«Школа повного року навчання»

Експериментальна база: СЗШ № 23 Деснянського району, СЗШ № 279 Солом’янського району.
Термін проведення: 2007-2012 рр.

Керівники експериментального дослідження:
Відповідальний керівник – Дорош Л.І., директор СЗШ № 279.
Науковий  керівник: Хоружа Л.Л., доктор педагогічних наук, професор, проректор з наукової роботи Київського університету імені Бориса Грінченка.
Мета експериментально-дослідної роботи: розробка психолого-педагогічних умов організації школи повного року навчання.

Об’єкт дослідно-експериментально роботи: процес навчання та виховання школярів в умовах школи повного року навчання.

Предмет дослідно-експериментально роботи: зміст, форми та методи гармонізації освітнього середовища ЗНЗ як школи повного року навчання.

Досягнення мети передбачалося через вирішення таких завдань:
Модернізація змісту, форм і методів організації навчально-виховного процесу з урахуванням психофізіологічних та соціокультурних особливостей учнів в умовах режиму повного року навчання.
Інтеграція урочної та позаурочної діяльності школярів шляхом створення єдиного розкладу навчально-виховного процесу.
Оптимізація системи соціально-психологічних та педагогічних впливів на особистість учня з метою виховання прагнення,  вмінь та навичок здорового способу життя, об’єднання в єдиний функціональний комплекс освітніх та оздоровчих процесів.
Розробка нормативно-правового забезпечення функціонування закладу нового типу відповідно до структури, соціальних і навчально-виховних потреб учасників освітнього процесу.
Повноцінне використання матеріальних ресурсів ЗНЗ.

Очікувані результати дослідно-експериментальної роботи:

1. Створення оптимальних умов розвитку творчих, спортивних здібностей учнів.

2.Розроблена система здоров’язбережних заходів, пов’язаних із формуванням в особистості усвідомлення здоров’я, як базової життєвої цінності.

3. Взаємодія педагогів та батьків  у вихованні школярів, розвиток різноманітних форм сімейного дозвілля.

4. Розвиток соціально корисної діяльності учнівської молоді у волонтерських загонах.

5. Розвиток учнівської молоді на засадах загальнолюдських цінностей українського народу, взаєморозуміння поколінь, формування соціально-активної особистості через діяльність в органах учнівського самоврядування.

6. Інтегрування урочної і позаурочної діяльності шляхом створення єдиного розкладу навчально-виховного процесу.

7. Залучення педагогічного колективу школи до інноваційної діяльності.

8. Покращення рівня навчальних досягнень учнів.

9. Збільшення контингенту учнів.

Аналіз звітних матеріалів педагогічного експерименту за темою «Школа повного року навчання» дає можливість зробити такі висновки:

Розроблено нормативно-правове забезпечення функціонування Школи повного року навчання:
Положення про організацію навчально-виховного процесу в режимі «Школа повного року навчання». (додаток 1 підсумкового звіту):
Експериментальний навчальний робочий план «Школа повного року навчання» СЗШ № 279.

Розроблено модель навчально-виховного процесу Школи повного року навчання, яка складається з навчальної, пізнавальної, виховної, дозвіллєвої, соціально-корисної, здоров’язбережної діяльності.

1. У школі створені оптимальні умови для розвитку творчих, спортивних здібностей учнів. У школі працює 7 спортивних гуртків і секцій. У школі працює п’ять гуртків естетично-художнього напрямку, театральна студія «Первоцвіт», хореографічний колектив «Адажіо». Підписані угоди про співпрацю з Національним художнім музеєм України, Палацом дитячої та юнацької творчості Солом’янського району, ДЮСШ «Сузір’я», Будинком культури мрн. Жуляни, Центром Україно-Корейської дружби Міжнародною Корейською волонтерською організацією «КОІСА», столичними вузами дають можливість збільшити кількість учнів, охоплених позашкільною роботою у другій половині дня.

2. Розроблено здоров’язбережувальні заходи спрямовані на формування в особистості усвідомлення здоров’я, як базової життєвої цінності.

Запроваджена «Програма збереження здоров’я учнів сзш № 279        імені Петра Григоренка» яка складається з таких компонентів: фізичне, психічне, соціальне, духовне здоров’я.

