«Створення моделі індивідуального інтерактивного On-line навчання учнів, які через тривалу хворобу не відвідують школу»

Експериментальна база: СШ №210 Оболонського району

Термін проведення: 2008-2014 рр.

Наукові керівники:

Відповідальний керівник – Ігнатюк Людмила Василівна, директор спеціалізованої школи №210 Оболонського району м. Києва.

Науковий керівник – Чміль Анатолій Іванович, доктор технічних наук, професор, завідувач кафедри університетської та професійної освіти і права Інституту відкритої освіти Університету менеджменту освіти НАПН України.

Координатор – Литвинова Світлана Григорівна, кандидат педагогічних наук, директор Методичного центру інформаційних технологій в освіті управління освіти Оболонського району міста Києва.

Мета експериментально-дослідної роботи: теоретично обґрунтувати і розробити модель індивідуального інтерактивного On-line навчання учнів, які через тривалу хворобу не відвідують школу та експериментально перевірити її ефективність.
Досягнення мети передбачалося шляхом вирішення таких завдань:

  1. Здійснити теоретичний аналіз способів і засобів організації індивідуального навчання учнів.
  2. Проаналізувати можливості та стан використання On-line і мультимедійних технологій для індивідуального навчання учнів.
  3. Виявити захворювання, згідно з якими доцільно використовувати On-line і мультимедійні технології.
  4. Розробити та апробувати модель  індивідуального інтерактивного On-line навчання для учнів,  які через тривалу хворобу не відвідують школу.
  5. Експериментально перевірити ефективність створеної моделі.
  6. Розробити методичні рекомендації щодо використання розробленої моделі індивідуального інтерактивного On-line навчання.

На основі аналізу звітних матеріалів педагогічного експерименту за програмою «Створення моделі індивідуального інтерактивного On-line навчання учнів, які через тривалу хворобу не відвідують школу» можемо. стверджувати, що в аспекті експериментально-дослідної діяльності було:

1 .Учасники експерименту ознайомилися з:

  • працями  науковців щодо проблем розвитку і впровадження інформаційно-комунікаційних технологій в освіту (С. Пейперт,             М. Резнік (США); Ф. Ардеєв, І. Захарова, Е. Патаракін, Е. Полат, А. Хуторський (Мордовія); В. Биков, В. Вембер, М. Жалдак, Л. Забродська, Ю. Жук, В. Лунячек, С. Лещук, Л. Калініна, Н. Морзе, А. Пилипчук, С. Раков (Україна)),
  • дослідженням російського вченого Максима Фокеєва, який у 2009 році проаналізував проблему підготовки сільських школярів на базі віртуального класу до складання єдиного державного іспиту,
  • інтерактивними технологіями в системі особистісно зорієнтованої освіти.

Розмежовано поняття «індивідуалізація» та «індивідуальне» навчання. Проаналізовано організацію індивідуального навчання в загальноосвітньому навчальному закладі.

2. Здійснено порівняння традиційної, дистанційної форми навчання та навчання за технологією Оn-line. Проаналізовано організацію індивідуального навчання з використанням інформаційно-комунікаційних технологій.

3.  Кількість учнів, які через тривалу хворобу не відвідують школу, щорічно зростає. Новітні технології навчання, такі, як On-line, дають можливість організувати неперервне навчання. Узагальнюючи отримані дані щодо захворювання учнів, визначено захворювання, згідно з якими доцільно використовувати On-line і мультимедійні технології: запалення легенів, бронхіт, серцево-судинні захворювання, учні в очікуванні операційного втручання, алергічні захворювання, захворювання шкіри, опорно-рухового апарату, системи травлення, ендокринної системи, часті респіраторні захворювання, переломи кісток та ін.

4. Розроблено:

  • модель індивідуального інтерактивного On-line навчання учнів;
  • організаційно-функціональну структуру проведення  експериментального дослідження;
  • програми тренінгів для учнів, для вчителів, для адміністрації шкіл, системних адміністраторів або вчителів інформатики.

Закуплено шість веб-камер і графічних планшетів. Проведено понад десять тренінгів із учителями-предметниками та учнями із використанням мережі Інтернет,  веб-камер, графічних планшетів. Поступово залучено у процес інтерактивного On-line навчання учнів 5-6 класів та їхніх батьків. Проведено апробацію моделі індивідуального інтерактивного On-line навчання учнів, які вимагають особливої уваги, та з різних причин не відвідують школу.

5. З метою аналізу й узагальнення результатів експериментального дослідження проведено моніторинг якості навчально-виховного процесу щодо застосування он-лайн-технологій  навчання учнів, які через тривалу хворобу не можуть відвідувати школу.

