Дослідно-експериментальна діяльність навчальних закладів Дніпровського району міста Києва

dity-expПровідну роль у розвитку системи загальної середньої освіти відіграють інноваційні процеси, які є невід`ємною складовою розвитку науки і культури в цілому та освітньо-педагогічної теорії, зокрема. Основною формою реалізації інноваційної освітньої діяльності є педагогічні експерименти, що здійснюються на всеукраїнському та регіональному рівнях. Саме через дослідно-експериментальну діяльність навчальні заклади можуть апробувати сучасні моделі навчально-виховного процесу, технології навчання, спрямовані на розвиток особистості учня та вчителя.

Заклади освіти Дніпровського району визначають актуальність організації інноваційної діяльності через пошук варіативних та альтернативних моделей їх розвитку. Інноваційний пошук освітян району має широкий спектр – це і духовно-моральне виховання, і використання інформаційних технологій у навчальному процесі, інклюзивна освіта, розвивальне навчання, науково-педагогічний проект «Росток», особистісно-орієнтоване та профільне навчання, Школа повного дня та громадсько активні школи, технологія саморозвитку М.Монтессорі та вальдорфська педагогіка.

У 2012-2013 навчальному році 21 загальноосвітній (34 %) та 2 дошкільних навчальних закладів освіти району реалізують 14 експериментальних програм регіонального рівня та 8 – всеукраїнського рівня. В СШ № 31, Українському колежі ім. В.О. Сухомлинського, СЗШ № 184, школі-інтернаті № 26, ШДС «Софія», СЗШ № 201 одночасно здійснюють дослідження за двома, в гімназії № 191 ім. П.Г.Тичини – за трьома експериментальними програмами. У 14 загальноосвітніх навчальних закладах району вдало впроваджуються в навчально-виховний процес результати 5 експериментальних програм: “Творча обдарованість” (СШ № 327), “Школа повного дня” (СШ № 98), “Християнська етика в українській культурі” (8 ЗНЗ), “Новітні інформаційні засоби, методики та технології їх застосування у навчально-виховному процесі середньої загальноосвітньої 12-річної школи” (гімназії №№ 167, 191, “Гармонія”), “Упровадження елементів дистанційного навчання школярів у загальноосвітніх навчальних закладах міста Києва” (гімназії №№ 136, 191). Все це свідчить про готовність керівників та педагогічних колективів закладів освіти району до інноваційного пошуку.

Вивчення інноваційної практики освітніх закладів Дніпровського району дозволяє стверджувати, що результативність інноваційної діяльності школи залежить не лише від професійної майстерності педагога, а й від позитивної „Я”- концепції, особистісної готовності кожного вчителя розпочати перетворення навчально-виховного процесу.

Експериментальні заклади району займають активну позицію в поширенні досвіду інноваційної діяльності. Так, педагогічний колектив ШДС “Софія” та класів з вальдорфською педагогікою СЗШ № 195 21 вересня 2012 року брав участь у Міжнародній науково-практичній конференції “Навчально-методичне забезпечення вальдорфських шкіл в Україні”. НВК “Монтессорі” є одним з організаторів круглого столу “Стан та перспективи розвитку впровадження у навчальний процес системи Марії Монтессорі”, який відбувся 23.10.2012 в Міністерстві освіти і науки, молоді та спорту України. За сприяння Посольства Королівства Нідерландів в Україні 29-30 жовтня 2012 р. в школі-інтернаті № 26 проходила Міжнародна науково-практична конференція “Досягнення та проблеми навчання дітей із синдромом Дауна”, а 29 січня 2013р. у Жовтневому палаці пройшов благодійний концерт оркестру Jostiband (Нідерланди), учасниками якого є люди з особливими потребами та синдромом Дауна.

Із кожним роком збільшується кількість шкіл, які використовують педагогічні інноваційні технології при організації навчально-виховного процесу, що робить заклади освіти більш конкурентоспроможними.

Експериментальні дослідження всеукраїнського рівня

в закладах освіти Дніпровського району міста Києва у 2012/2013 н.р.

  1. Створення та апробація моделі ЗНЗ ІІ-ІІІ ступенів з інформаційно-технологічним профілем – Технологічний ліцей.
  2. Науково-методичне супроводження процесу особистісного розвитку колежан в контексті тисячолітньої духовної культури українського народу – Український колеж імені В.О.Сухомлинського (СШ № 272).
  3. Науково-педагогічний проект «Інтелект» – Український колеж ім. В.О.Сухомлинського (СШ № 272).
  4. Дидактико-методична система розвитку дитячої творчості у межах навчально-виховного процесу дошкільного та загальноосвітнього навчального закладу – СШ № 31, НВК № 209 «Сузір`я», ДНЗ №№ 412, 474.
  5. Науково-методичні основи використання ІКТ у навчально-виховному процесі в середовищі “1 учень – 1 комп`ютер” на базі шкільних нетбуків – СШ І ступеня № 327, гімназія № 191 ім. П.Г. Тичини.
  6. Розвиток вальдорфської педагогіки в Україні – ШДС «Софія».
  7. Психолого-педагогічний супровід розвитку соціальної компетентності учнів вальдорфської школи – ШДС «Софія».
  8. Формування цілісного освітнього середовища загальноосвітнього навчального закладу засобами вальдорфської педагогіки – СЗШ № 195.

