Адаптація зарубіжних педагогічних систем в умовах української школи українська модель початкової школи монтессорі

Експериментальна база: ШДС Монтессорі

Термін проведення: 2006-2014 рр.

Науковий керівник: Жебровський Б.М., перший заступник Міністра освіти і науки, молоді та спорту України

Актуальність експериментально-дослідної роботи. На сучасному етапі «історичного переходу людства від індустріальної до інформаційної цивілізації» (В.Г.Кремень), в умовах глобалізації та інтеграції України в європейський освітній простір, особливої значущості надається реформуванню освітньої галузі. В Україні з часу отримання суверенітету розроблено низку законодавчих положень і нормативів, що регламентують функціонування освітньої галузі на засадах демократичної педагогіки, відповідно до принципів гуманізму, толерантності, дитиноцентризму, індивідуалізації освіти й індивідуально-особистісного підходу до кожної конкретної дитини.

У такому контексті актуалізується значущість відродження й адаптування до умов сьогодення гуманістичної системи освіти – школи Марії Монтессорі, заснованої у 1907 р. і поширеної в навчальних закладах майже усіх демократичних країн світу.

Отже, актуальність експериментально-дослідної роботи «Українська модель початкової школи Монтессорі» очевидна.

Основна ідея експериментально-дослідної роботи полягає в розробці системи освіти, яка ґрунтується на принципі індивідуально-вікового саморозвитку особистості дитини. В основі її методу – спостереження за дитиною і природні закони розвитку її психіки. Адже у кожної дитини – власний природний внутрішній потенціал, який може розвинутися тільки у взаємодії з навколишнім середовищем та за наявності особистісної свободи. Київська школа Монтессорі реалізовує можливість безперервної освіти дітей віком від 2 до 10 років. Однією з ідей такої системи є те, що у навчанні й вихованні дітей домінувальна роль відводиться середовищу. Діти вивчають середовище у класі і знаходять у ньому те, що відповідає їхнім інтересам саме у конкретний етап індивідуально-особистісного розвитку.

Специфічні характеристики системи Монтессорі:

  • філософія Монтессорі;
  • підготовлене навколишнє середовище;
  • різновіковий склад дітей;
  • наявність свободи;
  • вільна робота за власним вибором дитини;
  • специфічний матеріал Монтессорі.

Основні принципи педагогічної системи Монтессорі:

  • принцип вікової періодизації;
  • принцип сенситивних періодів;
  • принцип вільної роботи дитини в спеціально підготовленому навколишньому середовищі.

Отже, вдале поєднання навчальних планів і програм, праця творчих учителів, затишні інтер’єри приміщень створюють середовище, сприятливе для вільного розвитку і навчання дитини.

Мета експериментально-дослідної роботи: удосконалити зміст, методи, форми й умови втілення в життя української моделі початкової школи Монтессорі для дітей віком від 6 до 10 років.

Завдання експериментально-дослідної роботи:

