Здорова дитина-успішна родина-стабільна країна

Експериментальна база: Український гуманітарний ліцей Київського національного університету імені Тараса Шевченка

Термін проведення експерименту: 2010-2015 рр.

Науковий керівник: Данилюк І.В., доцент кафедри соціальної психології Київського національного університету імені Тараса Шевченка, кандидат психологічних наук

Актуальність експериментально-дослідної роботи. В умовах сьогодення в усіх галузях людської життєдіяльності, а насамперед в освіті, акцент зміщується на здоров’язбережувальні функції. Одним із викликів сучасної доби є перехід від знань до життєво значущої освіти, від школи знань – до школи мислення і дії, від формального виховання до самовиховання (вихованості) та елітного виховання, від «освіти на все життя» – до «освіти через усе життя» і «для життя». Нині особливу увагу звертають на створення таких умов, які б забезпечували розвиток соціально зрілої, здорової особистості. У такому контексті актуальності набуває тема науково-дослідної роботи «Здорова дитина – успішна родина – стабільна країна». Особливої знаковості набуває цей проект з огляду на важливість теми для виховання позитивної спрямованості стосовно поглядів на спосіб життя дітей і молоді, оскільки сучасний стан здоров’я підростаючого покоління викликає занепокоєння. За результатами досліджень кожна п’ята дитина народжується з відхиленнями в стані здоров’я. У 90 % школярів діагностуються різні види захворювань. Тому освітні заклади мають спрямовувати свою увагу на виховання здорової молоді, для якої здоровий спосіб життя та здоров’я є вважливими ціннісними орієнтирами.

Основна ідея експериментально-дослідної роботи полягає у створенні в акмеологічному просторі ліцею сприятливої атмосфери для збереження фізичного, психосоматичного, емоційного здоров’я учнів ліцею з метою розвитку їх фізичних, інтелектуальних, творчих здібностей, обдарувань. Експериментом передбачено комплексне використання здоров’язберігаючих технологій, тобто сприятливих умов навчання дитини в школі (відсутність стресових ситуацій, адекватність вимог, методик навчання і виховання), а також оптимальну організацію навчального процесу (відповідно до вікових, статевих, індивідуальних особливостей та гігієнічних норм), повноцінний і раціонально організований руховий режим.

Серед здоров’язберігаючих технологій виокремлюють такі їх типи:

  • здоров’язберігаючі – технології, що створюють безпечні умови для перебування, навчання та праці в школі, що вирішують завдання раціональної організації виховного процесу;
  • оздоровчі – технології, спрямовані на вирішення завдань зміцнення фізичного здоров’я учнів, підвищення потенціалу (ресурсів) здоров’я (фізична підготовка, фізіотерапія, аромотерапія, загартування, гімнастика, масаж, фітотерапія, музична терапія);
  • технології навчання здоров’ю – гігієнічне навчання, формування життєвих навичок (керування емоціями, вирішення конфліктів тощо), профілактика травматизму і зловживання психоактивними речовинами, статеве виховання (валеологічна освіта);
  • виховання культури здоров’я – виховання в учнів особистісних якостей, що сприяють збереженню та зміцненню здоров’я, формуванню уявлень про здоров’я як цінність, посилення мотивації на ведення здорового способу життя, підвищення відповідальності за особисте здоров’я, здоров’я родини, нації.

