Психолого-педагогічний супровід дітей із особливими потребами (вадами мовлення) через упровадження інклюзивної освіти

Експериментальна база: СЗШ №184, СЗШ №141

Термін проведення експерименту: 2010 – 2015 р.р.

Науковий керівник: Жук В.В., завідувач лабораторії сурдопедагогіки Інституту спеціальної педагогіки НАПН України

Актуальність експериментально-дослідної роботи. Недоліки традиційної системи спеціальної освіти дітей із порушеннями мовлення полягають у перебуванні таких дітей в ізоляції від ровесників, зниженні їхнього соціального статусу, обмеженні ролі сім’ї у вихованні життєвої компетентності дитини. За результатами досліджень, понад 50% дітей дошкільного віку та 17% школярів молодшого віку мають різноманітні порушення мовленнєвого розвитку. Нагальною постала проблема інтеграції та адаптації таких дітей у соціумі. Відповідно до законодавства України, кожна дитина з особливими потребами має право на освіту на рівні зі своїми однолітками. Отже, одним із пріоритетних завдань сьогодення є створення умов для розвитку та соціальної адаптації цих дітей через упровадження інклюзивного навчання в ЗНЗ.

Мета експериментально-дослідної роботи: розробити й адаптувати модель психолого-педагогічного супроводу учнів із порушеннями мовлення в умовах інклюзивного навчання.

Завдання експериментально-дослідної роботи:

  • проаналізувати психолого-педагогічні джерела з проблеми дослідження;
  • розробити науково-педагогічні засади організації навчально-виховного процесу і корекційної роботи в умовах експериментального навчання;
  • вивчити індивідуальні особливості пізнавального і мовленнєвого розвитку учнів із порушеннями мовлення для започаткування і здійснення поетапного контролю за результативністю навчально-корекційного процесу;
  • здійснити проектування і поетапне апробування комплексного навчально-реабілітаційного процесу на основі науково обґрунтованих підходів і організації інклюзивного навчання;
  • організувати навчально-методичну і психологічну підготовку учасників навчально-виховного процесу (педагоги-учні-батьки);
    створити середовище, сприятливе для гармонійного розвитку дітей із типовим розвитком, сформувати сучасний світогляд, гуманне ставлення до людей із порушеннями психофізичного розвитку.

Об’єкт експериментально-дослідної роботи: процес загальноосвітньої підготовки і корекційної допомоги учням із порушеннями мовлення в умовах загальноосвітніх шкіл.

Предмет експериментально-дослідної роботи: модель психолого-педагогічного супроводу учнів з порушеннями мовлення в умовах загальноосвітньої школи.

Механізм реалізації експериментально-дослідної роботи передбачає вивчення стану мовленнєвого, пізнавального розвитку учнів, психологічних особливостей дітей із порушеннями мовлення, розробку індивідуальних планів корекції мовлення; розробку теоретичної моделі психолого-педагогічного супроводу дітей із порушеннями мовлення в умовах загальноосвітньої школи.

Очікувані результати науково-дослідницької й експериментальної роботи полягають в організації попереднього та поточного контрольного діагностування мовленнєвого та пізнавального розвитку учнів, створенні методичних, кадрових і матеріально-технічних умов для реалізації інклюзивної форми навчання у загальноосвітніх школах, розробці й упровадження сучасної моделі психолого-педагогічного супроводу дітей із порушеннями психофізичного розвитку (порушеннями мовлення) в умовах загальноосвітньої школи, проектуванні та поетапній апробації комплексного навчально-реабілітаційного процесу на основі організації інклюзивного навчання, здійсненні навчально-методичної та психологічної підготовки та підвищенні рівня кваліфікації учасників навчально-виховного процесу (педагоги-учні-батьки) у питаннях запровадження інклюзивної освіти, створенні соціально-психологічного середовища, сприятливого для гармонійного розвитку дітей з типовим та атиповим розвитком.

Загальний висновок

Впровадження моделі психолого-педагогічного супроводу дітей з порушеннями мовлення в умовах загальноосвітньої школи сприятиме розширенню можливостей соціалізації, створенню передумов для інтеграції в суспільство дітей з порушеннями мовлення, забезпечить ефективний корекційний вплив на мовлення, а також матиме позитивний виховний вплив.

Leave a Reply