  • організувати наукове, програмно-методичне, кадрове й інформаційне забезпечення навчально-виховного процесу згідно державного стандарту;
  • здійснювати опрацювання Монтессорі-програм І рівня початкової школи на базі державного освітнього стандарту;
  • здійснювати опрацювання програм початкової школи для роботи різновікового класу Монтессорі від 6 до 9 років на базі державного навчального плану;
  • підготувати педагогічні кадри на базі Пристонського центру по підготовці вчителів Монтессорі;
  • продовжувати роботу щодо формування спеціально підготовленого розвивального середовища для роботи дітей початкової школи І рівня з математики, української мови, читання, англійської мови;
  • розробити систему заходів, які забезпечують наступність і безперервність у навчальному процесі дітей віком від 2 до 8 років за системою Монтессорі;
  • удосконалювати навчальне середовище класів початкової школи відповідно до норм міжнародної акредитації;
  • залишити зміни мережі, тарифікації та штатного розпису, а саме:
    навчання дітей за двома рівнями (1 рівень – учні 1 – 2 класів, вік дітей: 6 – 8 років; 2 рівень – учні 3 – 4 класів, вік дітей: 8 – 10 років);
  • наповнюваність кожного рівня (25 – 30 учнів, тобто 12 – 17 дітей кожної вікової категорії);
  • кадровий склад – на кожному рівні працюють три вчителі (основний учитель повинен мати сертифікат Монтессорі-вчителя, два інших – володіти методом, що зумовлено вимогами до вчителів щодо володіння стратегією роботи з учнями по задоволенню їх потреб у навчанні, соціальному, психічному та емоційному розвитку);
  • вчителі початкових класів мають бути обізнані з методом Монтессорі, атестуються з того предмета, з якого мають педагогічне навантаження за фахом освіти;
  • процес навчання має відбуватися у спеціально підготовленому навчальному середовищі (вчителі можуть працювати з учнями індивідуально, групами у тому числі – різновіковими, об’єднуючи учнів 2-3 віків у спеціально створених умовах самостійної роботи учнів;
  • навчальний процес моделі початкової школи Монтессорі передбачає планування робочого дня учня з 8.30 до 15.00 з перервами на прогулянку та обід;
  • навчальний план початкової школи Монтессорі складається на основі Типового навчального плану спеціалізованої школи з українською мовою навчання і поглибленим вивченням іноземних мов (І рівень);
  • планування навчального процесу здійснюється вчителями згідно специфіки роботи за методом Монтессорі та за умови виконання державних програм на кінець кожного начального року;
  • розподіл годин педагогічного навантаження вчителів здійснюватиметься з урахуванням специфіки роботи закладу та потребами школи;
  • система оцінювання знань, умінь та навичок учнів заноситься до портфоліо;
  • розробити систему роботи з батьками та педагогічною
  • громадськістю у початковій школі Монтессорі;
  • узагальнити досвід роботи;
    створити начальний курс для вчителів України в межах освітнього Українського Монтессорі-центру

Об’єкт експериментально-дослідної роботи: навчально-виховний процес вільного саморозвитку учнів початкових класів в умовах спеціально підготовленого навколишнього середовища.

Предмет експериментально-дослідної роботи: зміст, методи, форми й умови організації навчально-виховного процесу в початкових класах Київської пілотної школи Монтессорі.

Механізм реалізації експериментально-дослідної роботи передбачав три основні напрями роботи: інформаційно-організаційний; науково-дослідний; діагностувально-контролювальний.

Основний результат дієвості механізму – розвивальне середовище, в якому відбувається процес вільного саморозвитку учнів початкових класів.

Таке середовище створюють спеціально підготовлені вчителі, керуючись знаннями відкритих Марією Монтессорі сенситивних періодів (періоди особливого чуттєвого сприйняття та настрою психіки у житті дитини, коли вона на перевагу іншим видам діяльності обирає щось одне).

Головний інструмент діяльності вчителя в різновіковому класі Монтессорі – метод спостереження, який використовується також і як діагностика експериментальної діяльності.

Послуговуючись методом спостереження, педагог постійно змінює середовище у класі так, щоб воно повністю відповідало потребам дитини. Навчання відбувається через самостійну роботу дітей із Монтессорі-матеріалом. Тобто, створивши середовище і перетворившись на роль помічника і спостерігача, вчитель надає можливість дитині повністю реалізувати власну активність.

Початкова школа Монтессорі передбачає існування тільки експериментальних класів.

Система моніторингу включає метод бесіди і метод спостереження.

Метод бесіди був спрямований на збір та аналіз інформації від батьків. Цей метод допомагає виявити індивідуально-психологічні особливості кожної дитини, рівень її соціального та інтелектуального розвитку; зміни у ставленні дитини до навчання під час вільної роботи за власним вибором та уроках, де використовувалися традиційні форми і методи навчання.

Метод бесіди проводили при первинному знайомстві з дитиною та батьками, а також під час індивідуальних батьківських конференцій, які проводяться двічі на навчальний рік – наприкінці кожного півріччя.

