Проблема соціальної адаптації та інтеграції дітей з особливими потребами до життя розв’язується їх спільним навчанням зі здоровими ровесниками.
Нині на базі дошкільних і загальноосвітніх навчальних закладів здійснюється одинадцять експериментальних проектів інклюзивної освіти на регіональному рівні. Серед них:
«Слухаємо разом». У ДНЗ №67 м. Києва разом із чуючими дітьми виховуються та навчаються діти з порушеннями слуху. Корекційний вплив забезпечує Київський Медичний Центр проблем слуху та мовлення «СУВАГ».
«Соціально-педагогічні аспекти організації інклюзивної освіти дітей з вадами слуху в умовах початкової школи». У процесі дослідження в СЗШ №233 буде розроблено модель інклюзивної освіти дітей з порушеннями слуху та мовлення в умовах початкової школи.
«Включення дітей зі зниженим слухом в інклюзивний освітній простір дошкільного навчального закладу». Термін проведення експерименту: 2011 – 2016 р.р. на базі ДНЗ №602.
- Якщо у дитини порушення слуху
- Інтегрування дітей з порушеннями слуху в загальноосвітній простір
- Особливості розвитку, навчання та виховання дітей з порушеннями мовлення
- Порушення слуху і мовлення як фактори, що обмежують розвиток та корекцію рухової функції слабочуючих школярів
- Особливості методики навчання фізичним вправам дітей з порушенням слуху
Очікуваними результатами дослідно-експериментальної роботи мають стати: діти зі зниженим слухом матимуть можливість відвідувати дошкільний навчальний заклад разом із здоровими однолітками; для дітей зі зниженим слухом з’явиться наступність в отриманні середньої освіти разом з іншими однолітками в інклюзивних класах для дітей зі зниженим слухом у СЗШ №233; підвищиться педагогічна майстерність учасників експерименту; батьки дітей зі зниженим слухом зможуть подолати ситуацію соціальної ізоляції, отримавши підтримку від громади у вирішенні питання освіти дитини з особливими потребами; батьки, які не працювали через необхідність приділяти увагу дитині, матимуть змогу працевлаштуватися завдяки вивільненню часу впродовж робочого дня.
«Психолого-педагогічний супровід дітей з особливими потребами (вадами мовлення) через упровадження інклюзивної освіти». У процесі дослідження в СЗШ №184, СЗШ №141 вивчено стан мовленнєвого, пізнавального розвитку учнів, психологічних особливостей дітей з порушеннями мовлення та розроблено індивідуальні плани корекції мовлення. Розроблено теоретичну модель психолого-педагогічного супроводу дітей з порушеннями мовлення в умовах загальноосвітньої школи.
Інклюзивне навчання в дошкільних та загальноосвітніх навчальних закладах столиці відображає вимоги сьогодення і спрямоване на забезпечення рівного доступу до якісної освіти дітей з особливими потребами на рівні зі здоровими однолітками, наступність між рівнями освіти: рання допомога – дошкільна освіта – загальна середня освіта.