Організація тьюторського супроводу допрофесійної підготовки та профільного навчання в інклюзивному загальноосвітньому навчальному закладі

Експериментальна база: СЗШ № 168

Термін проведення експерименту: 2011 – 2016 р.р.

Науковий керівник: Пархоменко І.М., заступник начальника управління освіти Оболонського району, кандидат педагогічних наук

У 2010-2011 навчальному році колектив СЗШ № 168 успішно завершив дослідження на тему «Інтегроване навчання дітей із обмеженими фізичними можливостями в умовах середньої загальноосвітньої школи».

Розроблено технологію комплексного застосування різних форм інклюзивної освіти та реабілітації дітей із обмеженими фізичними можливостями в умовах середньої загальноосвітньої школи. У школі функціонує 13 інклюзивних класів у яких навчається 66 дітей з особливими потребами.

Для успішного розвитку подальшої роботи щодо інклюзивної освіти в загальноосвітньому закладі обрано напрям профілізації старшої школи. Однак сучасні підходи до допрофесійної підготовки і профільного навчання не можуть повною мірою допомогти старшокласникам, а особливо учням з особливими освітніми потребами зорієнтуватися в категоріях свого майбутнього професійного поля, усвідомити свої здібності та можливості, побудувати власний професійний шлях.

Отже, профілізація старшої школи залишається актуальною і потребує нових шляхів її розв’язання. Одним зі шляхів, який може зменшити розбіжності між потребами суспільства і результатами роботи навчальних закладів є запровадження тьюторського супроводу учнів з особливостями розвитку.

Сутність тьюторського супроводу полягає в організації роботи з виявлення і розвитку пізнавальних інтересів школяра, створення умов для осмислення дитиною свого освітнього самовизначення шляхом вибору способів, форм, методів і видів навчання в певній педагогічній системі.

В Україні ідея тьюторства лише починає розвиватися. Саме тому наукове дослідження за темою «Організація тьюторського супроводу допрофесійної підготовки та профільного навчання в інклюзивному загальноосвітньому навчальному закладі» є актуальним і значущим у зв’язку з необхідністю раннього виявлення, підтримки і розвитку пізнавальних інтересів школярів різних ланок загальної середньої освіти як фундаменту для свідомого визначення учнями своїх освітніх пріоритетів, створення особистої освітньої траєкторії, самостійного вибору профілю старших класів і професійного самовизначення.

Мета експериментально-дослідної роботи полягає у створенні умов для виявлення пізнавальних інтересів учнів, розвитку їхніх здібностей, підвищення готовності до соціального, культурного і професійного самовизначення та самореалізації у житті.

Завдання експериментально-дослідної роботи:

  • вивчити і проаналізувати національний і міжнародний досвід використання тьюторського супроводу освітнього процесу в освітньо-професійному самовизначенні школярів;
  • розробити концептуальну модель і нормативно правову базу організаційно-педагогічних умов тьюторського супроводу для допрофесійної підготовки та профільного навчання учнів у загальноосвітньому навчальному;
  • розробити методичні рекомендації щодо впровадження моделі тьюторського супроводження допрофесійної підготовки та профільного навчання в інклюзивному ЗНЗ.

Об’єкт експериментально-дослідної роботи: навчально-виховний процес в інклюзивному загальноосвітньому навчальному закладі у частині допрофесійної підготовки та профільного навчання при забезпеченні тьюторського супроводу учнів.

Предмет експериментально-дослідної роботи: ступінь та умови тьюторського супроводу на дитячу особистість під час допрофесійної підготовки та профільного навчання учнів інклюзивних класів.

Дослідно-експериментальна робота розпочалася з вересня 2011 року.

Очікувані результати науково-дослідницької й експериментальної роботи полягають у створенні моделі тьюторського супроводу допрофесійної підготовки і профільного навчання в інклюзивному загальноосвітньому навчальному закладі і конкретизуються у таких аспектах:

  • підвищення освітньої мотивації учнів, зростання їхньої пізнавальної та творчої активності;
  • створення умов для задоволення індивідуальних освітніх потреб учнів шляхом запровадження тьюторського супроводу;
  • створення методичних рекомендацій щодо розробленої моделі тьюторського супроводу допрофесійної підготовки та профільногонавчання в інклюзивному загальноосвітньому навчальному закладі;
  • підвищення професійної майстерності вчителів.

Загальний висновок

Дослідно-експериментальна робота забезпечить створення інноваційної освітньої системи тьюторського супроводу учнів з особливостями розвитку та їх здорових однолітків в інклюзивних класах загальноосвітньої школи. Феноменальність системи полягає у виробленні сукупності науковоємних психолого-педагогічних інноваційних технологій на основі міждисциплінарного синтезу різних видів наукового знання.

Leave a Reply