Науково-педагогічний проект «Росток» комплексна програма розвитку дітей «Росток»

Експериментальна база: СЗШ № 238, СЗШ № 90, СЗШ № 147, СЗШ №221, СЗШ № 250, СЗШ № 251 ім. Хо Ші Міна, СЗШ № 152, СЗШ № 213, СШ № 30, ПШ № 312, гімназія № 261, СЗШ № 248, СШ № 202, ліцей «Еко» № 198, СЗШ № 286, СЗШ № 160, СШ № 110 ім. К. Гапоненка з поглибленим вивченням французької мови, СЗШ № 111 ім. С. А. Ковпака, СЗШ № 201, СЗШ № 275, СШ № 31, СЗШ № 99, СНВК «Лілея», СШ № 194 «Перспектива».

Термін проведення експерименту:2009 – 2014 рр. (СЗШ № 238, СЗШ № 90,  СЗШ № 147,   СЗШ № 221,  СЗШ № 250, СЗШ № 251 ім. Хо Ші Міна, СЗШ № 152, СЗШ № 213, СШ № 307, ПШ № 312, гімназія № 261, СЗШ № 248, СШ № 202; 2010-2014 рр. (ліцей «Еко» № 198, СЗШ№ 286, СЗШ № 160, СШ № 110 ім. К. Гапоненка  з  поглибленим вивченням французької мови, СЗШ № 111 ім. С.А. Ковпака);

2009 – 2015 рр. (СЗШ № 201); 2011 – 2015 рр. (СШ № 31, СНВК «Лілея», СШ № 194 «Перспектива»); 2011 – 2016 рр. (СЗШ №275, СЗШ №99)

Науковий керівник: Пушкарьова Т.О., заступник директора Інституту інноваційних технологій і змісту освіти Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України, кандидат педагогічних наук.

Актуальність експериментально-дослідної роботи. Пріоритетним завданням на сучасному етапі функціонування освіти визнано створення умов для розвитку і самореалізації особистості кожного учня, формування покоління, здатного навчатися протягом усього життя.

Позитивні здобутки і практичний досвід діяльності найбільш розвинених країн світу в галузі науки, виробництва, розвитку нових технологій свідчать про необхідність створення сприятливих умов для розвитку обдарованих дітей. Перед сучасною школою окреслено низку завдань, пов’язаних із максимальним розкриттям і розвитком потенціалу кожної особистості, формуванням у неї прагнення до постійного самовдосконалення, самовизначення і самореалізації. Зважаючи на це, актуалізується проблема розробки й упровадження розвивальних освітніх програм, пошук нових педагогічних технологій, формування такого освітнього середовища, яке дало б змогу кожній особистості не тільки повноцінно виявити свої здібності і нахили, а й спонукало б до власного саморозвитку.

Нині інтенсивно розвиваються процеси активізації науково-педагогічної ініціативи і творчості на засадах гуманізації, інтеграції та екологізації, діяльнісного підходу, гармонійного поєднання загальнолюдських духовних цінностей із національним характером освіти. Результатами такої творчості стають нові концепції, освітні моделі, технології і методи навчання й виховання, програми, підручники, посібники. Однією з таких актуальних і своєчасних педагогічних технологій є програма розвитку дітей «Росток», що реалізується з урахуванням наступних принципів:

  • гуманізації та особистісного підходу, що ставить необхідність бачити неповторну унікальну особистість у кожній дитині і кожній дорослій людині, залученій до освітнього процесу, постійно розкривати і підкреслювати її досягнення в цьому процесі, шляхетність почуттів і знахідок розуму. Важливо, щоб кожен не тільки відчував особистістю себе, але й поважав іншу особистість, її індивідуальність і неповторність;
  • системності в освіті, який забезпечує безперервне, постійне, системне застосування нових підходів до навчання і виховання, які ґрунтуються на сучасній теоретико-методологічній базі;
  • екологізації освіти, який виражає необхідність побудови такого змісту освіти, який дозволив би формувати розуміння взаємозв’язків процесів і явищ у природі, її об’єктивної й універсальної цінності, місця людини в природі, як її невід’ємної частини, необхідності дбайливого ставлення до природи, її охорони і збереження;
  • єдності національного і загальнолюдського в освіті дає змогу запобігти як космополітичним, так і націоналістичним збоченням у навчанні і вихованні особистості;
  • пріоритету розвивального навчання і виховання враховуючи безпосередній і безумовний вплив навчання і виховання на розвиток дитини, формування у неї нових здібностей, стверджує перевагу діяльнісної парадигми освіти над знаннєвою. Знання, які закладаються в зміст освіти, не мета, а засіб навчання діяльності, розвитку особистості, її сприйняття, мислення, пам’яті, емоцій, уваги, уяви, специфічних творчих здібностей та інших якостей;
  • пріоритету творчої діяльності передбачає створення таких методик і технологій навчання, навчальних посібників і підручників, які побудовані на діяльнісному, творчому підходах до навчання, активізують пошукову активність і створюють максимальні умови для творчої діяльності учнів;
  • додатковості потребує, щоб зміст, методи і технології навчання і виховання, а також навчально-методичне забезпечення педагогічного процесу, ідейно, змістовно і методично становили єдиний навчально-виховний комплекс, який поєднує гуманітарний, природничий, екологічний, технічний, художньо-естетичний аспекти сприйняття навколишнього світу;
  • інтеграції відображає глибокий взаємозв’язок фізичних, психічних, моральних і духовних аспектів розвитку особистості і передбачає реалізацію багаторівневої інтеграції змісту, методів і технологій освіти за комплексною програмою розвитку дітей у науково-педагогічному проекті «Росток».

