Взаємодія загальноосвітнього і вищого навчального закладів з удосконалення підготовки майбутніх учителів інформатики

Експериментальна база: СШ № 91

Термін проведення експерименту: 2011-2016 рр.

Науковий керівник: Сергієнко В.П., заступник першого проректора НПУ імені М.П.Драгоманова, завідувач кафедри комп’ютерної інженерії, доктор педагогічних наук, професор

Актуальність експериментально-дослідної роботи. Модернізація освітньої галузі України, що відбувається під впливом процесів євроінтеграції і глобалізації актуалізує проблему визнання якісного рівня вітчизняної освіти у світовому освітянському просторі. Спрямованість системи освіти на переважне засвоєння системи знань, яка була традиційною і виправданою ще кілька десятиріч тому, вже не відповідає сучасним викликам доби і запитам суспільства. В умовах сьогодення успішно адаптуватися й само реалізуватися зможуть лише ініціативні, відповідальні, професійно спрямовані члени суспільства, спроможні ефективно взаємодіяти у досягненні соціальних, виробничих й економічних цілей. Результативність виконання пов’язаних із ними завдань потребує істотного посилення самостійної та продуктивної діяльності школярів, розвитку їхніх особистісних якостей і творчих здібностей, умінь самостійно здобувати нові знання і розв’язувати проблеми, орієнтуватись у житті суспільства.

Протягом останніх двох десятиріч у Західній Європі проводиться активна політика формування єдиного європейського простору, що стало генеральною ідеєю, навколо якої вибудовувалася сучасна стратегія освіти. Відповідно до світових освітніх стандартів і євроінтеграційних перспектив в Україні виникла необхідність системних змін у навчально-виховному процесі узгоджених із соціокультурними чинниками, які окреслюють сучасний рівень якості освіти, визначають необхідні зміни професійно-педагогічної діяльності вчителя взагалі, і вчителя інформатики зокрема.

Аналіз стану і динамічного розвитку західноєвропейських освітніх систем дозволяє стверджувати, що сучасний етап є епохою глобального реформування освіти на світовому рівні. У рамках Болонського процесу відбувається уніфікація національних освітніх стандартів, диверсифікація освітніх моделей, удосконалення технологій навчання. Водночас, кожна з націй прагне збагатити власний історично напрацьований освітній потенціал, активно вивчаючи інноваційний досвід організації і змісту освіти інших країн.

Зважаючи на це, нового ракурсу набувають питання фахової освіти майбутніх учителів інформатики. Особистість педагога, рівень його професійної компетентності, соціальна зрілість і духовне багатство нині вважають найважливішими умовами забезпечення ефективності процесу навчання і виховання.

У такому контексті актуалізується проблема адаптування основних моделей інтеграції України в освітній простір Європи. Надзвичайно необхідним нині є запозичення або впровадження закордонного досвіду, тих або інших інновацій, у сферу педагогічної підготовки вчителів. І найзначнішим кроком у цьому напрямі є створення навчально-методичного Центру підготовки фахівців за європейськими стандартами співробітниками НПУ імені М.П.Драгоманова. Реалізація цієї проблеми зорієнтована на створення осередку Центру на базі спеціалізованої школи № 91 І-ІІІ ступенів з поглибленим вивченням інформатики.

Мета експериментально-дослідної роботи: теоретично обґрунтувати й експериментально перевірити ефективність інноваційної системи підготовки майбутніх учителів інформатики відповідно до європейських стандартів; визначити її вплив на профільну підготовку учнів.

Завдання експериментально-дослідної роботи:

  • проаналізувати психолого-педагогічні джерела, вивчити вітчизняний і зарубіжний досвід із теми дослідження, зробити аналіз основних проблем у практиці підготовки майбутніх учителів інформатики;
  • обґрунтувати зміст і методику професійної підготовки майбутніх учителів інформатики на базі загальноосвітнього навчального закладу;
  • розкрити сутність механізму взаємодії школа-ВНЗ на прикладі професійної підготовки майбутніх учителів інформатики й охарактеризувати його структурні компоненти;
  • здійснити експериментальну перевірку ефективності механізму взаємодії школа-ВНЗ на прикладі професійної підготовки майбутніх учителів інформатики;
  • забезпечити наступність між загальноосвітньою та вищою педагогічною школами у процесі підготовки майбутніх учителів інформатики;
  • створити нові та удосконалити наявні педагогічні технології з діагностики та формування позитивної мотивації навчальної діяльності учнів як показника професійного самовизначення особистості майбутнього фахівця в галузі інформатики;
  • розробити науково-методичні рекомендації щодо впровадження механізму підготовки майбутніх учителів інформатики відповідно до європейських стандартів на базі загальноосвітніх навчальних закладів.

