Психолого-педагогічний супровід навчально-виховного процесу з предметним викладанням у початковій школі

Експериментальна база: СШ №112 ім. Т.Шевченка

Термін проведення експерименту: 2010-2015 рр.

Науковий керівник: Кочерга О.В, заступник директора ІППО КУ імені Бориса Грінченка, кандидат психологічних наук, доцент

Актуальність експериментально-дослідної роботи. В усі часи розвитку людства систему освіти розглядали як один із головних чинників у формуванні інтелектуального та духовного потенціалу особистості. З огляду на виклики доби нового тисячоліття у системі освіти виникли проблеми, які потребують нагального вирішення. Сучасному суспільству потрібна школа, яка б допомагала реалізувати потенціал кожної дитини.

Важливі завдання, які сформульовано сучасне суспільство перед середніми навчальними закладами, вимагають нових підходів у викладанні, нової філософії навчання. Зважаючи на зарубіжний досвід організації навчально-виховного процесу, виникла проблема впровадження предметного навчання, починаючи з першого класу. Як показує аналіз практичного досвіду процес адаптації першокласника – складний, а відтак вимагає своєчасної допомоги і підтримки. Предметне викладання уможливлює в режимі школи повного дня процес спілкуватися з дитиною не тільки під час уроку, а й у позаурочний час.

Завдяки предметному викладанню в початковій школі, вчитель, викладаючи лише один предмет у різних класах має внутрішню мотивацію до викладання цього предмету, більше часу для підготовки до уроку, підвищення фахового рівня, самоосвіти, збагачує практичну роботу ефективними підходами до навчання і виховання, спираючись на специфіку кожного дитячого колективу. При переході на навчання до середньої школи значно знижується проблема адаптації учнів 5-х класів до нових умов організації навчально-виховного процесу і слугує першим кроком на шляху соціальної адаптації та інтеграції до сучасного суспільства.

Обґрунтування й успішне вирішення цієї проблеми зумовили вибір теми дослідження: «Психолого-педагогічний супровід навчально-виховного процесу із предметним викладанням у початковій школі».

Основна ідея експериментально-дослідної роботи полягає в розробці спеціального середовища у початковій школі, що слугуватиме ефективним способом інтелектуального, морального, соціального розвитку особистості кожного учня.

Об’єкт експериментально-дослідної роботи: навчально-виховний процес у початковій школі на основі предметного викладання.

Предмет експериментально-дослідної роботи: особливості психолого-педагогічного супроводу навчально-виховного процесу із предметним викладанням у початковій школі.

Мета експериментально-дослідної роботи: створити сприятливі умови для інтелектуального, морального, соціального розвитку особистості.

Завдання експериментально-дослідної роботи:

  • провести аналіз науково-методичної літератури з теми дослідження, вивчити та проаналізувати стан проблеми в практиці вітчизняних та зарубіжних вчених;
  • сформувати освітнє середовище для дітей початкової школи шляхом забезпечення психолого-педагогічного супроводу;
  • розробити методику і технологію впровадження предметного викладання в початкових класах.

Механізм реалізації експериментально-дослідної роботи передбачає проведення комплексу заходів:

  • визначення і наукове обґрунтування теми, мети, завдань дослідно-експериментальної роботи;
  • створення необхідних умов для реалізації експерименту;
    розробка програмного дослідження (вивчення стану проблеми дослідження на основі психологічної, соціологічної, правової та науково-педагогічної літератури);
  • відпрацювання моделі організації навчально-виховного процесу в початковій школі;
  • діагностика готовності педагогів, батьків та учнівського колективу до умов експерименту;
  • підготовка і проведення науково-педагогічних конференцій;
    впровадження системи презентацій та майстер-класів для учасників експерименту з проблеми дослідження;
  • упровадження програми презентаційних і практичних занять для вчителів «Організація навчально-виховного процесу в початковій школі на основі предметного викладання»;
  • обґрунтування і застосування різних форм, методів, прийомів і засобів організаційної роботи в початкових класах спеціалізованого закладу;
  • проведення консультацій та навчання вчителів, батьків з проблеми дослідження. Відвідування семінарів, майстер-класів, конференцій, які будуть проводитись на базі експериментальних закладів м. Києва та вивчення їх досвіду;
  • створення освітнього, інформаційного та психологічного простору;
    визначення ефективності навчально-виховного процесу в
  • початковій школі на основі предметного викладання;
    проведення психологічних тренінгів з питань наукового дослідження;
  • адаптування і затвердження нормативної бази для подальшого функціонування спеціалізованого навчального закладу.

Очікувані результати науково-дослідницької й експериментальної роботи передбачають визначення проблеми та методики дослідження, створення методичних, кадрових і матеріально-технічних умов для реалізації експерименту, дослідження проблеми й аналіз науково-педагогічної, правової, соціологічної та психологічної літератури, реалізація плану дій щодо запровадження предметного викладання в початковій школі загальноосвітнього навчального закладу, удосконалення навчально-виховного процесу, підвищення майстерності педагогічного колективу, створення посібників, тестів, позитивного мікроклімату в шкільному середовищі, забезпечення якості освіти для кожної дитини, забезпечення психолого-педагогічного та соціального супроводу дослідно-експериментальної роботи.

Загальний висновок

З огляду на актуальність і знаковість експериментально-дослідної роботи, її задекларовані очікувані результати переконуємося у доцільності і практичній значимості проекту «Психолого-педагогічний супровід навчально-виховного процесу з предметним викладанням у початковій школі».

Leave a Reply