Реалізувати вищеозначені принципи повною мірою в межах конкретної педагогічної ініціативи – складне завдання. Однак у процесі розробки науково-педагогічного проекту «Росток» вони стали для науковців і практиків основними орієнтирами, які вказують на ефективні шляхи вирішення завдань цього педагогічного експерименту.

Основна ідея експериментально-дослідної роботи полягає у мінімізації пригнічення окремих здібностей дитини, забезпеченні комплексного розвитку її природних здібностей, допомозі пізнати себе.

Основою науково-педагогічного проекту «Росток» став інтегративно-діяльнісний підхід. Його сутність у системній організації навчально-виховного процесу на засадах організації науково обґрунтованої структури діяльності в межах кожного навчального предмету, яка виступає системоутворювальним фактором. Таким чином навчальні предмети інтегруються в єдину пізнавальну систему, яка дозволяє формувати в учнів цілісне уявлення про навколишній світ через пошуково-практичну діяльність.

Отже, реалізація проекту «Росток» здійснюється за такими основними напрямами:

  • інтеграція знань учнів у процесі вивчення інтегрованих курсів початкової і середньої школи;
  • наступність навчання під час переходу з дошкільного закладу до початкової школи і від початкової до середньої школи на основі інтеграції змісту навчання;
  • виховання екологічної культури школярів на засадах інтегрованого підходу до навчальної діяльності;
  • інтегрований підхід до формування здорового способу життя учнів;
  • естетичне виховання дітей на основі інтеграції предметів художньо-естетичного, гуманітарного і природничо-математичного циклів у початковій і середній школі;
  • профорієнтація учнів на основі комплексної діагностики їхнього розвитку в умовах профільного навчання;
  • особистісно орієнтований підхід до формування творчої індивідуальності вчителя.

Мета експериментально-дослідної роботи: створити необхідні соціальні, психологічні, педагогічні умови для всебічного розвитку творчого потенціалу учнів, на основі гуманізації, інтеграції, екологізації змісту освіти; виховувати духовну культуру особистості у процесі формування цілісної картини світу й уявлення про місце людини в ньому як невід’ємної частини природи; вироблення загальнолюдських цінностей у гармонії з національним самоусвідомленням, розвитку творчих здібностей відповідно до вікових особливостей.

Завдання експериментально-дослідної роботи:

  • виявлення й обґрунтування педагогічних умов підвищення рівня фізичного, психічного, духовного розвитку учнів у системі початкової, базової і повної середньої освіти;
  • виявлення й обґрунтування структури і видів навчальної діяльності, які ефективно впливають на підвищення рівня фізичного, психічного, духовного розвитку учнів;
  • дослідження і формулювання теоретико-методологічних засад інтегрованого й діяльнісного підходів до побудови змісту, методів і технологій навчання і виховання учнів загальноосвітнього навчального закладу;
  • розробка змісту, методів, технологій навчання і виховання на засадах їх гуманізації та екологізації з урахуванням інтегрованого та діяльнісного підходів;
  • реалізація змісту, методів і технологій в сучасному навчально-методичному забезпеченні педагогічного процесу загальноосвітнього навчального закладу;
  • розробка технології підвищення професійної компетентності вчителя в процесі реалізації проекту «Росток».

Об’єкт експериментально-дослідної роботи: навчально-виховний процес, побудований на засадах інтегративно-діяльнісного підходів до організації навчання і виховання учнів початкових класів у межах науково-педагогічного проекту «Росток».

Предмет експериментально-дослідної роботи: процес формування загальнонавчальних компетентностей учнів на принципах гуманізації і особистісного підходу до навчання й виховання в рамках проекту «Росток»

Механізм реалізації експериментально-дослідної роботи. Навчальна діяльність дитини за проектом «Росток» будується від абстрактного до конкретного, від загального до часткового. Діяльнісний підхід, що покладено в основу програми, дає змогу організувати навчально-виховний процес на основі використання різновидів творчої діяльності учнів у межах кожного навчального предмета, які інтегруються в цілісну систему, де використано напрями розвивальної роботи. Учні отримують необхідні знання на основі використання різноманітних способів активізації сприйняття об’єктів і явищ навколишнього світу: спостереження, досліди, самостійний пошук інформації та інші види розумової діяльності. Варіативності мислення сприяють спеціально розроблені вправи і завдання на розвиток уяви та літературної творчості: складання невеликих за розміром казок і оповідань про навколишній світ, поетичні й інші вправи з розвитку мовлення, вправи з моделювання, конструювання об’єктів і явищ навколишнього світу, вправи і завдання на оволодіння навчальними вміннями.

