Впровадження мультипрофільного навчання в середній загальноосвітній школі

Експериментальна база: СЗШ № 104 ім. О.Ольжича; НВК №240 «Соціум»; СШ№ 214; СЗШ № 226.

Термін проведення експерименту: 2010-2014 роки.

Науковий керівник: Якунін Я.Ю., кандидат хімічних наук, завідувач кафедри методики природничо-математичної освіти і технологій Інституту післядипломної педагогічної освіти Київського університету імені Бориса Грінченка.

Актуальність експериментально-дослідної роботи. Відповідно до Концепції профільного навчання в старшій школі, затвердженої наказом МОН України за №854 від 1.09.2009р. «Про затвердження нової редакції Концепції профільного навчання у старшій школі», старша школа функціонує як профільна. Це створює умови для реалізації диференційованого підходу до навчання й урахування індивідуальної траєкторії розвитку учнів. Профільність навчання визначається на основі визначення освітніх потреб учнів і їхніх батьків, технічних, матеріальних кадрових можливостей школи, перспектив здобуття подальшої освіти випускниками школи.

Як відомо, навчально-психологічна підготовка учнів до профільного навчання й отримання майбутньої професії – процес безперервний. Однак, досвід роботи зі старшокласниками свідчить, що у більшості випадків в учнів на останніх роках шкільної освіти відбувається зміна пріоритетів щодо вибору майбутньої професії, що призводить до невідповідності раніше обраного профілю предметів у старшій школі.

З метою активізації процесу впровадження профільного навчання Міністерством освіти та науки була прийнята галузева Програма впровадження профільного навчання на 2008-2010 рр. (затверджено колегією Міністерства освіти та науки, протокол № 4/11-2 від 24.04.08), що мала на меті «… створення умов для диференціації змісту навчання старшокласників, можливостей для побудови учнями індивідуальних освітніх програм, забезпечення поглибленого вивчення окремих предметів». Одним із заходів щодо реалізації Програми впровадження профільного навчання на 2008-2010 рр. було застосування різних форм профільного навчання і технологій навчального процесу. Керуючись Концепцією профільного навчання у старшій школі й інноваційним досвідом роботи профільних шкіл, колективи СЗШ № 104 ім. О.Ольжича, НВК № 240 «Соціум» та СЗШ № 226 намагаються перенести в навчально-виховний процес загальноосвітнього середнього закладу систему мультипрофільного навчання в 10-11 класах.

Об’єкт експериментально-дослідної роботи: процес навчання учнів старших класів у профільних динамічних групах в умовах загальноосвітнього середнього закладу.

Предмет експериментально-дослідної роботи: зміст, методи і форми роботи профільних груп в класах III ступеню навчання, що створюються для підвищення ефективності вивчення, індивідуально та свідомо обраних, предметів.

Мета експериментально-дослідної роботи: теоретично обґрунтувати, розробити та експериментально перевірити систему мультипрофільного навчання у середній загальноосвітній школі, що забезпечить підвищення рівня готовності старшокласників до соціального і професійного самовизначення та самореалізації у житті.

Основні завдання дослідження:

  • розробити та апробувати організаційно-педагогічні умови мультипрофільного навчання у середній загальноосвітній школі;
  • розробити методику формування динамічних учнівських груп у старших класах, адаптувати навчальні програми і плани для профільних динамічних груп;
  • розробити підходи щодо створення індивідуальних графіків та індивідуальних траєкторій розвитку учнів в системі мультипрофільного навчання;
  • обрати та запровадити ефективні методики вивчення запитів учнів та їх батьків щодо потреб у профілізації в умовах мультипрофільного навчання;
  • здійснювати моніторинг стану реалізації експериментально-дослідної роботи;
  • забезпечити науково-методичну підготовку вчителів для роботи в учнівських динамічних групах в умовах мультипрофільного навчання;
  • розробити ефективну модель навчально-виховної роботи в старших класах з урахуванням особливостей впровадження проекту;
  • розробити й запровадити програму психологічного супроводу індивідуальної роботи з учнями в системі мультипрофільного навчання;
  • розробити методичні рекомендації щодо організації мультипрофільного навчання у старших класах.