Метод спостереження вважається основним серед усієї сукупності методів психології і основним у роботі Монтессорі-педагога. За період 2006 – 2011 рр. спостереження були використані у процесі співпраці з батьками дітей, у яких були виявлені ті чи інші проблемні моменти в поведінці.

Спостереження проводилися у природних для учнів початкової школи Монтессорі І рівня: 1 клас (19 учнів), 2 клас (15 учнів) і для учнів початкової школи Монтессорі ІІ рівня: 3 клас (13 учнів), 4 клас (12 учнів) умовах життя і навчання у вересні, листопаді 2009 р. (на початку І семестру) та в березні 2011 р. (наприкінці ІІ семестру).

Пріоритетними напрямами експериментальної роботи були:

  • експериментальна апробація шляхів вирішення конфліктних ситуацій;
  • нові форми залучення до співпраці батьків;
  • вдосконалення підготовленого середовища класів початкової школи І і ІІ рівнів;
  • відвідування учнями початкової школи дошкільних класів Монтессорі з метою формування читацької культури.

У результаті експериментально-дослідної роботи було розроблено:

  • пакет форм для проведення індивідуальних батьківських конференцій;
  • пакет форм для проведення та реєстрації спостережень різних типів;
  • авторські дидактичні матеріали для поповнення підготовленого середовища (понад 100 найменувань);
  • методичне забезпечення поурочного планування з української мови;
  • перелік робіт з читання для учнів різного віку початкової школи Монтессорі І рівня;
  • індивідуальні бланки реєстрації самостійної роботи учня з матеріалом з математики, письма та читання;
  • бланк реєстрації вчителем якості роботи учнями з письма і математики;
  • бланк з індивідуальної роботи з учнями, які потребують додаткової допомоги;
  • бланк реєстрації індивідуальних міні-бесід з батьками;
  • особистий листок досягнень учнів;
  • бланк «Конфлікт та шляхи його вирішення»;
  • бланк «Моє повідомлення»
  • «Трояндова книга» – книга побажань, привітань, зауважень;
  • пам’ятка батькам першокласників;
  • дитячі заповіді для мам, тат, бабусь і дідусів;
  • індивідуальні бланки реєстрації самостійної роботи учнів з матеріалами з навчальних предметів;
  • збірку статей «Вісник Монтессорі. Ювілейний випуск»;
  • інформаційний буклет про школу, присвячений 15-річчю закладу.

Загальний висновок

За період з 2006 р. по 2011 р. педагогічний колектив школи-Монтессорі отримав цінний досвід роботи з учнями початкової школи І ступеня за педагогічною системою Марії Монтессорі.

Наявність у випускників дошкільних класів Монтессорі досвіду роботи за правилами формує готовність до навчання в початковій школі Монтессорі, де основною формою організації навчально-виховного процесу є вільна робота за власним вибором, а також обумовлює більшу позитивну динаміку протягом року у формуванні необхідних умінь, що засвідчують сформованість у дитини навичок соціалізації і самоорганізації.

Зменшення у 1 – 2 класах відсотку учнів, які на кінець року ініціювали конфлікт та потребували допомоги у його вирішенні свідчить про зростання рівня соціалізації.

Результативним є запровадження практики тижневих індивідуальних контрактів для розвитку учнями вміння планувати свою роботу, розподіляти свій робочий час. Для педагогів це дає можливість здійснювати особистісно-орієнтований підхід до кожного учня. Успішним є започаткування вмінь презентувати свої творчі проектні роботи учнями початкової школи Монтессорі ІІ рівня для учнів початкової школи Монтессорі І рівня з навчальних курсів «Я і Україна», «Музичне мистецтво».

Успішність започаткування вільної роботи різновікових груп учнів початкової школи Монтессорі І ступеня в рамках дня інновацій дає змогу передбачити можливість розширення цього досвіду.

Leave a Reply