Дослідно-експериментальна робота за темою: «Вплив інтегративно-діяльнісного підходу на формування та розвиток інтелектуальних здібностей особистості за науково-педагогічним проектом «Росток» здійснюється на базі СЗШ № 250, СЗШ № 251 ім. Хо Ші Міна, СЗШ № 152, СЗШ №221.

У ході експерименту передбачається дослідити та науково обґрунтувати необхідні соціальні, психологічні й педагогічні умови для розвитку інтелектуальних здібностей дитини; розробити комплекс діагностичного інструментарію щодо інтелектуальних здібностей учнів; дослідити динаміку розвитку основних здібностей, відповідних віку учня, здійснити апробацію педагогічних технологій, пов’язаних із використанням програм та підручників, розроблених за проектом, створити інформаційну базу даних щодо рівня інтелектуальних здібностей учнів, які навчаються за проектом.

Очікувані результати науково-дослідницької й експериментальної роботи полягають у розробці моделі діагностики розвитку інтелектуальної особистості, розробці дидактичного матеріалу з теми дослідження, підвищенні професійної майстерності вчителів школи, активізації їхньої творчо-пошукової діяльності, узагальненні педагогічного досвіду.

Дослідно-експериментальна робота за темою: «Розвиток творчих здібностей особистості на основі впровадження принципів науково-педагогічного проекту «Росток» здійснюється на базі СЗШ № 248.

Одним із напрямів роботи, над яким працює колектив є виявлення організаційних, психолого-педагогічних умов формування знань, умінь і комплексного розвитку учнів під час впровадження технології розвивального навчання. Планами експериментальної діяльності передбачено апробацію педагогічних прийомів і методів, спрямованих на реалізацію технології розвивального навчання, дослідження динаміки розвитку творчих здібностей учнів, відповідних їх віку і створення базу даних щодо показників рівнів сформованості природничо-математичних компетентностей учнів початкових класів, що навчаються за науково-педагогічним проектом «Росток».

Очікувані результати науково-дослідницької й експериментальної роботи полягають у проведенні експериментальної перевірки ефективності розвивального навчання в умовах впровадження науково-педагогічного проекту «Росток», організовано роботу педагогічного колективу навчального закладу як цілісної системи, в організації допомоги учням у пізнанні себе, своїх здібностей, нахилів, інтересів при реалізації своїх можливостей у навчально-виховному процесі. Планується також підготувати методичні рекомендації, розробити дидактичний матеріал із проблеми «Система розвивального навчання з напрямком на розвиток творчих здібностей особистості на основі впровадження принципів науково-педагогічного проекту «Росток», здійснити узагальнення й розповсюдження досвіду роботи з реалізації технології розвивального навчання за Комплексною програмою розвитку дітей «Росток».

Дослідно-експериментальна робота за темою: «Реалізація технології особистісно орієнтованого навчання за науково-педагогічним проектом «Росток» здійснюється на базі у ПШ № 312. За час проведення експерименту адміністрацією школи створено педагогічні та психологічні умови для забезпечення успішного проведення експерименту, що пов’язано з організацією та проведенням психолого-педагогічної комплексної діагностики учнівського колективу.

Педагогами, які працюють у проекті, передбачається дослідити когнітивні особливості дитини, що впливають на розуміння та інтерпретацію життєвого досвіду дітьми молодшого шкільного віку; дослідити емоційні й поведінкові особливості дитини; розробити й апробувати програму індивідуальної й групової психокорекційної роботи, спрямованої на подолання негативних факторів, що впливають на розуміння та інтерпретацію життєвого досвіду дітьми молодшого шкільного віку; створити у школі умови для розвитку індивідуально-психологічних якостей особистості, які впливають на розуміння особистого досвіду дітьми молодшого шкільного віку.

Очікувані результати науково-дослідницької й експериментальної роботи полягають у створенні сприятливих умов для самопізнання учнів, виявлення рівня їх здібностей, інтересів, реалізації їхніх можливостей у навчально-виховному процесі; виявленні індивідуально-психологічних якостей учнів, які впливають на усвідомлення власного досвіду; підготовці авторських програм, посібників, методичних рекомендацій, дидактичних матеріалів із проблеми «Розвиток індивідуально-психологічних якостей особистості як необхідна умова розуміння та інтерпретації життєвого досвіду дітьми молодшого шкільного віку»; впровадженні у практику програми індивідуальної групової психокорекційної роботи, спрямованої на подолання негативних факторів, що впливають на розуміння та інтерпретацію особистісного досвіду дітьми молодшого шкільного віку; впровадження в практику системи роботи психолога, яка спрямована на саморозвиток дитини при залученні соціальних інститутів (сім’я, школа); узагальнення та розповсюдження досвіду роботи школи за проблемою.

Дослідно-експериментальна робота за темою «Використання ейдетичних методів навчання для розкриття та розвитку обдарованості учня на основі реалізації принципів науково-педагогічного проекту «Росток» здійснюється на базі СЗШ № 238.

У ході експерименту передбачається дослідити динаміку розвитку основних здібностей учнів, запровадити методи і принципи навчання на основі практичної ейдетики, виявити позитивний вплив використання ейдетичних методів навчання на розкриття та розвиток здібностей учнів, апробувати педагогічні технології за науково-педагогічним проектом «Росток», створити інформаційну базу даних щодо здібностей учнів, що навчаються за проектом.

