Експериментальна база: СШ №112 ім. Т.Шевченка
Термін проведення експерименту: 2010-2015 рр.
Науковий керівник: Кочерга О.В, заступник директора ІППО КУ імені Бориса Грінченка, кандидат психологічних наук, доцент
Актуальність експериментально-дослідної роботи. В усі часи розвитку людства систему освіти розглядали як один із головних чинників у формуванні інтелектуального та духовного потенціалу особистості. З огляду на виклики доби нового тисячоліття у системі освіти виникли проблеми, які потребують нагального вирішення. Сучасному суспільству потрібна школа, яка б допомагала реалізувати потенціал кожної дитини.
Важливі завдання, які сформульовано сучасне суспільство перед середніми навчальними закладами, вимагають нових підходів у викладанні, нової філософії навчання. Зважаючи на зарубіжний досвід організації навчально-виховного процесу, виникла проблема впровадження предметного навчання, починаючи з першого класу. Як показує аналіз практичного досвіду процес адаптації першокласника – складний, а відтак вимагає своєчасної допомоги і підтримки. Предметне викладання уможливлює в режимі школи повного дня процес спілкуватися з дитиною не тільки під час уроку, а й у позаурочний час.
Завдяки предметному викладанню в початковій школі, вчитель, викладаючи лише один предмет у різних класах має внутрішню мотивацію до викладання цього предмету, більше часу для підготовки до уроку, підвищення фахового рівня, самоосвіти, збагачує практичну роботу ефективними підходами до навчання і виховання, спираючись на специфіку кожного дитячого колективу. При переході на навчання до середньої школи значно знижується проблема адаптації учнів 5-х класів до нових умов організації навчально-виховного процесу і слугує першим кроком на шляху соціальної адаптації та інтеграції до сучасного суспільства.
Обґрунтування й успішне вирішення цієї проблеми зумовили вибір теми дослідження: «Психолого-педагогічний супровід навчально-виховного процесу із предметним викладанням у початковій школі».
Основна ідея експериментально-дослідної роботи полягає в розробці спеціального середовища у початковій школі, що слугуватиме ефективним способом інтелектуального, морального, соціального розвитку особистості кожного учня.
Об’єкт експериментально-дослідної роботи: навчально-виховний процес у початковій школі на основі предметного викладання.
Предмет експериментально-дослідної роботи: особливості психолого-педагогічного супроводу навчально-виховного процесу із предметним викладанням у початковій школі.
Мета експериментально-дослідної роботи: створити сприятливі умови для інтелектуального, морального, соціального розвитку особистості.
Завдання експериментально-дослідної роботи:
- провести аналіз науково-методичної літератури з теми дослідження, вивчити та проаналізувати стан проблеми в практиці вітчизняних та зарубіжних вчених;
- сформувати освітнє середовище для дітей початкової школи шляхом забезпечення психолого-педагогічного супроводу;
- розробити методику і технологію впровадження предметного викладання в початкових класах.
Механізм реалізації експериментально-дослідної роботи передбачає проведення комплексу заходів:
- визначення і наукове обґрунтування теми, мети, завдань дослідно-експериментальної роботи;
- створення необхідних умов для реалізації експерименту;
розробка програмного дослідження (вивчення стану проблеми дослідження на основі психологічної, соціологічної, правової та науково-педагогічної літератури); - відпрацювання моделі організації навчально-виховного процесу в початковій школі;
- діагностика готовності педагогів, батьків та учнівського колективу до умов експерименту;
- підготовка і проведення науково-педагогічних конференцій;
впровадження системи презентацій та майстер-класів для учасників експерименту з проблеми дослідження; - упровадження програми презентаційних і практичних занять для вчителів «Організація навчально-виховного процесу в початковій школі на основі предметного викладання»;
- обґрунтування і застосування різних форм, методів, прийомів і засобів організаційної роботи в початкових класах спеціалізованого закладу;
- проведення консультацій та навчання вчителів, батьків з проблеми дослідження. Відвідування семінарів, майстер-класів, конференцій, які будуть проводитись на базі експериментальних закладів м. Києва та вивчення їх досвіду;
- створення освітнього, інформаційного та психологічного простору;
визначення ефективності навчально-виховного процесу в - початковій школі на основі предметного викладання;
проведення психологічних тренінгів з питань наукового дослідження; - адаптування і затвердження нормативної бази для подальшого функціонування спеціалізованого навчального закладу.
Очікувані результати науково-дослідницької й експериментальної роботи передбачають визначення проблеми та методики дослідження, створення методичних, кадрових і матеріально-технічних умов для реалізації експерименту, дослідження проблеми й аналіз науково-педагогічної, правової, соціологічної та психологічної літератури, реалізація плану дій щодо запровадження предметного викладання в початковій школі загальноосвітнього навчального закладу, удосконалення навчально-виховного процесу, підвищення майстерності педагогічного колективу, створення посібників, тестів, позитивного мікроклімату в шкільному середовищі, забезпечення якості освіти для кожної дитини, забезпечення психолого-педагогічного та соціального супроводу дослідно-експериментальної роботи.
Загальний висновок
З огляду на актуальність і знаковість експериментально-дослідної роботи, її задекларовані очікувані результати переконуємося у доцільності і практичній значимості проекту «Психолого-педагогічний супровід навчально-виховного процесу з предметним викладанням у початковій школі».