Педагогічні умови формування самоповаги старших підлітків у школі-інтернаті

Експериментальна база: школа-інтернат № 14 Дніпровського району

Термін проведення експерименту: 2013-2015 рр.

Науковий керівник: Канішевська Л.В., доктор педагогічних наук, старший науковий співробітник Інституту проблем виховання НАПН України.

Актуальність дослідження. Виховання у дітей самоповаги – шанобливого, гідного, ціннісного ставлення до себе є однією з провідних ідей особистісно-орієнтованої гуманістичної педагогіки не лише в Україні, а й в усьому світі. Кожна людина хоче жити з відчуттям своєї спроможності, сили, впевненості, бути переконаною, що її люблять, вона комусь потрібна. Самоповага – це важливий рушій людської поведінки і необхідна умова життєдіяльності. Принижена, невпевнена людина ніколи не буває щасливою. Проблема формування самоповаги постає гостро у підлітковому віці як більш сенситивному до сприйняття змін в оточуючому середовищі. Процес формування самоповаги у підлітків набуває нових істотних характеристик у зв’язку з відкриттям власного духовного «Я», яке обумовлює становлення їх моральної свідомості. З нової особистісної позиції сприймаються підлітками власні негативні та позитивні риси, здійснюється пошук ідеалу, програвання майбутніх соціальних ролей у спільноті однолітків та референтних дорослих. Особливо актуальна проблема виховання самоповаги вихованців шкіл-інтернатів. Більшість із них із раннього дитинства потрапляє в складну життєву ситуацію з різних причин. Це негативно позначається на їхньому ціннісному сприйнятті себе та своїх чеснот, самооцінці, повазі до себе та інше. В той же час педагоги недостатньо володіють методиками формування адекватної самооцінки, на якій базується самоповага. З огляду на все сказане, тема дослідно-експериментальної роботи «Педагогічні умови виховання самоповаги старших підлітків у школі – інтернаті», безперечно, є своєчасною й актуальною.

Об’єкт дослідно-експериментальної роботи – навчально-виховна діяльність старших підлітків у школі-інтернаті.

Предмет дослідно-експериментальної роботи – педагогічні умови виховання самоповаги старших підлітків.

Мета дослідно-експериментальної роботи – визначити, теоретично обґрунтувати та експериментально перевірити педагогічні умови виховання самоповаги старших підлітків у навчально-виховній діяльності.

Для досягнення мети у заявці логічно сформульовано й обґрунтовано основні завдання:

  • на основі аналізу філософської, психологічної, соціальної, педагогічної літератури визначити сутність і структуру процесу виховання самоповаги старших підлітків у навчально-виховній роботі;
  • визначити критерії і показники сформованості самоповаги у старших підлітків школи – інтернату;
  • з’ясувати стан проблеми на практиці;
  • обґрунтувати педагогічні умови та розробити модель виховання самоповаги учнів школи – інтернату;
  • здійснити експериментальну апробацію науково-методичного забезпечення процесу виховання самоповаги старших підлітків школи-інтернату.

Наукова новизна дослідження буде полягати в тому, що:

  • школи-інтернату; буде розроблено критерії і показники, встановлено рівні сформованості самоповаги, виявлено характерні особливості вихованців з різними рівнями сформованості самоповаги;
  • буде конкретизовано й уточнено сутність і структурні компоненти поняття «самоповага» стосовно проблеми дослідження;
  • буде розроблено модель формування самоповаги старших підлітків в умовах школи – інтернату.

Очікувані результати: старші підлітки школи-інтернату сформують необхідний рівень самоповаги, що допоможе їм стати активними творцями власного життя і життя суспільства взагалі; педагоги оволодіють практиками виховання самоповаги у старших підлітків.

Leave a Reply