Очікувані результати науково-дослідницької та експериментальної роботи полягають у розробці моделі діагностики розвитку обдарованості дитини, запровадженні методів і принципів викладання на основі практичної ейдетики та виявленні обдарованих дітей, розробці організаційно-педагогічних рекомендацій до навчання учнів на основі принципів ейдетики, створенні моделі «Система роботи з учнями у школі на основі комбінування ейдетичних методів із навчальним матеріалом як розкриття і розвиток обдарованості дитини на основі реалізації принципів науково-педагогічного проекту «Росток».

Дослідно-експериментальна робота за темою: «Вплив інтегративно-діяльнісного підходу на формування та розвиток природничо-математичних здібностей учнів за науково-педагогічним проектом «Росток» здійснюється на базі СЗШ № 213. Дослідження знаходиться на діагностично-концептуальному етапі.

За звітний період представниками адміністрації школи проведено настановчий семінар для педагогічного колективу з метою ознайомлення з механізмом упровадження експериментально-дослідної програми психологом школи, продіагностовано педагогічний колектив щодо участі в дослідно-експериментальній роботі; розроблено психодіагностики соціального, духовного, інтелектуального розвитку учня в експериментальних класах; індивідуальні картки учнів; анкети, діагностичні методики, тести й методики їхнього упровадження; створено моделі впровадження інтегративно-діяльнісного підходу до вивчення природничо-математичних дисциплін.

Колективом передбачається розробити методи підвищення рівня розвитку учнів через організацію їх активної творчої діяльності, здійснити апробацію педагогічних технологій, пов’язаних із використанням програм і підручників, розроблених за проектом «Росток».

Очікувані результати: модель діагностики розвитку математично-природничих здібностей учнів, організаційно-педагогічні рекомендації щодо навчання учнів на основі інтегративно-діяльнісного підходу, створення моделі «Система роботи з дітьми щодо формування математично-природничих здібностей на основі інтегративно-діяльносного підходу», узагальнення педагогічного досвіду шляхом проведення семінарів і конференцій.

Дослідно-експериментальна робота на тему: «Розроблення моделі впровадження інтегративно-діяльнісного підходу до вивчення природничо-математичних дисциплін за науково-педагогічним проектом «Росток» здійснюється на базі СШ № 202.

У ході експериментально-дослідної роботи педагогами, які працюють у проекті передбачається розробити модель інтегративно-діяльнісного підходу до вивчення природничо-математичних дисциплін, розробити механізми її впровадження, апробувати авторські навчальні програми і посібники, створити систему контролю та оцінки діяльності учнів, залучених до експерименту, розширити практику застосування індивідуальних і групових форм навчання.

За час роботи адміністрацією школи проведено установчий теоретико-методичний семінар для педагогічного колективу з метою ознайомлення з особливостями впровадження теми експериментальної роботи і підвищення рівня професійної компетентності вчителів; проведено комплексну діагностику психологічної готовності педагогічного колективу до участі в дослідно-експериментальній роботі; розроблено модель конкурентно-спроможного вчителя; розроблено концепцію роботи за проектом «Розроблення моделі впровадження інтегративно-діяльнісного підходу до вивчення природничо-математичних дисциплін за науково – педагогічним проектом «Росток».

Дослідно-експериментальна робота за темою: «Вплив інтегративно-діяльнісного підходу на виявлення та розвиток обдарованості дитини за науково-педагогічним проектом «Росток» здійснюється на базі СЗШ № 147.

За час роботи психологом школи проведено обстеження індивідуально-психологічних особистостей вчителів із метою проведення психологом індивідуальних консультацій і корекційної роботи для забезпечення більш ефективної взаємодії з учнями; проведено анкетування мотиваційної спрямованості вчителів щодо роботи в експериментальних класах; розроблено сучасні моделі уроків на основі інтегративно-діяльнісного підходу.

Проведено низку заходів щодо моніторингу та контролю процесу навчання в класах, які працюють за програмою «Росток»: моніторинг по визначенню рівня психоемоційного комфорту учнів, психодіагностику інтелектуальних здібностей учнів; проводиться моніторинг рівня якості знань, умінь, навичок учнів за тематичним, семестровим, річним оцінюванням та зрізами знань з предметів які вивчаються за програмою «Росток».

Очікувані результати науково-дослідницької й експериментальної роботи полягають у розробці моделі діагностики розвитку обдарованості учнів, запровадженні різних видів контролю щодо процесу розвитку обдарованості, підготовці дидактичних матеріалів із різних навчальних предметів відповідно до теми експериментального дослідження, підвищенні рівня професійної майстерності вчителів школи через проведення низки семінарів, тренінгів, круглих столів.

Дослідно-екпериментальна робота за темою: «Розвиток інтелектуальної складової особистості учня початкової школи на засадах інтегративно-діяльнісного підходу за науково-педагогічним проектом «Росток» здійснюється на базі гімназії № 261.

