Перебіг дослідно-експериментальної роботи у спеціальній школі-інтернаті №16

OLYMPUS DIGITAL CAMERA9 грудня 2014 року в межах виконання завдань дослідно-експериментальної роботи регіонального рівня «Формування інноваційного корекційно-розвивального освітнього простору спеціальної школи», що здійснюється на базі Київської спеціальної школи-інтернату №16, відбувся практичний семінар на тему: «Інноваційне освітнє середовище спеціальної школи» за участю співробітників науково-дослідної лабораторії експериментальної педагогіки та педагогічних інновацій Інституту післядипломної педагогічної освіти Київського університету імені Бориса Грінченка, методистів науково-методичного центру управління освіти Святошинської районної в місті Києві державної адміністрації.
Учасники семінару під час майстер-класу із трудового навчання мали можливість спостерігати за діяльністю учнів у вправлянні із квілінгу, фелтингу, орігамі, вишивання атласною стрічкою, художнього витинання, тістопластики, бісероплетіння, килимового ткацтва, столярної справи та отримали позитивні враження від перегляду виставки результатів праці дітей.
Презентація щодо формування інноваційного освітньо-корекційного простору розпочалася з екскурсії по школі, під час якої гості мали змогу оглянути спеціальні навчальні приміщення, оснащені сучасним корекційним обладнанням, – кабінети розвитку мовлення, музичного мистецтва, лікувальної фізкультури, ігрову та сенсорну кімнати.


Більш детально роботу колективу щодо формування інноваційного корекційно-освітнього простору висвітлила керівник закладу – Нікуленкова Н.М. Особливу увагу Наталія Михайлівна звернула на специфіку організації навчального процесу, форми роботи у позаурочний час та умови, створені для корекції вад та інтеграції у суспільство дітей із особливими освітніми потребами, що у своїй сукупності сприяють утворенню інноваційного освітньо-корекційного простору.
Заступник директора – Пробитюк Ж.М. наголосила, що в оформленні змістуOLYMPUS DIGITAL CAMERA навчального плану враховано ключові ідеї дослідно-експериментальної роботи, а саме: передбачено корекційно-розвивальну роботу, збільшено кількість годин із трудового навчання, зумовлених орієнтуванням майбутніх випускників на робітничі професії, оновлено змістове наповнення корекційно-розвивального блоку. Жанна Миколаївна у доповіді представила особливості викладання спецкурсу «Суспільно-корисне орієнтування», що обумовлюється завданнями дослідно-експериментальної роботи, та наголосила, що дидактичний матеріал курсу спрямовується на розвиток і удосконалення у школярів навичок самообслуговування, ведення домашнього господарства, орієнтування в довкіллі.
Особливий резонанс у присутніх викликав виступ голови методичного об’єднання учителів початкової школи – вчителя-методиста Жук Т.Я., яка розкрила один із напрямків функціонування інноваційного освітньо-корекційного простору спеціального навчального закладу «Розвиток психомоторики та сенсорних процесів за методом М.Монтессорі». Педагог окреслила мету та основні завдання викладання, назвала блоки педагогічної корекції – інтелектуальної діяльності, мисленнєвих процесів (сприймання, уваги, пам’яті тощо), емоційного розвитку, корекції розвитку особистості та поведінки учнів. На підтвердження позитивних результатів власної діяльності Жук Т.Я. продемонструвала відеофрагменти занять.
Учасники семінару підтримали дослідницькі пошуки молодого педагога Дзіядевич Л.Г. щодо методики вивчення курсу «Фізика і хімія у побуті» дітьми із особливими потребами, форм співпраці з фахівцями інших дисциплін (трудового навчання, математики, СПО, географії, природознавства) та позитивно сприйняли рекомендації вчителя із вивчення зазначеного предмету у позаурочний час. Під час виступу присутні ознайомилися із нестандартними видами роботи на закріплення, поглиблення та поширення знань учнів (проведення дослідів із водою, медом, олією, лаком під час опанування теми «Густина рідин»; перегляд відеороликів із тем «Тиск рідин», «Очищення води», розгляд принципу дії термоса, проведення дослідів із одягом різної теплопровідності, демонстрування вакуумного пакування продуктів у засвоєнні теми: «Теплопровідність повітря», екскурсії до музеїв Води, Природничого, планетарію тощо).
OLYMPUS DIGITAL CAMERAУ виступі методиста Малодід А.Б. було представлено основні функції трудового навчання як навчальної дисципліни у спеціальній школі-інтернаті – адаптацією дитини з особливими освітніми потребами до життя, корекції вад розвитку, ознайомленні з основами майбутніх професій, розвитку естетичного смаку. Педагог закцентувала увагу присутніх на корекційній складовій трудового навчання, а саме: розвиткові дрібної моторики рук, тактильних відчуттів (дотик, тиск, біль), концентрації уваги, координації роботи руки і ока, лікуванні кольором (хромотерапії), знятті тривожності, невпевненості, корекції поведінки гіперактивних учнів тощо. З метою осучаснення змісту інноваційного простору навчального закладу та виконання завдань дослідно-експериментальної роботи ефективним є вивчення модулів «Кухарська справа» та «Основи професій», методикою опанування яких передбачається проведення занять із карвінгу, малюнку на каві, приготування фруктових салатів, фігурних млинців, ознайомлення та робота із різним кухонним приладдям і електрообладнанням, виробничі екскурсії.
Цілеспрямовану роботу закладу, структурними компонентами якої є допрофесійна освіта, професійна діагностика, професійне консультування представила у виступі психолог Салієва Т.Р. Дослідник, вивчивши потреби вихованців закладу, розробила тематичний план для учнів 8-10 класів, яким передбачена робота щодо виявлення профільних інтересів, визначення мотиваційних та емоційно-вольових можливостей учнів щодо опанування професій виду: «людина-людина», «людина-природа», «людина-техніка», що в майбутньому сприятиме вияву повною мірою власних здібностей, ефективнішому застосуванню отриманих учнями знань, усвідомленому вибору професії. В ході педагогічного експерименту будуть проведені опитування старшокласників, оброблені та проаналізовані результати діяльності.
У виступі заступника директора з виховної роботи Машкіної О.В. булоOLYMPUS DIGITAL CAMERA наголошено, що формування інноваційного корекційно-розвивального простору спеціальної школи-інтернату №16 можливе за умови розроблення та впровадження цільової виховної програми «Я – громадянин України». Педагог представила присутнім результати роботи творчої групи і запропонувала включити до програми такі розділи: «Рід, рідня, родина» (1-7 класи), «Я – країна Україна» (1-10 класи), «Мова – диво калинове» (4-7 класи), «Славетні українці» (7-10 класи), «Стежки до національної свідомості» (8-10 класи), «Я і закон» (7-10 класи), змістом яких висвітлювалася б орієнтовна тематика позаурочних заходів, відповідно до плану виховної діяльності закладу: морально-етичне виховання (щовівторка), народознавство (щосереди), поширення і поглиблення знань (щочетверга). Виступ Машкіної О.В. було проілюстровано практичними матеріалами, які розкривають сутність виконаної учасниками експерименту роботи.
На завершення практичного семінару учні закладу подарували запрошеним теплі враження від виступу шкільного хору з піснею-грою «Котики» та ліричною драматично-хореографічною композицією на пісню Ніни Матвієнко «Квітка-душа».

Leave a Reply