Спільно з батьківським комітетом створено середовище, яке сприяє збереженню здоров’я учнів у школі, формує мотивацію здорового способу життя.

3. Робота шкільного батьківського комітету ведеться згідно з Положенням про батьківський комітет сзш № 279 та плану роботи батьківського комітету на навчальний рік. Робота батьківського комітету проходить у тісній співпраці з педколективом, учнівським самоврядуванням школи.

Силами громади батьків школі надається суттєва спонсорська допомога: оформлення навчальних кабінетів, ремонти шкільних приміщень. У закладі проводяться спільні засідання педагогічної Ради і батьківського комітету. З метою надання допомоги  батькам у вихованні дітей, ознайомлення з досягненнями педагогічної, психологічної науки у школі працює психолого-педагогічний всеобуч для батьків, який проводить психолог школи Остролуцька Л.Ф.

З ініціативи батьківського комітету, учнівського самоврядування проводяться сімейні свята, створюються умови для заняття спортом дітям та дорослим.

З ініціативи батьківського комітету щомісячно запрошуються в школу з виставами театральні, циркові колективи, артисти філармонії. Батьки беруть активну участь в організації екскурсій. Щорічно в с. Верхній Студений Міжгірського району Закарпатської області за кошти батьків під час канікул організовується робота зимового табору для  учнів старших класів.

Поряд з батьками до активної діяльності у школі залучено найстарше покоління. Робота клубу дідусів і бабусь «Промінь» стала невід’ємною частиною життя школи, оскільки життєвий досвід та взаємозв’язок поколінь є одним із основних чинників формування життєвої компетентності.

4. Волонтерський рух у школі здійснюється згідно з Положенням про волонтерські загони сзш № 279 імені Петра Григоренка.

У рамках проекту «Моя допомога врятує!» учні школи беруть участь у районних акціях «Новий рік без самотності»; «Солдату на добру згадку». Традиціями в школі стали екологічні акції «День довкілля», «Осінній листок», «Чисті Жуляни». З 2010 року у школі проводяться заходи щодо збирання коштів на лікування важко хворих дітей.

5. Діяльність учнівського самоврядування здійснюється згідно зі Статутом органу учнівського самоврядування  сзш № 279.

Робота учнівського самоврядування школи проходить у тісній співпраці учні–вчителі–батьки. У школі діє тристороння угода між адміністрацією школи, батьківським комітетом та учнівським самоврядуванням.

Учнівське самоврядування згуртовує учнів, направляє на цікаві, добрі та корисні справи; виховує найвищі почуття людяності – любов до рідної землі, до своєї родини, пошани до історичного минулого та культури свого народу.

У 2011 році учнівська самоорганізація школи «Лідер» увійшла в 10 кращих учнівських організацій Солом’янського району м. Києва.

6. Одним із підпроектів Школи повного року навчання є «Школа повного дня». У цьому підпроекті з 2007 року беруть участь учні 1-4 класів, які навчаються за єдиним розкладом навчально-виховного процесу (додаток 20). Розроблено доцільний режим дня, який враховує всі вікові, психічні, фізичні особливості розвитку школярів, зменшує їх навчальне навантаження, активізує процес розвитку їхніх здібностей. Перебування дітей у другій половині дня в школі сприяє розширенню їх кругозору, зростанню інтелектуального потенціалу, рівня естетичної  культури.

У початковій школі 65% учнів мають достатній і високий рівень навчальних досягнень. Молодші школярі мають змогу відвідувати шкільні гуртки різного профілю: спортивні: тоеквандо, футбол, шаховий клуб, ЗФП; естетичного напряму: вокальний, танцювальний, театральну студію «Первоцвіт», хореографічний «Адажіо», «Школу мистецтв». Під керівництвом вихователів учні виконують домашні завдання, гуляють на свіжому повітрі, відвідують бібліотеку, театралізовані вистави, проводять позакласні заходи. Учні-першокласники мають денний сон. Така організація початкової школи дозволяє задовольнити запити батьків.