За час проведення експерименту здійснено підвищення професійного рівня вчителів, які працюють за проектом, шляхом проведення семінарів і круглих столів за темою дослідження. Відпрацьовано діагностичні методики, принципи їхнього аналізу, розроблено анкети, тести, щодо визначення інтелектуальної складової учнів гімназії, які навчаються за проектом «Росток». Розпочато апробацію навчально-методичних комплектів щодо забезпечення викладання курсів з математики, «Навколишній світ»; розроблено та впроваджено «Індивідуальну психолого-педагогічну картку учня», організовано моніторинг впливу інтегративно-діяльнісного підходу на навчання учнів та на розвиток інтелекту.

Педагогами, які працюють у проекті передбачається розробити програму організації навчально-виховного процесу гімназії на основі інтегративно-діяльнісного підходу, розробити комплекс методичного інструментарію щодо моніторингу рівня сформованості інтелектуальної сфери учнів, вивчити динаміку оволодіння інтелектуальними здібностями.

Очікувані результати науково-дослідницької й експериментальної роботи полягають у створенні моделі інтелектуальної дитини, діагностики розвитку інтелектуальності учнів, укладанні організаційно-педагогічних рекомендацій щодо навчання учнів на основі інтегративно-діяльнісного підходу, міні-посібників із розробками уроків на основі інтегративно-діяльнісного підходу, виробленні високого рівня психолого-педагогічної компетентності вчителів щодо роботи з творчою особистістю шляхом проведення циклу психолого-педагогічних семінарів, тренінгів, поширення набутого досвіду серед освітян столиці.

Дослідно-експериментальна робота за темою: «Формування загальнонавчальних компетентностей учнів на засадах інтегративно-діяльнісного підходу за науково-педагогічним проектом «Росток» відбувається на базі СЗШ № 275.

За час роботи над темою педагогами вивчено вітчизняний і зарубіжний досвід з проблем дослідження; здійснено підбір і вивчення діагностичних методик комплексного аналізу навчально-виховного процесу; здійснено апробацію навчально-методичного та діагностичного забезпечення науково-дослідної роботи. Підвищено рівень професійної компетентності вчителів, які працюють за проектом через проведення семінарів і методичних об’єднань.

Передбачається розробити комплекс методичного інструментарію щодо моніторингу рівня сформованості загальнонавчальних компетентностей учнів; провести моніторинг рівня загальнонавчальних компетентностей учнів, навчання і виховання яких здійснюється на засадах інтегративно-діяльнісного підходу.

Очікувані результати науково-дослідницької та експериментальної роботи полягають у розробці навчально-виховної системи, спрямованої на формування загальнонавчальних компетентностей учнів; підготовці посібників, методичних рекомендацій, дидактичних матеріалів із проблеми «Формування загальнонавчальних компетентностей учнів на засадах інтегративно-діяльнісного підходу за науково-педагогічним проектом «Росток»; підвищенні професійної майстерності вчителів, активізації їхньої творчо-пошукової діяльності; узагальненні й розповсюдженні досвіду роботи з питань формування загальнонавчальних компетентностей учнів на засадах інтегративно-діяльнісного підходу за науково-педагогічним проектом «Росток».

Дослідно-екпериментальна робота за темою: «Організаційно-педагогічні умови розвитку обдарованості учнів на інтегративно-діяльнісній основі у системі природничо-математичної освіти за науково-педагогічним проектом «Росток» здійснюється на базі СШ №194 «Перспектива».

За час роботи у проекті педагогами, які беруть участь в експерименті, розроблено інноваційну модель освітнього середовища для розвитку обдарованості учнів у системі природничо-математичної освіти за науково-педагогічним проектом «Росток»; визначено критерії й методи оцінювання експериментальної моделі освітнього середовища; розроблено механізм моніторингу динаміки розвитку навчальних досягнень учнів, їхніх інтелектуальних і творчих здібностей, рівня сформованості позитивної навчальної мотивації.

Психологом школи розроблено діагностичний інструментарій для відстеження результатів педагогічного експерименту, проведено вхідну діагностику інтелектуальних характеристик та особистісних якостей учнів, а також діагностику професійної компетентності вчителів за темою дослідження.

Передбачається здійснити розробку дидактичного матеріалу та програмно-педагогічного забезпечення уроків і позаурочних заходів з предметів природничо-математичного циклу; через систему моніторингу дослідити вплив інтегративно-діяльнісного навчання на мотиваційну складову навчально-виховного процесу, динаміку навчальних досягнень учнів, розвитку їх інтелектуальних і творчих здібностей, сформованість пізнавальної складової ключових компетентностей.

Очікувані результати науково-дослідницької й експериментальної роботи полягають у розробці моделі освітнього середовища для розвитку інтелектуальної і творчої обдарованості в системі природничо-математичної освіти на інтегративно-діяльнісній основі, розробці організаційно-педагогічних і методичних рекомендацій щодо впровадження освітньої моделі розвитку, розробці навчально-виховної системи, спрямованої на формування інтелектуальних і творчих обдарувань в системі природничо-математичної освіти, розробці дидактичного матеріалу до уроків природничо-математичного циклу за проектом «Росток», створення програмно-педагогічного забезпечення уроків природничо-математичного циклу за проектом, формування психолого-педагогічної компетентності вчителя щодо роботи з учнями в умовах навчального середовища для розвитку інтелектуальної і творчої обдарованості шляхом проведення циклу психолого-педагогічних семінарів, тренінгів, поширення досвіду серед освітян столиці.

