Проектування моделі школи білінгвального типу створення моделі білінгвального загальноосвітнього навчального закладу

Експериментальна база: СШ №20

Термін проведення: 2008-2014 рр.

Науковий керівник: Полюк І.С., завідувач кафедрою теорії та практики перекладу Національного технічного університету України «Київський політехнічний інститут», кандидат філологічних наук.

Актуальність експериментально-дослідної роботи. Процес об’єднання Європи, його розповсюдження на схід супроводжується формуванням загального освітнього і наукового простору й розробкою єдиних критеріїв і стандартів у цій сфері в масштабах усього континенту. Іншомовна освіта в Україні реформується з урахуванням основних досягнень європейських країн у цій галузі та відповідно до таких документів Ради Європи, як «Білінгвальна освіта: основні стратегічні завдання», «Загальноєвропейські рекомендації з мовної освіти: вивчення, викладання, оцінювання», «Європейський мовний портфель», «Приведення екзаменів з мови у відповідність до Загальноєвропейських рекомендацій з мовної освіти» та вимоги до Євроіспитів.

Ідеї мовної політики Ради Європи знаходять все ширшу реалізацію в нашій державі: збільшується кількість мов, що вивчаються; зростає кількість осіб, які володіють принаймні однією іноземною мовою; в середніх навчальних закладах започатковано вивчення кількох іноземних мов; в університетах збільшується кількість академічних годин на вивчення іноземної мови; в деяких вищих закладах освіти іноземна мова вважається другою робочою мовою.

У такому контексті набуває пріоритету дослідно-експериментальна робота «Створення моделі білінгвального загальноосвітнього навчального закладу», що проводиться на базі спеціалізованої школи №20 – ЗНЗ І – ІІІ ступенів Оболонського району м.Києва із поглибленим вивченням французької мови з 1 класу.

Основна ідея експериментально-дослідної роботи полягає у створенні оригінальної моделі білінгвального навчального закладу. До її складу входять підсистеми адміністративної, методичних, мобільних творчих груп учителів, батьківського комітету, піклувальної, педагогічної, методичної, координаційної рад, відділів роботи з обдарованими дітьми, моніторингових досліджень, інформаційно-презентаційної роботи та зовнішніх зв’язків, інтеграції білінгвальності в систему позакласної роботи.

Схема введення білінгвальності в навчально-виховний процес загальноосвітньої школи передбачає включення до системи базових предметів навчальних дисциплін із поглибленим вивченням французької мови (1 клас), англійської мови (2 клас), вивченням математики французькою мовою (3-4 класи). В основній школі пропонується до змісту базового освітнього компоненту включити опанування білінгвальних дисциплін (математика, інформатика, історія, географія французькою мовою). В освітній процес старшої школи передбачено включення спецкурсів (ділова французька мова, французька література, технічний переклад).

Мета експериментально-дослідної роботи: розробити, теоретично обґрунтувати й експериментально перевірити модель білінгвального загальноосвітнього навчального закладу.

Завдання експериментально-дослідної роботи:

  • здійснити теоретичний аналіз досліджуваної проблеми й вивчити досвід білінгвального навчання в українській і міжнародній практиці;
  • обґрунтувати, розробити й апробувати модель білінгвального навчання у системі загальної середньої освіти як складову безперервного навчання (школа – український ВНЗ – французький ВНЗ);
  • розробити зміст, методи і прийоми білінгвального навчання та методику їх використання;
  • перевірити на практиці ефективність запропонованої методики;
    провести практичний семінар з обміну досвідом з школами міст, де впроваджується білінгвальність (мм. Донецьк, Дніпропетровськ, Севастопіль);
  • залучити французьких викладачів до свіпраці протягом навчального року;
  • проаналізувати, узагальнити й систематизувати основні експериментальні дані;
  • виокремити підходи й технології навчання, які забезпечують ефективність розробленої моделі.

Об’єкт експериментально-дослідної роботи: організація білінгвальної освіти в загальноосвітньому навчальному закладі.

Предмет експериментально-дослідної роботи: зміст, методи, види і форми білінгвальної освіти, які забезпечують створення моделі білінгвального загальноосвітнього навчального закладу.

Механізм реалізації експериментально-дослідної роботи передбачав білінгвальний розвиток учнів засобами основних шкільних предметів.

У початковій і основній школах білінгвальна освіта здійснюватиметься переважно шляхом реалізації інтегративного підходу у навчанні, узгодження вітчизняних навчальних програм із французької мови та інших предметів, української і французької програм з французької мови та інших обраних предметів.

У старшій школі додається використання іноземної мови для профільного навчання з використанням спеціально розроблених елективних курсів.

Подальший розвиток білінгвальна освіта отримає у позаурочний час (літні табори, гуртки, конференції, проектна діяльність, заходи з франкофонії тощо).

Основною характеристикою моделі білінгвального загальноосвітнього навчального закладу є відкритість, що передбачає

  • обов’язкове вивчення першої іноземної мови з 1 класу початкової школи;
  • обов’язкове введення з другого класу другої (вибірково-третьої) іноземної мови;
  • введення в основній школі вивчення двох предметів нелінгвістичного характеру;
  • систематичний моніторинг навчальних досягнень учнів за інтегрованим типом відповідно до вимог французьких програм DELF i DALF;
  • систематична підготовка педагогів для роботи у системі білінгвального навчання;
  • залучення волонтерів-педагогів, яких направлятиме Посольство Франції.

Очікувані результати науково-дослідницької й експериментальної роботи полягають в оновленні, модернізації освітнього процесу в школі шляхом запровадження білінгвальної освіти навчання як складової безперервної освіти, виявлення потенційних можливостей білінгвального навчання та умов його реалізації, надання психолого-педагогічного й дидактичного обґрунтування доцільності використання білінгвального навчання, створення навчальних і професійних порт-фоліо для початкової, основної та старшої школи.

Загальний висновок

На основі проведеної експериментально-дослідної роботи дослідники відзначили її результативність й виокремили передумови успішності навчання у білінгвальних секціях. Для продуктивного навчання в білінгвальних секціях необхідно мати достатній рівень знань із предметів рідною мовою та достатній рівень знань з французької мови, додаткові години з іноземної мови.

Основними компонентами структури мотивації оволодіння іноземною мовою в умовах білінгвального навчання виступають пізнавальна, професійна і білінгвальна мотивація.

Всебічне застосування в навчально-виховному процесі інформаційних технологій підвищує ефективність навчання та його інтенсифікацію й індивідуалізацію залежно від здібностей учнів, збільшує частку креативної самостійної роботи.

Leave a Reply