Дитинство – найбільш чуйний і чутливий вік, «свята святих» людського життя. Несвоєчасні або швидкі зміни, або дії що суперечать природі розвитку дитини – призводять до небажаних наслідків, результати яких спостерігаються в останні роки.
К.Д.Ушинський стверджував, що значення педагогіки полягає в тому, щоб «відкривати засоби до утворення в людині такого характеру, який протистояв би натиску всіх випадковостей життя, рятував би людину від їх шкідливого розтліваючого впливу і давав би їй можливість видобувати звідусіль тільки добрі результати». Для моральної людини первинна актуальність цього висловлювання очевидна і безперечна.
Питання формування внутрішнього світу дитини є головними в творчості К.Д.Ушинського, його педагогічні принципи засновані на досконалому вивченні психологічних, психічних та фізичних законів розвитку дитини. Базовими в його педагогіці є вимоги відповідності природним можливостям дитини та тим культурним та духовним умовам, в яких зростає дитина.
- Вікіпедія: К.Д.Ушинський
- Педагогічні ідеї К.Д.Ушинського
- К.Д.Ушинський про педагогіку як науку і виховання як мистецтво
- В.Курій. Ідеї розвивального навчання у педагогічній спадщині К.Д.Ушинського
Процес становлення незалежної демократичної України з її прагненням стати повноправним членом європейської спільноти передбачає всебічне утвердження в суспільному та індивідуальному бутті цивілізованого життя на основі загальнолюдських цінностей та духовних, моральних і культурних засад життя українського народу.
Інноваційні перетворення, що відбуваються в останнє десятиліття у всіх сферах життя суспільства, глибоко торкнулися і системи шкільного виховання. Відбулися кардинальні зміни ціннісних духовних орієнтирів, що призвело до зміни психологічного образу дитини, її поведінки, мислення, способу життя, духовно-моральних орієнтирів.
Освітньо-виховна система К.Д.Ушинського допомагає створити всі необхідні умови для вирішення комплексних завдань сучасної педагогіки:
- зберігаючи і розвиваючи кращі традиційні форми і напрацювання вітчизняної та західної класичної педагогіки, вона залишає простір для їх гнучкого перетворення і поступального розвитку в мінливих умовах сучасного світу;
- зберігає традиційні форми нашої національної культури, народні традиції, зводить і розвиває народну педагогіку до ступеня наукової;
- відповідає сучасним вимогам і критеріям інноваційних технологій (за масштабами мети і завдань, методологічного забезпечення, наукового контексту, характеру і типу діяльності, результатів, новизни і послідовності освітньо-виховного процесу).
Сьогодні в системі освіти відроджуються кращі надбання вітчизняної педагогіки. Одним із таких досвідів є регіональний проект «Упровадження навчально-виховної системи К.Д.Ушинського в сучасних умовах ДНЗ та початкової школи», який впроваджується в ДНЗ №371 та СЗШ №25.
Підготував В.І.Ковальчук