Дослідно-екпериментальна робота за темою: «Вплив інтегративно-діяльнісного підходу на формування та розвиток обдарованості дитини на основі реалізації принципів науково-педагогічного проекту «Росток» здійснюється на базі СЗШ № 90.

За час роботи над темою створено необхідні соціальні, психологічні та педагогічні умови для всебічного розвитку обдарованості дитини, проведено діагностику множинних здібностей учнів, розроблено й упроваджено в роботу «Індивідуальну психолого-педагогічну картку учня», організовано моніторинг впливу інтегративно-діяльнісного підходу на розвиток обдарованості. Внесено корективи, доповнення до системи виявлення та розвитку обдарованості дітей.

У ході експерименту планується розробити модель діагностики розвитку обдарованості учнів, запровадити різні види контролю щодо процесу розвитку обдарованості, підготувати дидактичні матеріали з різних навчальних предметів відповідно до теми експериментального дослідження.

Дослідно-екпериментальна робота за темою: «Викладання природничо-математичних дисциплін на основі інтегративно-діяльнісного підходу за науково-педагогічним проектом «Росток» здійснюється на базі СЗШ № 160

З метою реалізації проекту було поставлено такі завдання: теоретично обґрунтувати створення необхідних умов для всебічного розвитку учнів, які навчаються за науково-педагогічним проектом «Росток»; здійснити апробацію педагогічних технологій щодо використання програм і підручників за науково-педагогічним проектом «Росток»; розробити комплекс методичного інструментарію діагностики здібностей учнів; провести моніторинг динаміки розвитку учнів, які навчаються на засадах інтегративно-діяльнісного підходу, створити базу даних щодо їх здібностей та обдарувань; дослідити ефективність впливу програми «Росток» на рівень розвитку учнів.

За час роботи за темою дослідження психологом школи розроблено комплекс діагностичних методик і матеріалів з метою відстеження результатів педагогічного експерименту. Проведено діагностику розумових здібностей учнів, розроблено й упроваджено в роботу «Індивідуальну психолого-педагогічну картку учня», організовано моніторинг впливу інтегративно-діяльнісного підходу до навчання учнів. Розпочато апробацію навчально-методичних комплектів щодо забезпечення викладання курсів математики та інтегрованого курсу «Навколишній світ» у 5-6 класах. Розроблено й упроваджено в практику роботи інноваційні технології особистісно орієнтованого навчання і виховання, спрямовані на розвиток особистості.

Очікувані результати науково-дослідницької та експериментальної роботи полягають в організації моніторингу досягнень учнів за проектом «Росток», підвищенні результативності навчально-виховного процесу.

Дослідно-екпериментальна робота за темою: «Формування особистості учня здатного до самореалізації на основі впровадження принципів науково – педагогічного проекту «Росток» проводиться на базі СЗШ № 111.

Основним завданнями, які ставив перед собою педагогічний колектив були: розробити освітню модель самоорганізації, самонавчання і саморозвитку учнів; розробити організаційно-педагогічні рекомендації щодо навчання учнів на основі інтегративно-діяльнісного підходу, здійснити апробацію педагогічних технологій щодо використання програм і підручників за науково-педагогічним проектом «Росток», сформувати в учнів уміння до самоорганізації, саморозвитку, самовдосконалення, самостійно накопичувати нові знання й уміння, дослідити ефективність впливу програми «Росток» на рівень розвитку учнів.

Очікувані результати науково-дослідницької та експериментальної роботи полягають в організації моніторингу досягнень учнів за проектом «Росток», розробці організаційно-педагогічних рекомендацій щодо навчання учнів на основі інтегративно-діяльнісного підходу, поширенні набутого досвіду серед освітян столиці.

Дослідно-екпериментальна робота за темою: «Психолого-педагогічні та методичні основи побудови навчання як цілісного творчого процесу на основі принципів науково – педагогічного проекту «Росток» здійснюється на базі СШ №31.

За час проведення експерименту здійснено аналіз психолого-педагогічної літератури з теми дослідження; розкрито сутність, основні принципи та систему психолого-педагогічного проектування змісту навчально-виховного процесу в загальноосвітньому закладі. Завданнями на подальшу роботу є: розробити концепцію «Психолого-педагогічні та методичні основи побудови навчання як цілісного творчого процесу»; експериментально перевірити вплив програми «Росток» на розвиток творчих здібностей учнів; здійснити експериментальну перевірку ефективності цілісної психолого-педагогічної системи і зокрема технологій проектування розвитку дитячої творчості в системі роботи навчального закладу; розробити сценарії уроків, свят; розробити модулі щодо діагностики та комплексного аналізу розвитку дитячої творчості учнів, провести моніторинг розвитку творчого потенціалу учнів.

Очікувані результати науково-дослідницької та експериментальної роботи полягають у розробці матеріалів щодо використання теоретичних і практичних здобутків експериментально-дослідної роботи, удосконаленні досвіду роботи за програмою «Росток», формуванні психолого-педагогічної компетентності вчителів щодо роботи з творчою особистістю шляхом проведення циклу психолого-педагогічних семінарів, тренінгів, поширення досвіду серед освітян столиці.

