Експериментальна база: СШ №210
Термін проведення експерименту: 2009-2012 рр.
Науковий керівник: Чміль А.І., завідувач кафедри університетської та професійної освіти і права Інституту відкритої освіти університету менеджменту освіти НАПН України, доктор технічних наук, професор
Актуальність експериментально-дослідної роботи. Індивідуальне навчання є традиційною формою, яка багато років існує в системі загальної середньої освіти. Однією з переваг індивідуального навчання є особистісно зорієнтований підхід, завдяки якому враховуються характер і темперамент учня, рівень його знань і навичок, умови навчання, створені на дому, стан здоров’я.
Водночас учень, який працює в режимі індивідуального навчання, обмежений у кількості навчальних годин, не вміє працювати в команді, прислухатися до думки інших й ураховувати світоглядні позиції і міркування оточуючих, дискутувати; не відчуває темпу і напруги уроку; не може об’єктивно зіставити власні результати з досягненнями однокласників і не готовий програвати в умовах конкуренції. Отже, індивідуальне навчання виключає дитину із соціуму на певний, а інколи і на тривалий час.
Основна ідея експериментально-дослідної роботи полягає в тому, щоб знайти нові засоби і способи організації індивідуального навчання дітей, які б, з одного боку, допомогли передати учневі певну сукупність знань, а з іншого, усунути перешкоди, що виникають. Основним засобом, який допоможе розв’язати завдання експерименту, є система Інтернет-навчання, зокрема, віртуальна платформа для навчання WiZiQ. Вона відкриває широкі можливості для включення дитини в систему щоденного життя учнів школи. На основі запровадження WiZiQ стає можливою:
- одночасна робота вчителя з класом і учнем, який знаходиться вдома;
- організація роботи з учнем у домашніх умовах на основі інформації, яку учень вже отримав під час відео-уроку.
Запровадження WiZiQ, зміна організації індивідуального навчання потребує додаткових умінь і навичок від учителів та учнів. Зокрема,
- учителям потрібно розробити і запровадити повноцінну систему для навчання без установки додаткового програмного забезпечення, відпрацювати нову методику роботи з учнем на дому, бути психологічно готовим кожному уроці працювати на відеокамеру, організувати урок з урахуванням відео-учнів;
- учням потрібно навчитися працювати з класом, знаходячись вдома; бути психологічно готовими до роботи у відео-режимі; вміти відповідати і демонструвати свої знання, користуватися презентаціями уроків і ставити запитання; відпрацьовувати матеріал, самостійно знаходячи інформацію в мережі Інтернет.
Мета експериментально-дослідної роботи: науково обґрунтувати і розробити модель індивідуального інтерактивного On-line навчання дітей, які через тривалу хворобу не відвідують школу, та експериментально перевірити її ефективність.
Завдання експериментально-дослідної роботи:
- здійснити теоретичний аналіз способів і засобів організації індивідуального навчання учнів;
- проаналізувати можливості і стан використання On-line і мультимедійних технологій для індивідуального навчання учнів;
- розробити й апробувати модель індивідуального інтерактивного On-line навчання для учнів, які через тривалу хворобу не відвідують школу;
- експериментально перевірити ефективність створеної моделі;
- розробити методичні рекомендації щодо використання розробленої моделі індивідуально інтерактивного On-line навчання.
Об’єкт експериментально-дослідної роботи: способи і засоби організації індивідуального навчання учнів загальноосвітніх навчальних закладів, які через тривалу хворобу не відвідують школу.
Предмет експериментально-дослідної роботи: способи і засоби організації індивідуального інтерактивного On-line навчання учнів загальноосвітніх навчальних закладів, які через тривалу хворобу не відвідують школу.
Механізм реалізації експериментально-дослідної роботи. Для успішного проведення експериментального дослідження сформовано робочу групу, визначено функціональні обов’язки кожного з її учасників. За короткий період було створено належні умови для роботи (закуплено веб-камери, підключено ПК до мережі Інтернет), організовано відповідне навчання вчителів і учнів, розроблено презентації уроків і методичні рекомендації. Психологом школи розроблено психолого-діагностичний інструментарій для відстеження результатів педагогічного експерименту, проведено анкетування учнів і надано рекомендації учасникам проекту.
Учителі переконалися, що застосування сучасних інформаційних технологій у роботі сприяє більш активному і свідомому засвоєнню учнями навчального матеріалу і є одним із найсучасніших засобів розвитку особистості школяра, формування інформаційної культури.
Очікувані результати науково-дослідницької й експериментальної роботи полягають у розробці моделі індивідуального інтерактивного On-line навчання дітей, які вимагають особливої уваги, організації рівного доступу дітей до якісної освіти, розробці методичних рекомендацій щодо запровадження і функціонування інтерактивного індивідуального On-line навчання; соціалізації дітей засобами інтерактивного індивідуального On-line навчання, надання можливості навчатися через тривалу хворобу у реальному часі, в реальній школі, зі своїми однолітками; підвищенні професійної майстерності вчителів-предметників.
Загальний висновок
Можливості Інтернет технологій у індивідуальному навчанні учнів підвищують їхній інтерес до навчання, покращують результати навчальних досягнень, поліпшують психологічний стан і підтримують рівень їхньої соціалізації.