В системі освіти використовуються такі групи технологій: медико-гігієнічні (контроль і допомога в забезпеченні належних гігієнічних умов відповідно до регламентації санітарних норм, що здійснюється насамперед медичною службою навчального закладу шляхом проведення акцій, заходів з профілактики різних захворювань), фізкультурно-оздоровчі (загартовування, тренування, що реалізується переважно на уроках фізкультури та під час занять спортивних секцій), екологічні здоров’язберігаючі технології (виховання в учнів любові до природи, прагнення піклуватися про неї, залучення до дослідної діяльності в сфері екології), технології забезпечення безпеки життєдіяльності (реалізують спеціалісти з охорони праці, грамотність учнів з цих питань забезпечується опануванням курсу ОБЖД), здоров’язберігаючі освітні технології – захисно-профілактичні (спрямовані на захист людини від несприятливих на здоров’я впливів), компенсаторно-нейтралізуючі (забезпечення необхідних для повноцінної життєдіяльності організму фізкультхвилинок, «хвилинок емоційного розвантаження», вітамінізація харчування), стимулювальні (прийоми, методи, технології, що дозволяють активізувати власні сили організму – температурне загартування, фізичне навантаження, психотерапія), інформаційно-навчальні (забезпечують необхідний рівень грамотності для піклування про здоров’я).

Об’єкт експериментально-дослідної роботи: рівень психоемоційного, фізичного здоров’я ліцеїстів І – III курсів.

Предмет експериментально-дослідної роботи: вивчення динаміки змін, ефективності впливу акмеологічного простору ліцею на психоемоційне й фізичне здоров’я ліцеїстів.

Мета експериментально-дослідної роботи: створити здоров’язбережувальне середовище, обрати й комплексно впровадити здоров’язбережувальні, оздоровчі технології, а також технологій навчання здоров’ю, що сприятимуть вихованню соціально зрілої, здорової, емоційно стійкої, психологічно врівноваженої цілісної особистості ліцеїста.

Завдання експериментально-дослідної роботи:

  • виховання в учнів особистісних якостей, киї сприяють збереженню та зміцненню здоров’я, формуванню уявлень про здоров’я як цінність;
  • формування соціальної та особистої мотивації збереження та зміцнення здоров’я шляхом залучення учнів до регулярних занять фізичною культурою і спортом, шляхом формування мотивації та переконання в ліцеїстів необхідності рухової активності як невід’ємного чинника здорового способу життя та успішної життєдіяльності;
  • підвищення відповідальності родини за особисте здоров’я дитини;
    запобігання алкоголізму, тютюнопалінню, наркоманії;
    реалізація заповідей здорового способу життя ліцеїстами у щоденному житті;
  • виховання валеологічної культури підлітків;
  • формування в учнів цінностей здорового способу життя, соціальних та громадянських компетентностей;
  • розвиток і реалізація національних та родинно-сімейних традицій здорового способу життя та виховання здорової дитини із широким
  • залученням батьків, учителів, громадськості до цього процесу;
  • створення здоров’язбережувального середовища;
  • ефективне використання здоров’язбережувальних технологій у навчально-виховному процесі;
  • збереження фізичного, психічного, духовного здоров’я ліцеїстів в акмеологічному просторі ліцею.

Механізм реалізації експериментально-дослідної роботи включає такі напрямки діяльності педагогічного колективу: освіта ліцеїстів у сфері здоров’я, програмне і практичне керування фізичною активністю учнів, організація якісного шкільного харчування, надання якісних медичних послуг Медичною службою закладу, психологічні й соціальні консультації Психологічною службою ліцею, опанування педагогами сучасними здоров’язбережувальними технологіями, активне залучення батьків, громадськості у захисно-профілактичній, інформаційно-навчальній, просвітницькій діяльності.

Очікувані результати науково-дослідницької й експериментальної роботи спрямовано на створення моделі впливу структурних компонентів акмеологічного простору ліцею та позаліцейного середовища на стан фізичного й емоційного здоров’я ліцеїстів «Школа сприяння здоров’я»; розробку «Паспорту здоров’я» у «Щоденнику ліцеїста».

Загальний висновок

Дослідно-експериментальна робота за темою «Здорова дитина – успішна родина – стабільна країна» є доцільною і має теоретичну і практичну значущість, оскільки є ефективним кроком у вирішенні проблеми реалізації здоров’язбережувальної функції освіти.

Leave a Reply