Дослідно-екпериментальна робота за темою: «Вплив інтегративно-діяльнісного підходу на розвиток обдарованості дитини за науково-педагогічним проектом «Росток» проводиться на базі спеціалізованого навчально-виховного комплексу ДНЗ-ЗНЗ «Лілея».

У ході роботи над експериментом передбачається здійснити дослідження та наукове обґрунтування необхідних соціальних, психологічних, педагогічних умов для всебічного розвитку обдарованості дитини; дослідження процесу розвитку основних здібностей, відповідних віку учня; виявлення позитивного впливу інтегративно-діяльнісного підходу на розкриття та розвиток обдарованості дитини в ході навчально-виховного процесу; розробку методів підвищення рівня фізичного, психічного, духовного розвитку учнів через організацію їх активної творчої діяльності; передбачається провести апробацію педагогічних технологій, пов’язаних із використанням програм та підручників, розроблених за проектом «Росток», розробити комплекс методичного інструментарію з метою проведення діагностики домінуючих здібностей учнів, провести вивчення динаміки розвитку обдарованих дітей, навчання й виховання, що здійснюється на засадах інтегровано-діяльнісного підходу, розробити багатофакторну модель обдарованості учнів, створити інформаційну базу даних щодо здібностей і обдарувань учнів, що навчаються за проектом.

Очікувані результати науково-дослідницької й експериментальної роботи полягають у розробці моделі обдарованої дитини, організації діагностики розвитку обдарованості дитини, розробці організаційно-педагогічних рекомендацій щодо навчання учнів на основі інтегративно-діяльнісного підходу, створенні міні-посібників з розробкою уроків на основі інтегративно-діяльнісного підходу, формуванні психолого – педагогічної компетентності вчителів щодо роботи з творчою особистістю шляхом проведення циклу психолого-педагогічних семінарів, тренінгів.

Дослідно-екпериментальна робота за темою: «Розвиток творчого потенціалу дитини молодшого шкільного віку з урахуванням її індивідуальних можливостей та нахилів за науково-педагогічним проектом «Росток» проводиться на базі СЗШ № 201.

У ході роботи досліджено й науково обґрунтувано необхідні соціальні, психологічні і педагогічні умови для творчого розвитку дитини. Передбачається провести дослідження впливу інтегративно-діяльнісного підходу на розвиток дитини під час навчально-виховного процесу, розробити модель творчої особистості школяра, розробити методи підвищення рівня фізичного, психічного, духовного розвитку учнів через організацію їх активної творчої діяльності, здійснити апробацію педагогічних технологій щодо використання програм і підручників за науково-педагогічним проектом «Росток», розробити комплекс методичного інструментарію щодо діагностики здібностей учнів, провести моніторинг розвитку творчого потенціалу учнів, створити базу даних щодо здібностей і обдарувань учнів, які навчаються та виховуються за проектом «Росток».

Очікувані результати науково-дослідницької та експериментальної роботи полягають у розробці багатофакторної моделі творчої особистості учня, розробці організаційно-педагогічних рекомендацій щодо навчання учнів на основі інтегративно-діяльнісного підходу, створенні міні-посібників з розробкою уроків на основі інтегративно-діяльнісного підходу, формуванні психолого-педагогічної компетентності вчителів щодо роботи з творчою особистістю шляхом проведення циклу психолого-педагогічних семінарів, тренінгів, поширенні досвіду серед освітян столиці.

Дослідно-експериментальна робота за темою: «Формування інтегрованих уявлень учнів про навколишній світ за науково-педагогічним проектом «Росток» здійснюється на базі СШ № 110.

За час проведення експерименту передбачається здійснити апробацію педагогічних технологій щодо використання програм і підручників за науково-педагогічним проектом «Росток», дослідити ефективність впливу програми «Росток» на рівень розвитку учнів, здійснити розробку технології підвищення професійної компетентності вчителя в процесі реалізації проекту «Росток».

Очікувані результати науково-дослідної та експериментальної роботи полягають в організації моніторингу досягнень учнів за проектом «Росток» з метою доведення ефективності роботи за цією програмою, підвищенні рівня навчальних досягнень учнів, їх інтелектуального розвитку, поширення досвіду роботи серед освітян столиці через проведення семінарів, круглих столів тощо.

Дослідно-експериментальна робота за темою: «Формування та розвиток інтелектуальних здібностей учнів при вивченні предметів природничо-математичного циклу за науково-педагогічним проектом «Росток» здійснюється на базі СЗШ № 286.

Під час проведення дослідження педагогами буде виявлено вплив інтегративно-діяльнісного підходу на розвиток інтелектуальних здібностей учнів у вивченні предметів природничо-математичного циклу, планується здійснити апробацію педагогічних технологій щодо використання програм і підручників, розроблених за проектом, апробацію комплексу методичного інструментарію щодо діагностики інтелектуальних здібностей учнів, створити шкільну інформаційну базу щодо здібностей та обдарувань учнів, які навчаються в експериментальних класах.

