Організаційно-педагогічні умови розбудови білінгвальної спеціалізованої школи І ступеня як закладу інноваційного типу розвитку

Експериментальна база: CШ №322 І ступеня Деснянського району.

Науковий керівник: Щекатунова Г. Д., завідувач кафедри методики та психології дошкільної і початкової освіти Інституту післядипломної педагогічної освіти Київського університету імені Бориса Грінченка, кандидат педагогічних наук.

Актуальність дослідно-експериментальної роботи безперечна й зумовлена необхідністю забезпечення якісної, відповідно до вимог європейських стандартів, освітньої підготовки дітей молодшого шкільного віку. Адже в сучасному освітньому та науковому просторі предметом особливої уваги стало практичне втілення принципу адаптації системи шкільної освіти до потреб якісно нових освітніх послуг, які б забезпечували не лише рівень функціональної компетентності учня, враховували особливості його розвитку, а також здійснювали підготовку дітей на рівні європейських стандартів, формували випускника з європейським типом мислення, культури і поведінки. Зважаючи на це, оволодіння іноземними мовами нині є необхідною якістю кожної освіченої людини.

Соціальна і педагогічна значущість цієї проблеми привернула широке коло наукових дослідників і практиків до питань розбудови гнучких моделей загальноосвітніх навчальних закладів інноваційного типу розвитку, пошуку організаційно-педагогічних умов, які забезпечують нову якість шкільної освіти, ефективність освітнього процесу, а головне результат – якісно нового випускника здатного навчатися упродовж усього життя та відповідати на цивілізаційні виклики.

Разом із тим, не можна оминути суттєвих організаційно-педагогічних проблем, які ускладнюють, гальмують, а подекуди й унеможливлюють інноваційний розвиток загальноосвітніх навчальних закладів. В основі виникнення та розгортання цих проблем лежать об’єктивні суперечності:

  • між викликами епохи, освітніми запитами, вимогами суспільства щодо доступної і якісної освіти та вимогами закладів освіти до нормативно-правових, фінансових та матеріально-технічних умов навчально-виховного процесу, які забезпечують держава та суспільство;
  • між актуальним і необхідним рівнем володіння вчителями теоретичними засадами педагогічної інноватики та практичними механізмами інноваційного розвитку загальноосвітнього навчального закладу;
  • між запитами та потребами батьків учнів молодшого шкільного віку на більш якісну освіту та відсутністю відповідного ЗНЗ в Деснянському районі міста Києва, який би міг таку освіту забезпечити.

Основна ідея педагогічного експерименту полягає у визначенні та створенні сприятливих організаційно-педагогічних умов розбудови білінгвальної спеціалізованої школи I ступеня як закладу інноваційного типу розвитку.

Об’єктом дослідно-експериментальної роботи є інноваційний розвиток загальноосвітніх навчальних закладів.

Предмет дослідно-експериментальної роботи – організаційні (соціальні, ресурсні, управлінські) та педагогічні (дидактичні, методичні, психологічні) умови розбудови білінгвального навчального закладу I-го ступеня.

Відповідно, метою дослідно-експериментальної роботи передбачено створення організаційно-педагогічних умов ефективного розвитку білінгвальної школи, яка забезпечить виховання випускника початкової школи здатного адаптувати набуті знання, уміння, навички та сформовану мовленнєву компетенцію до умов навчання в школі середньої ланки.

Основні завдання полягають у визначенні організаційно-педагогічних умов становлення та розвитку спеціалізованої білінгвальної школи І ступеня з поглибленим вивченням англійської мови; розробці Концепції розвитку білінгвального спеціалізованого навчального закладу; розробці прогностичної моделі освітнього закладу І ступеня як ЗНЗ інноваційного типу розвитку; експериментальній перевірці ефективності її впровадження в практику діяльності школи; розробці комплексу матеріалів методичного супроводу створення організаційно-педагогічних умов розвитку білінгвального спеціалізованого навчального закладу.

Експеримент розраховано на 2014-2019 рр.

Науково-дослідну роботу з реалізації програми експерименту пропонується провести поетапно. Так, завданнями аналітико-концептуального етапу (квітень – грудень 2014 р.) передбачено розробку заявки та програми дослідно-експериментальної роботи, визначення організаційно-педагогічних умов розбудови білінгвального закладу освіти, розробку концептуальних орієнтирів його розвитку. На моделювально-формувальному етапі (січень 2015 – травень 2018 рр.) планується розробка моделі ЗНЗ та визначення її структурних компонентів; організація та проведення заходів (тренінгів, семінарських, практичних занять) із учителями, їх участь у різноманітних заходах, самоосвіта тощо; апробація моделі білінгвальної спеціалізованої школи І ступеня з поглибленим вивченням англійської мови; моніторинг інноваційних змін оцінювання ефективності створених та впроваджених організаційно-педагогічних умов. Завданнями рефлексивно-узагальнюючого етапу (червень 2018 – травень 2019 р.) передбачено узагальнення досвіду роботи вчителів, висвітлення отриманих результатів у друкованих працях, участь у конференціях тощо; підведення підсумків дослідно-експериментальної роботи.

Зважаючи на викладене вище, і враховуючи необхідність розв’язання актуальної наукової проблеми, пов’язаної зі здійсненням якісної підготовки з іноземної мови учнів молодшого шкільного віку доцільною і значущою є дослідно-експериментальна робота за темою «Організаційно-педагогічні умови розбудови білінгвальної спеціалізованої школи I ступеня як закладу інноваційного типу розвитку».

Leave a Reply