Експериментальна база: СШ № 210
Термін проведення експерименту: 2012- 2017 рр.
Науковий керівник: Литвинова С.Г., кандидат педагогічних наук, директор методичного центру інформаційних технологій в освіті.
Актуальність експериментально-дослідної роботи зумовлена необхідністю розв’язання суперечності між станом розробки теоретичної й методичної основ формування комп’ютерно-орієнтованого навчального середовища для індивідуального розвитку учня і викликами інформаційно-технологічної доби та потребами сучасного суспільства щодо підготовки конкурентоспроможного фахівця.
Застосування комунікаційних і комп’ютерних технологій є підґрунтям створення віртуальних класів. Упровадження таких новацій дає поштовх для формування сучасного навчального середовища, що дає змогу дітям, які навчаються за індивідуальною формою, отримати якісну освіту й бути конкурентоспроможними на ринку праці.
Основна ідея експериментально-дослідної роботи полягає в дослідженні ефективності використання сучасних технологій віртуального класу і віртуальних предметних спільнот для підвищення якості природничо-математичної, гуманітарної освіти, розвитку обдарованості учнів на основі модернізації форм проведення факультативних занять під час підготовки до участі у Всеукраїнських учнівських олімпіадах, захисту робіт МАН, участі у різноманітних проектах та конкурсах.
Об’єкт експериментально-дослідної роботи: навчально-виховний процес в комп’ютерно орієнтованому середовищі загальноосвітнього навчального закладу.
Предмет експериментально-дослідної роботи: використання технологій віртуального класу під час проведення факультативних занять із учнями ЗНЗ.
Мета експериментально-дослідної роботи: розробити й обґрунтувати модель використання інформаційно-комунікаційних технологій під час проведення факультативних занять із учнями ЗНЗ.
Завдання експериментально-дослідної роботи:
- проаналізувати науково-теоретичні основи використання інформаційно-комунікаційних технологій під час проведення факультативних занять в Україні і за кордоном;
- визначити особливості та шляхи вдосконалення сучасних ІКТ в організації факультативних занять з учнями ЗНЗ;
- обґрунтувати, розробити модель організації факультативних занять з використанням ІКТ для учнів ЗНЗ;
- експериментально перевірити ефективність створеної моделі;
- визначити критерії рівня активізації пізнавальної діяльності учнів задіяних у експериментальному дослідженні;
- розробити методичні рекомендації щодо навчання учнів у віртуальному класі.
Механізм реалізації експериментально-дослідної роботи передбачає:
- формування складу учасників експерименту, створення творчих груп учителів із проблеми дослідження;
- створення робочої групи розробки моделі віртуального класу як комп’ютерно орієнтованого навчального середовища для проведення факультативних занять;
- надання консультативної методичної підготовки учасникам експерименту;
- апробацію моделі віртуального класу як комп’ютерно-орієнтованого навчального середовища для розвитку інтелектуальної і творчої обдарованості учнів;
- проведення діагностичних досліджень особистісних якостей школярів;
- розробку методичних рекомендацій щодо навчання учнів у віртуальному класі.
Очікувані результати експериментально-дослідної роботи:
- розробка моделі організації факультативних занять з використанням ІКТ для учнів ЗНЗ;
- організація рівного доступу дітей до якісної освіти;
- розвиток обдарованості та активізація пізнавальної діяльності учнів ЗНЗ;
- реалізація новітніх підходів при організації роботи з обдарованими дітьми;
- розробка методичних рекомендацій щодо організації факультативних занять з використанням ІКТ для учнів ЗНЗ та індивідуальної допомоги обдарованим дітям;
- підвищення професійної майстерності та ІКТ-компетентності вчителів-предметників;
- поширення передового педагогічного досвіду серед педагогів України.
Загальний висновок.
З огляду на мету, основну ідею, механізм реалізації дослідно-експериментальної роботи та визначені ініціаторами очікувані результати вважаємо, що створення віртуального класу сприятиме розвитку обдарованості, активізації пізнавальної діяльності учнів ЗНЗ і підвищенню професійної майстерності та ІКТ-компетентності вчителів-предметників