Експериментальні дослідження регіонального рівня

в закладах освіти Дніпровського району міста Києва у 2012/2013 н.р.

  1. Школа повного року навчання (2008-2013) – СШ № 120.
  2. Профільне навчання на основі індивідуального вибору учнем траєкторії свого розвитку (2009 -2014) – гімназія № 191 ім. П.Тичини.
  3. Українська модель початкової школи Монтессорі (2006-2014) – НВК «Монтессорі».
  4. Психолого-педагогічний супровід дітей з особливими потребами (вадами мовлення) через упровадження інклюзивної освіти в загальноосвітній школі (2010-2015) – СЗШ №№ 141, 184.
  5. Інтеграція дітей із синдромом Дауна в спеціальне освітнє середовище (2011 – 2016) – школа-інтернат № 26.
  6. Психолого-педагогічні та методичні основи побудови навчання як цілісного творчого процесу на основі принципів науково-педагогічного проекту «Росток» (2011 – 2015) – СШ № 31.
  7. Розвиток творчого потенціалу дитини з урахуванням її індивідуальних можливостей та нахилів за науково-педагогічним проектом «Росток» (2011 – 2015) – СЗШ № 201.
  8. Вплив інтегративно-діяльнісного підходу на розвиток обдарованості дитини за науково-педагогічним проектом «Росток» (2011 – 2016) – СЗШ № 99.
  9. Вплив баламетрики на психофізичний розвиток дітей з особливими потребами у навчально-корекційному процесі (2011 – 2014) – школа-інтернат № 26.
  10. Впровадження мультипрофільного навчання в середній загальноосвітній школі (2012 – 2017) – СЗШ №№ 66, 184, гімназія № 167.
  11. Технологія конструювання індивідуального шляху навчання й розвитку учнів у навчально-виховному просторі гімназії (2012 – 2017) – гімназія № 136.
  12. Упровадження елементів дистанційного навчання школярів у мережі середніх загальноосвітніх навчальних закладів м. Києва (2-й етап, 2012 – 2015) – гімназія № 191 імені П.Г. Тичини.
  13. Упровадження моделі громадсько активної школи в загальноосвітньому навчальному закладі (2013 – 2015) – гімназія № 30 «ЕкоНад», СШ № 129, СШ № 234.
  14. Допрофесійна та до профільна підготовка учнів в медичних профільних класах та класах з поглибленим вивченням природничих наук в умовах співпраці загальноосвітнього навчального закладу, вищого навчального закладу та закладу охорони здоров`я (2013 – 2017) – СЗШ № 201.

Інноваційна діяльність в системі загальної середньої освіти у м. Києві забезпечується такими нормативно-правовими документами:

  • Положення про порядок здійснення інноваційної освітньої діяльності, затверджене наказом МОН України від 07.11.2000 № 522 (у редакції наказу Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України від 30.11.2012 № 1352);
  • Положення про експериментальний загальноосвітній навчальний заклад, затверджене наказом МОН України від 20.02.2002 № 114 (у редакції наказу Міністерства освіти і науки України від 23.11.2009 № 1054);
  • Положення про порядок організації та проведення педагогічного експерименту регіонального рівня, затверджене Наказом ГУОН № 37 від 12 лютого 2008 р.;
  • Порядок організації інклюзивного навчання у загальноосвітніх навчальних закладах, затверджений постановою Кабінету Міністрів України № 872 від 15.08.2011;
  • Накази Міністерства освіти і науки України, Департаменту освіти і науки, молоді та спорту виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) про відкриття, впровадження, продовження, припинення або завершення без впровадження експериментальних педагогічних досліджень;
  • Заявки керівників навчальних закладів та наукових керівників на проведення дослідно-експериментальної діяльності;
  • Експертні висновки щодо заявки на проведення дослідно-експериментальної роботи в навчальних закладах (НДЛ експериментальної педагогіки та педагогічних інновацій);
  • Програми дослідно-експериментальної роботи (навчальний заклад, науковий керівник);
  • Календарні плани дослідно-експериментальної роботи (навчальний заклад, науковий керівник).

Для отримання статусу експериментального навчального закладу необхідно виконати наступні кроки:

  1. Вивчаємо нормативно-правову базу.
  2. Вивчаємо тему та рівень експериментального дослідження.
  3. Вивчаємо можливості навчального закладу.
  4. Вивчаємо налаштованість педагогічного колективу та мотивуємо його.
  5. Заручаємося підтримкою органу управління освітою та інституту післядипломної педагогічної освіти.
  6. Складаємо Заявку на проведення дослідно-експериментальної роботи та Програму дослідно-експериментальної роботи.
  7. Обговорюємо та ухвалюємо у педагогічному колективі Заявку і Програму.
  8. Подаємо Заявку та Програму разом з листом-клопотанням директора навчального закладу до органу управління освітою.
  9. Отримуємо статус експериментального загальноосвітнього закладу всеукраїнського чи регіонального рівня.

Управління освіти Дніпровського району м.Києва: Експериментальна діяльність в ЗНЗ

Сидоренко Н.А.,

методист з питань інноваційної діяльності
та міжнародного співробітництва
науково-методичного центру управління освіти
Дніпровського району

Leave a Reply