Експериментальна база: ДНЗ № 602
Термін проведення експерименту: 2011 – 2015 рр.
Науковий керівник: Пархоменко І.М., заступник начальника Оболонського управління освіти, кандидат педагогічних наук
Актуальність експериментально-дослідної роботи. Останнім часом збільшилась кількість дітей, що мають вроджені вади слуху. Визначено, що найбільш сприятливим часом для корекції слуху та опанування мови є період від 7-12 місяців до 3,5 – 4 років. Чим пізніше починається робота з дитиною, тим гірше є результат, тим більше потрібно зусиль батьків, вчителів-логопедів, сурдопедагогів, щоб дитина опанувала мову. Якщо з корекцією слуху потягнути до п’яти років, навчити дитину зв’язано говорити буде практично неможливо. Тому надзвичайно важливим є раннє втручання. Значну допомогу цим дітям може надати залучення їх до інклюзивних груп дитячого садочка.
Мета експериментально-дослідної роботи: полягає у створенні умов для розвитку, виховання та навчання дітей зі зниженим слухом та надання їм можливості адаптуватися до життя в соціумі разом із здоровими ровесниками.
Завдання експериментально-дослідної роботи:
- проаналізувати психолого-педагогічні джерела і практичний досвід діяльності навчальних закладів щодо проблеми організації інклюзивних дошкільних груп;
- визначити організаційні, нормативні і методичні умови для роботи інклюзивних груп у дошкільному навчальному закладі для дітей із вадами слуху;
- організувати роботу інклюзивних груп для дітей із вадами слуху;
здійснити оцінювання ходу педагогічного експерименту; - за результатами експериментальної діяльності узагальнити отриманий досвід і підготувати методичні рекомендації.
Об’єкт експериментально-дослідної роботи: навчання і виховання дітей дошкільного віку зі зниженим слухом.
Предмет експериментально-дослідної роботи: освіта дітей зі зниженим слухом в умовах інклюзивної групи дошкільного навчального закладу.
Дослідно-експериментальна робота розпочалася з вересня 2011 року.
Очікувані результати науково-дослідницької й експериментальної роботи полягають у відкритті інклюзивних дошкільних груп для дітей зі зниженим слухом; підвищенні педагогічної майстерності учасників експерименту; подоланні ситуації соціальної ізоляції через отримання підтримки від громади у вирішенні питання освіти дитини з особливими потребами.
Загальний висновок
Зниження слуху ускладнює шлях дитини до соціалізації та адаптації в суспільстві. Тому важливо виявити порушення слуху на ранніх етапах та правильно оцінити потенційні можливості кожної дитини. Розроблення й запровадження «Моделі організації навчання, виховання та соціальної адаптації дітей із послабленим слухом в умовах інклюзивних груп дошкільного навчального закладу» забезпечуватиме діагностику стану здоров’я дитини, навчання, виховання і корекції на основі використання новітніх досягнень у галузі педагогічної та медичної науки і практики.