Інклюзивна освіта для дітей із розладами аутичного спектру в дошкільних навчальних закладах

Експериментальна база: ДНЗ № 291

Термін проведення експерименту: 2011 – 2015 рр.

Науковий керівник: Скрипник Т.В., завідувач лабораторії корекції розвитку дітей з аутизмом Інституту спеціальної педагогіки НАПН України, доктор психологічних наук

Актуальність експериментально-дослідної роботи. Аутизм – це комплексне порушення розвитку, для якого властиві різноманітні прояви, що відзначаються з раннього віку і мають сталий перебіг. Симптоми зазвичай залишаються і в дорослих, хоча часто – у пом’якшеній формі. Головна проблема, яку гостро відчувають родини з такими дітьми – їхня непристосованість і безпорадність у світі людей. Виявлення дітей з імовірним розладом спектру аутизму – один із найважливіших етапів, оскільки при аутизмі раннє виявлення і вчасні втручання в наймолодшому віці є надзвичайно важливим з огляду на ефективність таких втручань, які до того ж дають можливість прогнозувати подальший розвиток дитини. Реалізація цього етапу залежить насамперед від освіченості батьків та фахівців стосовно аутизму та ранніх його симптомів. У зв’язку з цим постає завдання розробити і запровадити інноваційну модель організації інклюзивної дошкільної освіти для дітей із розладами аутичного спектру в умовах дошкільного навчального закладу.

Мета експериментально-дослідної роботи полягає у створенні умов для розвитку, виховання та навчання дітей з розладами аутичного спектру та наданні їм можливості адаптуватися до життя в соціумі разом із здоровими ровесниками.

Завдання експериментально-дослідної роботи:

  • провести аналіз психолого-педагогічної літератури з теми дослідження і практики роботи з дітьми з розладами аутичного спектру за кордоном та в Україні;
  • вивчити досвід діяльності і корекційні програми навчальних установ, в яких виховуються і навчаються діти з розладами аутичного спектру;
  • визначити організаційні, нормативні і методичні компоненти для відкриття інклюзивних груп для дітей вищезазначеної нозології;
  • організувати роботу інклюзивних груп для дітей із розладами аутичного спектру;
  • здійснювати діагностичне обстеження аутичних дітей в інклюзивній групі, під супроводом наукового керівника програми, та оцінювання ходу даного педагогічного експерименту;
  • за результатами експерименту в ході його завершення узагальнити одержаний досвід та підготувати методичні рекомендації.

Об’єкт експериментально-дослідної роботи: розвиток, виховання, навчання дітей дошкільного віку з розладами аутичного спектру.

Предмет експериментально-дослідної роботи: психофізичний розвиток дітей з розладами аутичного спектру в інклюзивному середовищі в умовах дошкільного навчального закладу та її забезпечення.

Дослідно-експериментальна робота розпочалася з вересня 2011 року.

Очікувані результати науково-дослідницької й експериментальної роботи полягають у відкритті інклюзивних дошкільних груп для дітей із розладами аутичного спектру. Діти з цією нозологією отримають можливість виховуватись у соціумі здорових однолітків у звичайному ДНЗ, а їхні батьки позбудуться ситуації соціальної ізоляції. У перспективі – діти з розладами аутичного спектру з інклюзивних дошкільних груп матимуть можливість продовжити своє навчання в загальноосвітніх навчальних закладах, тобто зберігатиметься принцип наступності. Протягом реалізації експерименту систематично буде проводитися наукове психолого-педагогічне дослідження психофізичного розвитку дітей із розладами аутичного спектру та особливостей їх адаптації і комунікації в умовах інклюзивної дошкільної групи. Підвищиться педагогічна майстерність учасників експерименту. Батьки дітей з розладами аутичного спектру отримають впевненість у майбутньому своїх дітей. Зросте пізнавальна активність і творча самостійність дітей, які виховуються в інклюзивних групах. У результаті дослідження буде розроблено технологію освітньо-реабілітаційного процесу для роботи з дітьми з розладами аутичного спектру в умовах інклюзивних груп дошкільного навчального закладу.

Leave a Reply