Експериментальна база: СЗШ №233
Термін проведення експерименту: 2013 – 2021 р.р.
Науковий керівник: Пархоменко Ірина Миколаївна, кандидат педагогічних наук, начальник управління дошкільної, загальної середньої та позашкільної освіти Департаменту освіти і науки, молоді та спорту виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації).
За світовою статистикою біля 0,2 % дітей народжуються із повною чи частковою втратою слуху, ще 0,5 набувають її в перші роки життя через генетичні розлади, травми, інфекційні захворювання тощо. В складних випадках, коли глухота, здатність слухати і висловлюватися не можуть забезпечити розвиток усного мовлення починається відставання дитини в інтелектуальному та соціальному розвитку.
На сьогодні в Києві існує мережа спеціалізованих шкіл-інтернатів для глухих та слабочуючих дітей, але побудований навчально-виховний процес в цих закладах, не дозволяє батькам бути максимально залученими до навчання, постійно контактувати з дитиною, що забезпечило б кращу соціалізацію в сім’ї та суспільстві.
Отже, необхідним постає створення максимально сприятливих умов для поступової інтеграції дитини у суспільство, її соціалізації.
Тому обрана для педагогічного експерименту тема: «Соціально-педагогічні аспекти організації інклюзивної освіти дітей зі зниженим слухом в умовах основної та старшої школи» актуальна і є необхідною для вивчення в ході дослідно-експериментальної роботи педагогічного колективу середньої загальноосвітньої школи № 233.
Об’єкт експериментально-дослідної роботи: процес навчання і виховання учнів зі зниженим слухом.
Предмет експериментально-дослідної роботи: організація інклюзивної освіти дітей зі зниженим слухом в умовах основної і старшої школи.
Завдання експериментально-дослідної роботи:
- Визначити організаційні, нормативні та методичні умови для роботи в інклюзивних класах.
- Організувати роботу інклюзивних класів для дітей з вадами слуху в основній та старшій школі.
- Розкрити зміст, систематизувати та визначити соціально-педагогічні умови, найефективніші традиційні і нові підходи, форми, методи інклюзивної освіти учнів зі зниженим слухом середньої та старшої школи.
- За результатами експериментальної діяльності узагальнити одержаний досвід та розробити методичні рекомендації.
Очікувані результати експериментально-дослідної роботи:
- Планується довести можливість і доцільність застосування інклюзивного навчання дітей зі зниженим слухом у основній та старшій школі, обґрунтувати соціально-педагогічні умови організації інклюзивного навчання в загальноосвітньому навчальному закладі.
- На основі сформованих висновків має бути визначено оптимальний інструментарій навчальної, виховної, корекційно-компенсаторної роботи, здійснено подальшу конкретизацію форм, методів, засобів організації інклюзивної освіти дітей зі зниженим слухом.
- Підвищиться педагогічна майстерність учасників експерименту.
- Будуть розроблені методичні рекомендації щодо організації інклюзивної освіти в умовах середньої загальноосвітньої школі.
- Батьки дітей зі зниженим слухом зможуть подолати ситуацію соціальної ізоляції, отримавши підтримку від громади у вирішенні питання освіти дитини з особливими потребами.