксовані у низці нормативно-законодавчих документів декларується право кожної особистості на художньо-естетичний розвиток. Так, у Законі «Про освіту» (1991 р.) підкреслено пріоритетність загальнолюдських цінностей, закцентовано увагу на органічному зв’язку з національною історією, культурою, традиціями. У Національній доктрині розвитку освіти в Україні наголошено на необхідності створення передумов для виховання гармонійно розвиненої особистості, здатної творчо мислити, самостійно приймати нестандартні рішення, гнучко реагувати на зміни в умовах докорінної перебудови всіх сфер життєдіяльності суспільства. Виконати продуктивне соціальне замовлення – виховати художньо й естетично розвинену творчу особистість, готову до повноцінної самореалізації в умовах сучасного полікультурного простору – можливо за умови опанування нею арсеналом національно-культурних цінностей.

Однією з головних цінностей визначено мистецтво. Його потужний виховний вплив на людину реалізується насамперед у навчальній діяльності. «Саме в перебігу систематичного викладання предметів художньо-естетичного циклу вчитель має змогу не тільки організувати засвоєння учнями знань і вмінь з мистецтва, а й цілеспрямовано виявити могутній виховний потенціал художніх цінностей».

Отже, тема експериментально-дослідної роботи «Створення загальношкільної моделі художньо-естетичного розвитку учнів» є своєчасною і актуальною.

Працюючи над розробкою і запровадженням такого педагогічного експерименту, її автори виходили з реальної потреби, побажань і прагнень батьків школярів Оболонського району щодо необхідності розвитку творчих здібностей дітей, формування їх художньо-естетичних інтересів. Корінь породження проблеми – у відсутності в Оболонському районі навчального закладу, який би задовольняв потреби батьків щодо розвитку художньо-естетичних інтересів їхніх дітей під час навчально-виховного процесу. Більшість батьків бажають, щоб дитина, крім освіти, отримувала задоволення своїх художньо-естетичних інтересів і можливість перебувати у сприятливому, творчому, безпечному і психологічно комфортному середовищі. Зважаючи на це, виникла необхідність у побудові моделі такого навчального закладу, в якому б балансувалися програми з художньо-естетичного розвитку між початковою, основною та старшою школою, тобто створювалися сприятливі умови для задоволення художньо-естетичних інтересів учнів.

Основна ідея експериментально-дослідної роботи полягає в розробці нових підходів, технологій та механізмів управління навчальним процесом. Створення моделі художньо-естетичного розвитку інтересів учнів та технологія її реалізації ґрунтується на основі сучасних наукових підходів до управління педагогічним процесом (системний, особистісно орієнтований, кваліметричний), концепції спрямованої самоорганізації й поняття освітнього моніторингу.

Базова модель містить фактори як головні напрямки педагогічної діяльності, параметри як кроки реалізації факторів, що конкретизуються на відповідному рівні управління з урахуванням особливостей підрозділу загальноосвітнього навчального закладу, вагомості факторів і параметрів, формалізацію бажаного результату за визначеними напрямками та кроками. На основі базової моделі здійснюється моніторинг створення вище означеної моделі в навчально-виховному процесі СЗШ № 245.

Об’єкт експериментально-дослідної роботи: модульно-розвивальна система організації навчально-виховного процесу у початковій школі.

Предмет експериментально-дослідної роботи: наукове проектування, створення, апробація та використання освітніх сценаріїв модульно-розвивальних занять як ефективного інструментарію уможливлення психомистецьких технологій навчання і налагодження паритетної освітньої співпраці вчителя і учнів у класі.

Мета експериментально-дослідної роботи: розробити модель навчального закладу художньо-естетичного спрямування.

