Включення дітей зі зниженим слухом в інклюзивний освітній простір дошкільного навчального закладу

Експериментальна база: ДНЗ № 602

Термін проведення експерименту: 2011 – 2015 рр.

Науковий керівник: Пархоменко І.М., заступник начальника Оболонського управління освіти, кандидат педагогічних наук

Актуальність експериментально-дослідної роботи. Останнім часом збільшилась кількість дітей, що мають вроджені вади слуху. Визначено, що найбільш сприятливим часом для корекції слуху та опанування мови є період від 7-12 місяців до 3,5 – 4 років. Чим пізніше починається робота з дитиною, тим гірше є результат, тим більше потрібно зусиль батьків, вчителів-логопедів, сурдопедагогів, щоб дитина опанувала мову. Якщо з корекцією слуху потягнути до п’яти років, навчити дитину зв’язано говорити буде практично неможливо. Тому надзвичайно важливим є раннє втручання. Значну допомогу цим дітям може надати залучення їх до інклюзивних груп дитячого садочка.

Мета експериментально-дослідної роботи: полягає у створенні умов для розвитку, виховання та навчання дітей зі зниженим слухом та надання їм можливості адаптуватися до життя в соціумі разом із здоровими ровесниками.

Завдання експериментально-дослідної роботи:

  • проаналізувати психолого-педагогічні джерела і практичний досвід діяльності навчальних закладів щодо проблеми організації інклюзивних дошкільних груп;
  • визначити організаційні, нормативні і методичні умови для роботи інклюзивних груп у дошкільному навчальному закладі для дітей із вадами слуху;
  • організувати роботу інклюзивних груп для дітей із вадами слуху;
    здійснити оцінювання ходу педагогічного експерименту;
  • за результатами експериментальної діяльності узагальнити отриманий досвід і підготувати методичні рекомендації.

Об’єкт експериментально-дослідної роботи: навчання і виховання дітей дошкільного віку зі зниженим слухом.

Предмет експериментально-дослідної роботи: освіта дітей зі зниженим слухом в умовах інклюзивної групи дошкільного навчального закладу.

Дослідно-експериментальна робота розпочалася з вересня 2011 року.

Очікувані результати науково-дослідницької й експериментальної роботи полягають у відкритті інклюзивних дошкільних груп для дітей зі зниженим слухом; підвищенні педагогічної майстерності учасників експерименту; подоланні ситуації соціальної ізоляції через отримання підтримки від громади у вирішенні питання освіти дитини з особливими потребами.

Загальний висновок

Зниження слуху ускладнює шлях дитини до соціалізації та адаптації в суспільстві. Тому важливо виявити порушення слуху на ранніх етапах та правильно оцінити потенційні можливості кожної дитини. Розроблення й запровадження «Моделі організації навчання, виховання та соціальної адаптації дітей із послабленим слухом в умовах інклюзивних груп дошкільного навчального закладу» забезпечуватиме діагностику стану здоров’я дитини, навчання, виховання і корекції на основі використання новітніх досягнень у галузі педагогічної та медичної науки і практики.

Leave a Reply