Підпроект «Літня розвивально-оздоровча школа» функціонує під час роботи шкільного дитячого табору відпочинку «Чебурашка» для учнів 1-4 класів протягом червня місяця. Для дітей створено умови для відпочинку, розвитку та самореалізації особистості в канікулярний період через їхню участь у різних видах ігрової, спортивної, творчо-продуктивної, та здоров’язміцнюючої  діяльності.

З 2007 р. по 2012 р. зросла кількість учнів у літній розвивально-оздоровчій школі із 40 дітей у 2007 році до 87 дітей у 2012 році.

7. Участь у проекті «Школа повного року навчання» надає можливість педагогічному колективу активно долучитися до інноваційної діяльності: участі у вітчизняних і міжнародних освітніх проектах. Створено авторські навчальні програми.

8. Одним із очікуваних результатів експерименту є покращення рівня навчальних досягнень учнів. За результатами семестрового та річного оцінювання проведено моніторинг успішності учнів з усіх предметів, за середнім балом із предмета, за рівнями успішності.

Високий рівень успішності в початковій школі обумовлено тим, що початкова школа охоплена школою повного дня, більшість батьків цікавляться навчанням своїх дітей, радяться з учителями та вихователями ГПД щодо навчання та виховання дітей.

Середня і старша школа п’ять років експерименту працювала за робочим навчальним планом звичайної середньої загальноосвітньої школи. Не було виділено фінансування для організації самопідготовки учнів та додаткових занять у ІІ половині дня для 5-11 класів. Лише у 2012-2013 н. р. таке фінансування здійснено. Учні 5-11 класів мають години, передбачені на додаткове опрацювання навчальних дисциплін у ІІ-половині дня.

Створено єдиний розклад І і ІІ половини дня, який об’єднує години для додаткового вивчення окремих предметів, заняття в гуртках, фізкультурно-оздоровчі заходи.

Основною метою діяльності психолога в умовах експерименту «Школа повного року навчання» є підвищення якості освітньо-виховного процесу, створення умов для розвитку та самореалізації учнів та вчителів на основі системної групової та індивідуальної психодіагностики, вивчення запитів до школи з боку учнів та батьків.

У звітних матеріалах психолог відзначає, що в ході експерименту «Школа повного року навчання» створено відповідні умови для розвитку учнів початкової школи. Більшість учнів початкової школи мають високий та середній рівень навчальної мотивації. Навчальна мотивація учнів зросла за період навчання у початковій школіз 1 по 4 клас.При переході учнів з початкової до середньої школив учнів знизився рівень шкільної тривожності та виріс соціометричний статус, що говорить про зниження кількості учнів, якімають проблеми адаптації до нових умов навчання. За час навчання у середній школі виріс рівень пізнавальної активності учнів та рівень спрямованості на здобуття знань. У середній школі зменшилася кількість учнів, які мають низький соціальний статус.

Результати дослідження показали, що молоді вчителі мають найбільші труднощі в таких напрямках діяльності, як: ведення шкільної документації, дотримання необхідного темпу уроку, виховання інтересу до навчання та використання ТЗН, комп’ютерної техніки.

Вчителі школи мають різні стилі педагогічної діяльності. Найбільша кількість вчителів мають емоційно-методичний стиль, який характеризується такими перевагами: високий рівень знань, контактність, висока методичність, вимогливість,уміння активізувати учнів,уміле використання різних форм та методів на уроках.

9. За період проведення дослідно-експериментальної роботи «Школа повного року навчання» у СЗШ № 279 ім. П. Григоренка контингент учнів збільшився з 279 до 527 осіб. У звітних матеріалах є перелік друкованих праць за звітний період .

Загальний висновок.

1. Реалізація програми педагогічного експерименту «Школа повного року навчання» на базі СЗШ №279 ім. П. Григоренка доведена до логічного кінця.

2. Надані звітні матеріали є достатніми для доведення успішності та ефективності педагогічного експериментального дослідження.

3. У зв’язку із закінченням терміну реалізації педагогічного експерименту за темою «Школа повного року навчання» вважати його завершеним і рекомендувати до впровадження у навчально-виховний процес СЗШ №279 ім. П. Григоренка

Leave a Reply