Об’єкт експериментально-дослідної роботи: система підготовки майбутніх учителів інформатики в умовах профільного навчання школярів.

Предмет експериментально-дослідної роботи: механізм забезпечення реалізації взаємодії школа-ВНЗ з удосконалення професійної підготовки майбутніх учителів інформатики в умовах навчально-виховного процесу загальноосвітнього навчального закладу.

Механізм реалізації експериментально-дослідної роботи передбачав створення сприятливих умов для методичної і науково-дослідної підготовки майбутніх вчителів інформатики на базі спеціалізованої школи. Серед них – обладнання навчально-методичних приміщень із необхідними інформаційно-методичними матеріалами, створення бібліотеки за напрямками підготовки майбутніх учителів інформатики, організація роботи методичного класу, формування науково-технологічної бази для проведення студентами й учнями наукових досліджень і проходження педагогічної практики, організація роботи постійнодіючих семінарів для учнів, студентів та учителів за напрямками.

Під час роботи у сформованому освітньому середовищі основна увага приділяється аналізу стану підготовки майбутніх учителів інформатики в Україні і країнах Європи, осмисленню сучасного стану викладання шкільного предмету «Інформатика» і ставленню до нього учнів основної і старшої шкіл, виявленню суперечностей та окресленню основних шляхів їх розв’язання, проведенню роз’яснювальної роботи і поширенню інформації серед учнів, батьків, педагогічних працівників про напрями профільного навчання у загальноосвітніх навчальних закладах., а також удосконаленню науково- і навчально-методичного забезпечення з інформатики, математики і фізики.

Крім того, механізм реалізації експериментально-дослідної роботи передбачав організацію діяльності школи у напрямі довузівської підготовки учнів СШ№ 91 за програмами підготовки до вступу на спеціальності Інституту інформатики НПУ ім. М.Драгоманова.

У проекті експериментально-дослідної роботи застосовано системний підхід (компонентно-структурний і функціональний аналіз) у дослідженні можливостей удосконалення професійної підготовки майбутніх учителів інформатики, запропоновано конкретні педагогічні технології, що змінюють форми, методи, прийоми навчальної роботи учнів і студентів на базі загальноосвітнього закладу.

Запропонований механізм взаємодії у системі школа-ВНЗ є сукупністю логічно виважених педагогічних інноваційних технологій, що витримали експериментальну перевірку і готові до впровадження у практику вищих педагогічних і середніх загальноосвітніх навчальних закладів

Очікувані результати науково-дослідницької й експериментальної роботи полягають у масштабному використанні механізму взаємодії школа-ВНЗ, спрямованому на вдосконалення підготовки майбутніх учителів інших спеціальностей, поліпшення якості змісту інформатичної освіти у старшій профільній школі; забезпеченні сприятливих умов для життєвого і професійного самовизначення учнів; формуванні готовності до свідомого вибору й оволодіння майбутньою професією; забезпеченні наступно-перспективних зв’язків між загальною середньою і вищою освітою відповідно до напряму навчання; усвідомленні учнями, студентом та учителями соціальної і практичної значущості їх навчально-дослідницької і педагогічної діяльності.

Загальний висновок

Як бачимо, експериментально-дослідна робота полягає у розробленні й апробації інноваційного механізму взаємодії школа-вищий навчальний заклад на прикладі підготовки майбутніх учителів інформатики на базі загальноосвітнього навчального закладу, що максимально оптимізує формування практичних знань, умінь і навичок студентів, збільшує можливості соціалізації учнів, сприяє забезпеченню наступності між загальною і вищою педагогічною освітою.

Саме на основі впровадження інноваційного механізму взаємодії школа-вищий навчальний заклад, який передбачає підготовку і проведення лабораторно-практичних занять методичного циклу з учнями, студентами, учителями на базі загальноосвітнього закладу, можливі якісні зміни у підготовці майбутніх учителів інформатики.

Leave a Reply