Виховання учнів на морально-етичних цінностях християнства вплив християнських традицій українського народу на формування цінностей здорового способу життя

Експериментальна база: СЗШ № 5

Термін проведення: 2011 – 2016 рр.

Науковий керівник: Гацко О.В., старший викладач кафедри фізичного виховання Гуманітарного інституту Київського університету імені Бориса Грінченка.

Актуальність експериментально-дослідної роботи. Головними завданнями сучасної школи є засвоєння вихованцями цінностей культури, осягнення основних типів свідомості людини, що відображають етапи її духовного розвитку, формування цінностей здорового способу життя. У площині освітньої політики у 2006 р. було ухвалено рішення «Про концептуальні засади вивчення в загальноосвітніх навчальних закладах предметів духовно-морального спрямування». Основний акцент у документі зроблено на формуванні всебічно розвиненої, духовно і морально зрілої особистості, готової зустрітися з викликами сучасного життя. Адже пріоритетом існування людини визнано опанування й усвідомлення національних і загальнолюдських цінностей. Кожен повинен зайняти гідне місце у світі, своєю працею примножувати здобутки нашої цивілізації на терені національних культурних надбань; усвідомити, що людина – унікальне творіння природи, суспільства і самої себе. Вона «найдивніше із дивних див» – з її різноманітними біологічними, психологічними рисами. Стаючи повноправним членом соціуму, людина не повинна втратити свою індивідуальність, глибоке відчуття єдності з українським народом, повагу до його духовних, моральних і культурних надбань. Сучасний стан духовної культури і моралі суспільства справедливо вважають критичним і таким, що складає соціальну проблему глобального масштабу. Таке явище є наслідком прагматизації життя, пропаганди насилля, нехтування правовими, моральними, соціальними нормами.

У такому контексті актуалізується необхідність використання у навчально-виховному процесі морально-духовних, культурних надбань і зокрема християнських цінностей, що слугують потужним джерелом мотивації вчинків людини, її поведінки та ієрархії аксіосфери особистості.

Об’єкт експериментально-дослідної роботи: організація навчально-пізнавальної діяльності учнів, спрямованої на вивчення християнських традицій українського народу; взаємодія педагогів і керівників гуртків духовно-етичного, естетичного та спортивного напрямків.

Предмет експериментально-дослідної роботи: діяльність учнів у гуртках духовно-етичного, естетичного та спортивного напрямків.

Мета експериментально-дослідної роботи: теоретично обґрунтувати й експериментально перевірити ефективність використання у навчально-виховному процесі християнських традицій для формування фізично здорової та духовно розвиненої особистості учня.

Завдання експериментально-дослідної роботи:

  • вивчення й аналіз наявних проблем у практиці впровадження у навчально-виховний процес предметів духовно-естетичного спрямування;
  • аналіз основних принципів, об’єктів і системи духовно-естетичного виховання в школі, їх взаємозв’язку з формуванням здорового способу життя;
  • здійснення експериментальної перевірки ефективності цілісної психолого-педагогічної системи і зокрема створення умов для саморозвитку дитини в системі роботи школи;
  • розробка науково-методичних рекомендацій щодо впровадження системи виховання і розвитку учнів на основі створення умов для саморозвитку дитини з використанням християнських традицій українського народу та формування цінностей здорового способу життя в практику роботи школи;
  • ознайомлення учнів із загальнолюдськими цінностями та формування особистості учня на основі науково-філософської та духовної, моральної і культурної традицій;
  • залучення учнів до роботи в гуртках духовно-етичного, естетичного та спортивного напрямків;
  • проведення соціологічних досліджень.

Механізм реалізації експериментально-дослідної роботи передбачає використання сучасних освітніх та здоров’язберігаючих технологій:

  • фізкультурно-оздоровчі, спрямовані на фізичний розвиток учнів: загартовування, тренування сили, витривалості, швидкості, гнучкості та інших якостей, які вирізняють здорову, треновану людину від фізично слабої. Такі технології реалізуються переважно на уроках фізкультури, під час занять спортивних секцій та гуртків спортивного напрямку;
  • екологічні здоров’язберігаючі технології спрямовані на виховання в учнів любові до природи, прагнення піклуватися про неї, залучення до дослідної діяльності в сфері екології: проект «Екологічна стежка», уроки на базі Ботанічного саду, факультативи «Здоров’я людини і довкілля», «Екологія»;
  • технології забезпечення безпеки життєдіяльності реалізують спеціалісти з охорони праці, грамотність учнів з цих питань забезпечується опануванням курсу основ здоров’я;
  • здоров’язберігаючі освітні технології – захисно-профілактичні (спрямовані на захист людини від несприятливих на здоров’я впливів), компенсаторно-нейтралізуючі (забезпечення необхідних для повноцінної життєдіяльності організму фізкультхвилинок, «хвилинок емоційного розвантаження», вітамінізація харчування), стимулювальні (прийоми, методи, технології, що дозволяють активізувати власні сили організму – температурне загартування, фізичне навантаження, психотерапія), інформаційно-навчальні (забезпечують необхідний рівень грамотності для піклування про здоров’я). Їх реалізація забезпечується шкільним психологом і фахівцями районного Центру здоров’я;
  • методи духовно-естетичного спрямування передбачають уведення курсу «Християнської етики в українській культурі» у співпраці з Київською православною богословською академією, навчально-краєзнавчі екскурсії, бінарні та інтегровані уроки з використанням духовно-культурної спадщини людства, інсценування календарно-релігійних свят, моделювання ситуацій, що потребують морально-етичного вибору, диспути та дискусії з обговоренням морально-етичних проблем;
  • методи емпіричного характеру: діагностичні, соціометричні, прогностичні, обсерваційні.

Очікувані результати науково-дослідницької й експериментальної роботи полягають у створенні в школі умов для саморозвитку дитини з використанням християнських традицій українського народу, сприятливої атмосфери для збереження фізичного, психосоматичного, емоційного здоров’я учнів школи з метою формування їх фізичних, інтелектуальних, творчих здібностей, обдарувань, формування духовно зрілої особистості; реальному підвищенні духовно-морального рівня підростаючого покоління, формування стійкої системи мотивації, світоглядних позицій та культури життя у дітей та молоді. Очікувані результати також передбачають розробку обґрунтованих науково-методичних рекомендацій щодо впровадження системи виховання та розвитку учнів з використанням християнських традицій українського народу в практику роботи й укладання бібліографічного покажчика на основі проведення експерименту.

Загальний висновок

Створення у середніх загальноосвітніх закладах умов для саморозвитку дитини на основі використання християнських традицій українського народу забезпечує сприятливу атмосферу для збереження фізичного, психосоматичного, емоційного здоров’я учнів школи з метою розвитку їх фізичних, інтелектуальних, творчих здібностей, обдарувань, формування духовно зрілої особистості учня й реально підвищує духовно-моральний рівень підростаючого покоління, формує стійку систему мотивації, світоглядних позицій та культури життя у дітей і молоді.

Leave a Reply