Формування культури здоров’я підростаючого покоління «Школа здоров’я»

Експериментальна база: СШ №23

Термін проведення експерименту: 2010-2015 рр.

Науковий керівник: Маруненко І.М., завідувач кафедри анатомії і фізіології людини Інституту психології та соціальної педагогіки КУ імені Бориса Грінченка

Актуальність експериментально-дослідної роботи. Важливою проблемою в умовах глобалізації суспільства є збереження і зміцнення здоров’я дітей, їх духовне зростання. З огляду на це в освітній галузі посилився пошук нових підходів до організації навчально-виховного процесу, які б виконували здоров’язбережувальну функцію й забезпечували б створення оптимальних умов для духовного зростання особистості, повноцінної реалізації психофізичних можливостей, збереження та зміцнення здоров’я.

Аналіз практичного досвіду діяльності загальноосвітніх навчальних закладів переконує, що у навчально-виховному процесі домінує інформаційна складова освіти, а фізичному розвитку школярів не приділено належної уваги. При цьому фізичний розвиток дітей і підлітків відображає ріст і розвій дитини, морфологічне і фізіологічне вдосконалення органів та систем, є провідним критерієм здоров’я як популяції, так і стану здоров’я всього населення.

У межах варіативної складової навчального плану обсяг інформаційно насиченого навантаження постійно зростає всупереч психофізіологічним потребам дитини щодо рівномірного чергування інтелектуального, фізичного та емоційного навантаження. Зважаючи на це, запровадження у навчально-виховний процес системи заходів, що спрямовані на фізичний розвиток і виховання учнів, підтримку їхнього здоров’я, зняття емоційної напруги є однією з необхідних умов збалансування життєдіяльності дитини. Саме таку мету переслідували розробники проекту «Школа здоров’я».

Основна ідея експериментально-дослідної роботи полягає в популяризації здорового способу життя, проведенні фізично активного дозвілля та забезпеченні органічного поєднання і чергування інтелектуальної, фізичної й емоційної діяльності під час навчально-виховного процесу у закладах освіти. Проект передбачає активну діяльність медичних працівників та їх роль не лише в сфері медичних оглядів і профілактичних заходів, але й інтегративну участь з колективом закладу освіти у формуванні валеологічного світогляду учнів та участь в оздоровчих заходах. Умови «Школи здоров’я» ураховують організацію раціонального режиму дня, де будуть враховані вікові особливості розвитку школярів. Головним критерієм при цьому є чергування інтелектуальної, фізичної й емоційної діяльності, формування навичок здорового способу життя, виховання негативного ставлення до шкідливих звичок.

Об’єкт експериментально-дослідної роботи: розвиток, виховання, освіта особистості учня спеціалізованого навчального закладу.

Предмет експериментально-дослідної роботи: система оздоровчо-педагогічного проектування особистісного розвитку учня в умовах навчально-виховного процесу спеціалізованого навчального закладу.

Мета експериментально-дослідної роботи: створити умови для збереження і зміцнення фізичного, психічного, соціального і духовного здоров’я учнів шляхом впровадження експериментальної системи оптимізації фізичного виховання у межах цілісного навчально-виховного процесу спеціалізованого навчального закладу.

Завдання експериментально-дослідної роботи:

  • аналіз психолого-педагогічної літератури з теми дослідження, вивчення наявних проблем у практиці оптимізації фізичного виховання у рамках цілісного навчально-виховного процесу ЗНЗ;
  • обґрунтування функцій, напрямів, етапів проектування особистісно-розвивального змісту навчально-виховного процесу СНЗ;
  • розкриття сутності і структурних компонентів системи оздоровчо-педагогічного проектування змісту навчально-виховного процесу;
    експериментальна перевірка ефективності цілісної оздоровчо-педагогічної системи і, зокрема, технологій проектування особистісно-розвивального змісту навчання і виховання в системі роботи спеціалізованого навчального закладу;
  • створення умов для зміцнення фізичного, психічного, соціального й духовного здоров’я учнів;
  • формування здорового способу життя та позитивної соціальної орієнтації, сприяння валеологізації навчально-виховного процесу;
    проведення фахівцями медичних оглядів, оздоровчо-профілактичних заходів;
  • моніторинг фізичного і психічного здоров’я учнів, вивчення проблеми впливу на здоров’я дітей самого навчально-виховного процесу та навколишнього середовища;
  • залучення до вирішення проблеми зміцнення здоров’я підростаючого покоління педагогічного колективу школи, органів охорони здоров’я, місцевої влади та громадських організацій.

Механізм реалізації експериментально-дослідної роботи передбачає комплекс заходів:

  • теоретико-практичне оволодіння педагогічним колективом діагностичними методиками комплексного аналізу навчально-виховного процесу;
  • комплексний моніторинг фізичного та психо-соціального розвитку учнів;
  • факультативні заняття у формі тренінгів і загальношкільні заходи з питань формування здорового способу життя;
  • проведення ранкової гімнастики, уроків ритміки, релаксації;
  • налагодження роботи фітобару, аромотерапія;
  • дихальна гімнастика, оздоровлюючий масаж;
  • факультативні заняття з аеробіки і шейпінгу, уроки здоров’я в басейні;
  • організація і проведення відпочинку й оздоровлення учнів у канікулярний період;
  • статистично-кількісний аналіз результатів експерименту та порівняльну характеристику традиційної та інноваційної системи навчально-виховного процесу.

Очікувані результати науково-дослідницької й експериментальної роботи полягають в оптимізації системи фізичного виховання в навчальному закладі, покращенні стану здоров’я учнів, формуванні здорового способу життя школярів, створенні цілісної системи оздоровлення дітей, позитивних змінах у динаміці фізичного й інтелектуального розвитку учнів, підвищенні результативності навчально-виховного процесу.

Загальний висновок

З огляду на актуальність і знаковість експериментально-дослідної роботи, яка полягає у створенні інноваційної освітньої системи проектування особистісно-розвивального змісту навчально-виховного процесу спеціалізованого навчального закладу, що максимально оптимізує цілісний процес фізичного виховання і розвитку учнів, враховуючи набуття нових знань, умінь і навичок з питань формування здорового способу життя, апробація проекту «Школа здоров’я» є доцільною не тільки на базі СШ № 23 Деснянського району м.Києва, а й потребує поширення в інших освітніх закладах України.

Leave a Reply