У дослідженні задіяно 7 учнів та педагогів, які безпосередньо використовують On-line технології. Проведено анкетування педагогів і учнів, щодо доцільності використання On-line технологій навчання учнів, які через тривалу хворобу не відвідують школу.

Опитування вчителів дало такі результати: 50 % педагогів оцінили соціально-психологічний клімат у класі під час проведення On-line уроку як хороший, а 20 % – дуже позитивний; 100 % опитаних педагогів вважають, що збільшилася зацікавленість дитини освітнім матеріалом після введення On-line навчання; 83 % педагогів відповіли, що успішність дітей покращилась; 100 % педагогів вважають, що доцільно продовжувати працювати, використовуючи  On-line навчання.

Учні діагностувались за наступними критеріями: рівень тривожності, самооцінка, навчальна мотивація, розвиток когнітивних функцій, розвиток уяви і креативності, комфортності у взаєминах із однокласниками.

Серед мотивів навчальної діяльності після застосування On-line технологій в учнів з’явилося бажання та прагнення навчатись; відійшли на задній план зовнішні мотиви (оцінка, вплив батьків), що в результаті сприяло збільшенню загального рівня навчальної мотивації школярів.

Таким чином, на основі моніторингу якості навчально-виховного процесу щодо  використання On-line технологій можна зробити висновок, що ряд показників (самооцінка, навчальна мотивація, розвиток когнітивних функцій, уяви і креативності, комфортність у взаєминах з однокласниками) підвищились; крім того, відбулось зниження рівня тривожності дітей, в тому числі загальної тривожності в школі.

Розроблено:

  • зразки конспектів уроків індивідуального навчання учнів з використанням On-line технологій;
  • електронні уроки  з базових предметів: української мови 6 кл. (32 уроки),  української мови 5 кл. (35 уроки),  географія 6 кл. (34 уроки),  природознавства 5 кл. (31 урок), історії 6 кл. (33 уроки), англійської мови      6 кл. (32 уроки), рос. мова 5 кл. (36 уроків), хімія 7 кл. (34 уроки) та ін.
  • Web-сторінку для учасників експерименту на сайті спеціалізованої школи №210 та Управління освіти Оболонського району міста Києва.

З метою поширення педагогічного досвіду,  учасниками експерименту організовано і проведено науково-практичні конференції та семінари, круглі столи:

  • 17 грудня 2010 року – Всеукраїнська науково-практична конференція «Віртуальний клас учителя загальноосвітнього навчального закладу»;
  • 18 лютого 2011 року – Всеукраїнська науково-практична конференція «Он-лайн-освіта в загальноосвітніх навчальних закладах;
  • 11 квітня 2012 року – Всеукраїнська науково-практична конференція «Створення моделі індивідуального інтерактивного On-line учнів, які за тривалою хворобою не відвідують школу» в спеціалізованій школі №210 Оболонського району міста Києва.

 З метою презентації свого досвіду, ознайомлення з досвідом інших подібних проектів учасники експериментального дослідження взяли участь у всеукраїнських виставках та конференціях, зокрема:

  • 21 березня 2011 року – Методологічний семінар «Інформаційно-комунікаційні технології навчання: стратегія розвитку і досвід упровадження» в Інституті педагогіки Національної академії педагогічних наук України;
  • 18-20 жовтня 2011 року – Третя виставка презентація «Інноватика в сучасній освіті».

6.  За результатами експериментальної діяльності одержаний досвід висвітлено в:

  • науково-методичному журналі «Комп’ютер у школі та сім’ї» №8(88) – 2010 рік ст.25-36 (5 статей).
  •  Всеукраїнській газеті для вчителів інформатики «Інформатика» №13-14 (589-590), квітень 2011.

Загальний висновок.

На основі новітніх комп’ютерних технологій, використання різних навчальних програм у вчителів СШ №210 з’явилася можливість залучати дітей, які до цього часу не часто відвідували школу або не відвідували взагалі, займаючись із педагогами вдома, через проблеми зі здоров’ям, до повноцінного щоденного навчання разом з іншими однолітками. Учень має змогу спілкуватися з учителем та іншими дітьми безпосередньо, брати активну участь у роботі на уроці, виконуючи різні форми роботи, пропоновані вчителем. Це позитивно впливає на розвиток дитини, сприяє її соціалізації, підвищується інтерес до навчання. Покращилась професійна майстерність та ІКТ- компетентність учителів-предметників.

На засіданні міської експертної комісії з питань здійснення інноваційної педагогічної діяльності в загальноосвітніх навчальних закладах визнано педагогічний експеримент за програмою «Створення моделі індивідуального інтерактивного On-line навчання учнів, які через тривалу хворобу не відвідують школу» завершеним і рекомендовано до впровадження його результатів у навчально-виховний процес СШ №210.

Leave a Reply