Очікувані результати науково-дослідницької й експериментальної роботи полягають у розробці організаційно-педагогічних рекомендацій щодо навчання учнів на основі інтегративно-діяльнісного підходу, створення міні-посібники з розробками уроків на основі інтегративно-діяльносного підходу, поширення досвіду роботи шляхом організації семінарів, проведення відкритих уроків.

Дослідно-експериментальна робота за темою: «Вплив інтегративного та діяльнісного підходів на розкриття та розвиток обдарованості дитини на основі реалізації принципів науково-педагогічного проекту «Росток» здійснюється на базі СЗШ № 99.

У ході експериментально-дослідної роботи колективом планується провести комплексну діагностику розвитку обдарованості дитини, розробити організаційно-педагогічні рекомендації щодо навчання учнів на основі інтегративно-діяльнісного підходу, створити міні-посібники з розробками уроків на основі інтегративно-діяльнісного підходу, розробити модель роботи школи «Система роботи з обдарованими учнями у школі на основі інтегративно-діяльнісного підходу», поширити набутий досвід через проведення циклу семінарів, тренінгів, конференцій.

Дослідження на тему: «Формування загальнонавчальних компетентностей учнів за науково-педагогічним проектом «Росток» проводиться на базі ліцею «Еко».

У ході дослідної роботи передбачається здійснити психолого-педагогічну підготовку вчителів-експериментаторів до проведення навчально-виховного процесу на основі гуманізації й особистісного підходу, апробувати педагогічні технології, спрямовані на формування загальнонавчальних компетентностей за програмами і підручниками за проектом «Росток», розробити комплекс методичного інструментарію щодо моніторингу рівня сформованості загальнонавчальних компетентностей, вивчити динаміку оволодіння учнями загальнонавчальними компетентностями.

Очікувані результати науково-дослідної й експериментальної роботи полягають у розробці методичних рекомендацій щодо вдосконалення навчально-виховного процесу, спрямованого на формування загально- навчальних компетентностей; підготовці авторських програм, посібників, методичних порад, дидактичних матеріалів із теми дослідження; підвищенні професійної майстерності вчителів ліцею в умовах проведення експериментально-дослідної роботи; активізації їх творчо-пошукової діяльності; узагальненні й розповсюдженні досвіду роботи ліцею з питань роботи за проектом.

Отже, цілеспрямована робота у напрямку розвитку особистості приносить відчутні результати. Кожний учень виявляє значні здобутки, які є черговим кроком у психічному, фізичному, духовному розвитку. Більшість школярів мають сформовані вміння до самостійної роботи у незнайомих умовах, пошуку оптимальних шляхів вирішення проблем, що мають місце у навчально-виховному процесі. У вихованців спостерігається значний прогрес в уміннях аналізувати, систематизувати, класифікувати, порівнювати. Кожна дитина відповідно до своїх здібностей вибирає «свій максимум», який дає можливість завжди досягти успіху. Навчання, в якому реалізується принцип варіативності, знімає в учнів страх перед помилкою, учить сприймати невдачу не як трагедію, а як сигнал до виправлення ситуації. Навчання за програмою «Росток» зводить до мінімуму такі негативні явища, як питання дисципліни на уроці та конфліктні ситуації, виховує почуття колективізму, відповідальності, взаємоповаги.

Результати дослідно-експериментальної роботи за проектом «Росток» відображено у публікаціях:

  • Концепція комплексної програми розвитку дітей «Росток»;
    навчальні програми «Навколишній світ» для 1-3 кл. (Т. Пушкарьова), «Математика» для 1-4 кл. (Л. Петерсен);
  • «Читаночка» для 1-го класу (Г. Віденко);
  • «Прописи» (зошит-підручник із письма та розвитку мовлення) для 1-го класу (Н. Калашник, Л. Качан);
  • «Математика» для 1-3 класів (Л. Петерсен);
    навчально-методичний посібник «Англійська мова» для 1-го класу (Т. Ольгович);
  • навчальні посібники «Вчимося спілкуватися» та «У світі симетрії» для 1-го класу (Т. Пушкарьова).

Загальний висновок

Науково-педагогічний проект «Росток» спирається на принцип пріоритету розвивального навчання і виховання, що передбачає забезпечення максимально сприятливих умов для виявлення і розвитку нахилів і здібностей учня і є необхідною умовою гуманізації освіти.

Цей проект дає змогу організувати пошукову і творчу діяльність учнів у межах кожного навчального предмета, інтегруючи їх у цілісну систему шляхом самостійного пошуку інформації, спостережень і досліджень, спеціальних вправ на розвиток уяви і літературної творчості, моделювання і конструювання.

Здійснення навчання за новою технологією значно активізує дітей, спонукає їх до самостійної навчально-пізнавальної діяльності. Вони усвідомлено будують свою діяльність і оцінюють її результати.

Програма розвивальна, навчальна, творча, психологічно комфортна, дає можливість зосередити увагу на гармонійному розвитку учнів і формуванні у них гуманітарної культури, цілісного сприйняття навколишнього світу та розуміння місця людини в цьому світі як невід’ємної частини природи для розвитку творчого потенціалу учнів, становлення духовної, культурної особистості громадянина України.

Leave a Reply