Завдання експериментально-дослідної роботи:

  1. розробити й теоретично обґрунтувати модель (зміст, форми, методи) навчального закладу художньо-естетичного спрямування;
  2. створити комплекс умов для виховання людини культури, освіченої, творчої і соціально мобільної до сучасних умов особистості, здатної до професійного самовизначення і до здорового способу життя;
  3. модернізувати систему самоосвіти педагогів навчального закладу художньо-естетичного спрямування для роботи з учнями різних вікових категорій, у т.ч. у профільній школі;
  4. удосконалити співпрацю школи з громадськістю, батьками й іншими організаціями, спрямованими на розвиток художньо-естетичних інтересів;
  5. розробити авторські програми, спецкурси, методичні рекомендації щодо використання інтерактивної дошки при викладанні образотворчого мистецтва у поєднанні з працею у масову освітню практику;
  6. запровадити розроблені програми й оцінити ефективність проекту.

Механізм реалізації експериментально-дослідної роботи передбачає функціонування низки взаємопов’язаних компонентів-модулів (діагностичний, змістовий, апробаційний, аналітико-коригувальний).

Діагностичний компонент розкриває сутність, структуру, основні елементи, процеси керованої та керуючої підсистем, що сприяють підвищенню якості навчально-виховного процесу, переходу на новий рівень самоорганізації та саморозвитку його учасників.

Змістовий компонент спрямовує й узгоджує спільну діяльність адміністрації, вчителів, вихователів, учнів і батьків, створює можливість їх автономного самоуправління навчальним процесом у різних підрозділах загальноосвітнього закладу при збереженні стратегічних цілей та провідних напрямків діяльності. Для впровадження у практику СЗШ моделі розвитку художньо-естетичних інтересів учнів розроблено відповідну технологію її реалізації на рівні вчителя й адміністрації.

Розроблена технологія включає такі складники:

  • визначення спільної мети, її декомпозиція відповідно до специфіки рівня управління, підрозділу загальноосвітнього комплексу;
  • колегіальне обговорення факторів і параметрів при створенні базової кваліметричної моделі педагогічної діяльності;
  • створення особистих варіативних кваліметричних моделей педагогічної діяльності вчителями та вихователями з урахуванням специфіки того чи іншого підрозділу загальноосвітнього закладу;
  • здійснення моніторингу педагогічної діяльності за провідними факторами, параметрами;
  • поточне саморегулювання й самокорекція педагогічної діяльності.

Апробаційний компонент моделі розвитку художньо-естетичних інтересів у загальноосвітньому закладі розкрито шляхом чотири ступеневого впровадження програм у практику на рівнях початкової, основної, старшої школи та позакласної роботи.

Аналітико-коригувальний компонент передбачає здійснення моніторингу і самомоніторингу навчально-виховного процесу СЗШ.

Очікувані результати науково-дослідницької й експериментальної роботи полягають у створенні і теоретичному обґрунтуванні моделі навчального закладу художньо-естетичного спрямування, створенні комплексу умов для виховання людини культури, освіченої, творчої і соціально мобільної до сучасних умов особистості, створенні методичних розробок щодо самоосвіти педагогів навчального закладу художньо-естетичного спрямування для роботи з учнями різних вікових категорій, у т.ч. у профільній школі, створенні авторських програм, спецкурсів, методичних рекомендації щодо використання інтерактивної дошки при викладанні образотворчого мистецтва у поєднанні з працею у масову освітню практику, проведенні постійно-діючих семінарів-практикумів для батьків із залученням представників громадськості та організацій, що спрямовані на розвиток художньо-естетичних інтересів, розробці організаційних, методичних рекомендацій для закладів такого типу.

Загальний висновок

Позитивні результати впровадження теоретично обґрунтованої інтегративної моделі навчального закладу художньо-естетичного спрямування аргументують думку про підвищення якості навчального процесу в усіх підрозділах загальноосвітнього комплексу за показниками рівня діяльності учнівського й педагогічного колективів у визначеному напрямку розвитку навчального закладу з урахуванням потреб і прагнень адміністрації, вчителів, учнів. Отже, дослідно-експериментальна робота з теми «Створення загальношкільної моделі художньо-естетичного розвитку учнів» є актуальною і практично значущою для вирішення проблеми задоволення художньо-естетичних потреб учнів і може претендувати на більш широке використання.

Leave a Reply