Механізм реалізації експериментально-дослідної роботи передбачає:

  • створення динамічних груп всередині паралелі класів, навчання в яких обирає учень (за участю батьків, вчителів, психологічної служби) для поглибленого, академічного або стандартного освітнього рівня;
  • забезпечення умов для життєвого і професійного самовизначення старшокласників, формування готовності до свідомого вибору й оволодіння майбутньою професією;
  • індивідуалізація навчально-виховного процесу в старших класах;
    забезпечення високої мотивації учнів до вивчення профільних предметів у динамічних групах;
  • впровадження кураторства в старших класах (замість класного керівництва);
  • використання інтегральної технології навчально-виховного процесу та продуктивної технології навчання (за І.П.Підласим).

Серед основних напрямів роботи передбачено теоретико-практичне оволодіння психологами, вчителями-предметниками, класними керівниками та класоводами психолого-педагогічними технологіями прогнозування розвитку особистості учня і конструювання навчально-виховних задач його особистісного розвитку, методиками роботи в динамічних групах в умовах мультипрофільного навчання, діагностичними методиками комплексного аналізу навчально-виховного процесу; проведення методологічних семінарів-практикумів із питань конструювання задач особистісного розвитку учнів, класних колективів на основі комплексної психолого-педагогічної діагностики учасників навчально-виховного процесу шляхом системного аналізу освітнього процесу навчального закладу; теоретико-практичне оволодіння педагогічним колективом технології програмування та моделювання сюжетної лінії навчально-виховних проектів; проведення вхідного комплексного моніторингу готовності старшокласників до соціального і професійного самовизначення та самореалізації; створення шкільних лабораторій і творчих майстерень для педагогічних працівників, батьків та учнів; безпосереднє запровадження системи мультипрофільного навчання; запровадження і оцінка ефективності технологій прогнозування розвитку особистості учня і конструювання навчально-виховних задач його особистісного розвитку, методик роботи в динамічних групах в умовах мультипрофільного навчання, діагностичних методик комплексного аналізу навчально-виховного процесу; визначення ефективності навчальних програм в системі мультипрофільного навчання з метою корегування траєкторій особистісного розвитку учнів; удосконалення системи управлінської діяльності навчального закладу з урахуванням впровадження системи мультипрофільного навчання та проектування особистісно-розвивального змісту навчально-виховного процесу; проведення поточних зрізів психосоціального розвитку всіх учасників навчально-виховного процесу; проведення статистично-кількісного аналізу результатів експерименту; здійснення порівняльного аналізу традиційного профільного і мультипрофільного навчання; проведення вихідного комплексного моніторингу готовності старшокласників до соціального і професійного самовизначення та самореалізації; науково-практичну акредитацію системи мультипрофільного навчання; проведення комплексного моніторингу результатів експериментально-дослідної роботи; підведення підсумків експериментально-дослідної роботи.

Очікувані результати науково-дослідницької й експериментальної роботи полягають у проведенні експериментальної перевірки системи мультипрофільного навчання в середній загальноосвітній школі, що має підтвердити її дієвість шляхом:

  • зниження психологічного напруження на школярів за рахунок свідомого вибору учням глибини вивчення навчальних предметів;
  • досягнення раціонального розподілу навчального навантаження як наслідок організації динамічних груп;
  • отримання учнями якісних освітніх компетентностей на основі розуміння ними своїх здібностей, нахилів, інтересів та високої мотивації до навчання;
  • гуманізації навчально-виховного процесу, як результату особистісно зорієнтованого підходу до профільного навчання у середній загальноосвітній школі ;
  • зменшення помилковості під час професійного самовизначення завдяки наявності багатоваріантних освітніх індивідуальних маршрутів мультипрофільної системи.

Загальний висновок

Отже, створення системи мультипрофільного навчання у середній загальноосвітній школі дійсно сприятиме формуванню високої самомотивації до навчання і вибору майбутньої професії, виробленню в учнів якісних освітніх компетентностей шляхом зниження психологічного напруження, раціонального розподілу навчального навантаження, свідомого вибору глибини вивчення шкільних предметів.

Leave a Reply