Соціально-педагогічні умови впровадження «Технології психолого-педагогічного проектування взаємодії дорослого з дитиною «Радість розвитку» у дошкільних навчальних закладах

Експериментальна база: ДНЗ №523, ДНЗ №580 «Ольвія», ДНЗ №589, ДНЗ №613, ДНЗ №661

Термін проведення експерименту: 2010-2013 рр.

Науковий керівник: Піроженко Т.О., завідувач лабораторії психології дошкільника Інституту психології ім. Г.С. Костюка НАПН України, доктор психологічних наук

Актуальність експериментально-дослідної роботи. Тема науково-дослідної роботи «Соціально-педагогічні умови впровадження «ПЗ технології» у дошкільних навчальних закладах» є актуальною і своєчасною. Особливості особистісного розвитку дошкільників ставлять необхідність збереження простору дитячої субкультури, врахування психолого-педагогічних передумов розвитку духовних орієнтирів в життєдіяльності дитини дошкільного віку, об’єднання зусиль батьків та педагогів у створенні соціокультурного розвивального середовища та адекватної психологічної атмосфери навколо проблеми становлення базових комунікативних, пізнавальних, образотворчих здібностей, що формуються у дитинстві. В умовах ціннісно нестабільного суспільства проблеми, пов’язані з вихованням дитини в дошкільних навчальних закладах набули особливої гостроти. Відтак, розв’язання проблеми становлення активної творчої особистості дитини дошкільного віку потребує посилення уваги суспільства до якості її розвитку шляхом такої взаємодії дорослого і дитини, де остання є активним суб’єктом власного розвитку.

Основна ідея експериментально-дослідної роботи полягає в розробці технології психолого-педагогічного проектування взаємодії дорослого з дитиною «Радість розвитку». Інноваційна технологія психолого-педагогічного проектування взаємодії дорослого з дитиною в умовах навчально-виховного процесу надає можливість оптимізувати життєдіяльність дітей дошкільного віку як суб’єктів творчої діяльності.

Акцент дорослих на взаємодії дітей із оточенням на базових засадах вітчизняної морально-етичної культури привертає увагу до активних міжособистісних і внутрішньо-особистісних процесів, за допомогою яких дитина осмислює власне життя. Завдяки технології ПЗ посилюються цілеспрямовані зусилля у формуванні адекватної психологічної атмосфери навколо дитинства, поліпшується взаємодія родинного і сімейного виховання, ефективно розвивається відповідальність дорослих (батьків і педагогів) за якісний гармонійний психічний, фізичний і духовний розвиток дитини. Запровадження й ефективне використання розвивальних технологій, зокрема «Радості дитинства» потребує з’ясування психологічних чинників розвитку та реального функціонування ціннісних орієнтацій дорослих.

Об’єкт експериментально-дослідної роботи: процес впровадження інноваційної освітньої технології психолого-педагогічного проектування взаємодії дорослого з дитиною «Радість розвитку».

Предмет експериментально-дослідної роботи: соціальні та психолого-педагогічні умови процесу впровадження освітньої інновації в дошкільних навчальних закладах.

Мета експериментально-дослідної роботи: теоретично обґрунтувати й експериментально перевірити соціально-педагогічні умови широкого впровадження освітньої інновації «Технологія психолого-педагогічного проектування взаємодії дорослого з дитиною «Радість розвитку» як фактора особистісного розвитку всіх суб’єктів освітнього простору.

Завдання експериментально-дослідної роботи:

  • проаналізувати соціальні та психолого-педагогічні умови процесу впровадження освітніх інновацій в дошкільних навчальних закладах, спрямованих на творчий розвиток особистості дитини;
  • обґрунтувати і запровадити модель масового впровадження розвивальної технології «Радість розвитку» в умовах дошкільного навчального закладу, що сприяє розвитку специфічно дитячих видів діяльності та збереженню простору дитячої субкультури;
  • підготувати педагогічних працівників і керівників навчальних
  • закладів до впровадження розробленої моделі;
  • оцінити ефективність розробленої моделі;
  • розробити практичні рекомендації щодо повноцінного функціонування розвивальних технологій в умовах дошкільних навчальних закладів, критерієм оцінки яких є творчий розвиток особистості.

Механізм реалізації експериментально-дослідної роботи передбачає роботу за трьома напрямками: організаційним, науково-методичним, психолого-медико-педагогічного моніторингу.

Експеримент ґрунтується на зміні усвідомлення батьками і педагогічними працівниками мети, завдань, засобів і методів роботи з дітьми. Він розпочинається зі спеціального навчання усіх суб’єктів освітнього процесу в експериментальних навчальних закладах за програмою освітньої технології ПЗ «Радість розвитку», побудованою за модульним принципом. Програма у процесі експериментальної роботи постійно коригуватиметься і вдосконалюватиметься відповідно до практичних соціальних запитів батьків і педагогічних працівників району. В експериментальних навчальних закладах створюватимуться спеціальні дослідницькі психолого-педагогічні лабораторії, в яких працюватимуть науковці і педагогічні працівники ДНЗ. Учасники експерименту обговорюватимуть проблеми розвитку дитини, що потребують додаткової соціальної або психолого-педагогічної реабілітації, знаходитимуть шляхи, засоби і методи виправлення ситуацій.

За час експерименту педагогічними працівниками має бути:

  • розроблена й обґрунтована модель впровадження технології «Радість дитинства», в якій відображатиметься участь педагогів, батьків, громадських організацій по узгодженню зусиль, що спрямовані на створення умов для прийняття дитиною ціннісних орієнтацій у взаємодії з оточенням;
  • напрацьовані методичні рекомендації щодо організації форм і методів проектної педагогіки з дітьми дошкільного віку за тематикою, що визначена актуальною для регіону м.Києва;
  • створені методичні рекомендації щодо психолого-педагогічного супроводу та залучення батьків, спрямовані на підвищення психологічної культури взаємодії дорослих з дітьми, на усвідомлення і підвищення відповідальності батьків на повноцінний розвиток дитини.

Очікувані результати науково-дослідницької й експериментальної роботи полягають у визначенні шляхів, інструментарію, психолого-педагогічної й соціальної підтримки інноваційної діяльності педагога; здійсненні подальшої конкретизації форм, методів, засобів організації дослідницької педагогіки, що спрямована на актуалізацію та розвиток творчого потенціалу всіх учасників освітнього простору; створенні й обґрунтуванні оптимальної моделі упровадження розвивальної технології в умовах конкретного району м.Києва, в якій відображатиметься участь педагогів, батьків, громадських організацій по узгодженню зусиль, спрямованих на створення умов для формування в дитини власних ціннісних орієнтацій у взаємодії з оточенням; розроблено стратегічний довгостроковий план впровадження ПЗ технології «Радість розвитку» та проект навчальних модулів для фахівців дошкільних закладів.

Загальний висновок

З огляду на мету, основну ідею, механізм реалізації дослідно-експериментально роботи та очікувані результати тема «Соціально-педагогічні умови впровадження «ПЗ технології» у дошкільних навчальних закладах» є доцільною і має практичну значущість.

Leave a Reply