Упровадження навчально-виховної системи К.Д. Ушинського в сучасних умовах початкової школи

Експериментальна база: СЗШ №25, ліцей податкової та рекламної справи №21

Термін проведення експерименту: 2012-2016 рр.

Науковий керівник: Ковальчук В.І., завідувач НДЛ експериментальної педагогіки та педагогічних інновацій Інституту післядипломної педагогічної освіти Київського університету імені Бориса Грінченка, кандидат педагогічних наук.

Актуальність експериментально-дослідної роботи. Сучасне життя ставить перед педагогами і вихователями нові завдання. Необхідно допомагати і підтримувати природний розвиток дитини, розвиваючи і зберігаючи в людині людське. На загальнолюдських засадах розвитку формувати здорові сили для особистісного зростання, закладати психолого-педагогічні основи для формування у дітей навичок, потреб і стимулів до самостійності в житті, навчанні, творчості, майбутньої професійної діяльності, створенні власної сім’ї.

Навчально-виховна система К.Д.Ушинського допомагає створити всі необхідні умови для вирішення комплексних завдань сучасної педагогіки.

Ця система відповідає запитам сучасної педагогіки, але бути резервом її модернізації вона може лише в тому випадку, якщо психологія та педагогіка стануть «в повному розумінні антропними, що орієнтуються на людину науками, здатними цілеспрямованобудувати практику вирощування власне людського в людині».

Основна ідея експериментально-дослідної роботи. Питання формування внутрішнього світу дитини є головними в творчості К.Д.Ушинського, його педагогічні принципи засновані на досконалому вивченні психологічних, психічних і фізичних законів розвитку дитини.

К.Д. Ушинський розглядає такі основні риси та якості людини, як здатність до праці, воля, розум, свідомість, прагнення до істини з боку антропологічних наук. Базовими ідеями в авторській концепції педагога є вимоги відповідності природним можливостям дитини та тим культурним і духовним умовам, в яких  зростає дитина. Тому навчально-виховна система К.Д. Ушинського ставить завдання:

  • формування базових уявлень про життя людини, сфер її життя та діяльності, встановлення ієрархічної духовної «вертикалі» і моральної «горизонталі» цінностей у свідомості дитини;
  • формування інтелектуальної сфери особистості молодшого школяра, розвитку пізнавальних інтересів дітей;
  • активний вплив на емоційно-образне сприйняття, розвиток дару слова як основи духовного становлення особистості;
  • сприяння засвоєнню учнями кращих зразків словесності та оволодіння матерією мови; розвиток читацьких інтересів;
  • виховання любові і поваги до Вітчизни, її народу, культури, історії;
  • формування зацікавленого та бережливого ставлення до природи;
  • розвиток внутрішнього прагнення добра, любові до високого морального вчинку;
  • розвиток моральної самооцінки, рефлексії, здатності до виправлення;
  • створення умов для сприйняття дітьми навчальної діяльності як необхідної праці, що випливає з почуття обов’язку, формування працелюбності.
  • стимулювання розвитку творчих здібностей дітей.

Об’єкт експериментально-дослідної роботи: навчально-виховний процес у початковій школі у класах із російською мовою навчання.

Предмет експериментально-дослідної роботи: зміст, форми, методи, шляхи впровадження педагогічних, методологічних і дидактичних принципів К.Д. Ушинського в навчально-виховний процес початкових класів з російською мовою навчання.

Мета експериментально-дослідної роботи полягає в експериментальній перевірці ефективності застосування педагогічних і дидактичних принципів, розроблених К.Д.Ушинським на основі здійснення апробації підручників «Русская Классическая Школа» (включає в себе навчальні книги К.Д.Ушинського, «Арифметику» О.С. Пчелко, Г.Б. Поляка, методичні посібники І.А. Горячевої).

Завдання експериментально-дослідної роботи:

  • вивчити, проаналізувати й узагальнити досвід із теми дослідження;
  • створити психолого-педагогічні й організаційно-педагогічні умови упровадження експериментальної роботи;
  • апробувати підручники «Русская Классическая Школа» (включає в себе навчальні книги К.Д.Ушинскького, «Арифметику» О.С. Пчелко, Г.Б. Поляка, методичні посібники І.А.Горячевої);
  • здійснити моніторинг ефективності навчально-виховного процесу в початковій школі на основі навчально-виховної системи К.Д.Ушинського;
  • організувати й провести низку науково-педагогічних конференцій і майстер-класів для учасників експерименту із теми експериментально-дослідної роботи;
  • розробити методичні рекомендації для педагогів навчальних закладів щодо способів ефективного упровадження педагогічних і дидактичних принципів, розроблених К.Д.Ушинським в освітню практику.

Механізм реалізації експериментально-дослідної роботи. Дослідно-експериментальну роботу планується здійснювати в 3 етапи. На першому етапі буде продіагностовано стан професійної підготовки вихователів до роботи в умовах експерименту. Педагогічних працівників буде ознайомлено із основними положеннями навчально-виховної системи К.Д.Ушинського, проведено низку лекцій. Буде здійснено апробацію окремих педагогічних прийомів, методик.

На другому етапі буде реалізовано основні завдання програми, виявлено дієві методи впровадження навчально-виховної системи К.Д.Ушинського, здійснено обмін досвідом, проведено моніторинг прогресу кожної дитини та моніторинг ефективності навчально-виховного процесу в початковій школі на основі навчально-виховної системи К.Д.Ушинського загалом.

На третьому (узагальнювальному) етапі будуть проаналізовані, узагальнені і скореговані окремі підходи щодо організації навчально-виховної роботи за принципами К.Д.Ушинського; складено методичні рекомендації для педагогів початкових класів щодо упровадження навчально-виховної системи, побудованої на дидактичних принципах К.Д.Ушинського.

Очікувані результати. Навчально-виховна система К.Д.Ушинського містить у собі цілісність при пріоритеті виховних завдань, що вимагається сучасною педагогікою. Матеріали навчальних книг К.Д.Ушинського відповідають вимогам, сформульованим сучасною педагогічною наукою, оскільки переводять знання з галузі «об’єктивно значущого» в галузь «особистісно значущого» і побудовані на принципах діалектичної єдності. Тому сучасні діти матимуть можливість сформувати цілісне світосприйняття. Учень зможе усвідомити цінність науки, історії, культури, релігії, літератури, естетики, сформувати морально-етичний кодекс.

Діти продемонструють позитивні тенденції в розвитку; педагоги оволодіють теоретичними й практичними аспектами навчально-виховної системи К.Д.Ушинського.

Загальний висновок

Навчально-виховна діяльність у рамках системи К.Д.Ушинського характеризується тим, що має системний масштаб завдань і здійснюється на основі антропологічного підходу, який є глибше і ширше існуючих сучасних теорій. Наслідком цієї діяльності є принципове вдосконалення й становлення людини в «повноті»: системне, цілеспрямоване, цілісне, тривале, безперервне. Характер дій спрямований на пошук і максимальне повне прагнення отримати результат: цілісне, суттєве становлення до людини, дитини.

Навчально-виховна система К.Д. Ушинського забезпечує єдність між освітнім знанням і практичною педагогічною ідеєю. Реалізація освітньої діяльності відбувається у просторі суб’єктивної реальності дитини, спільних рефлексивних дій і свідомості дорослого і дитини. В результаті цієї діяльності відбувається соціалізація дитини – вростання у світ людської культури і суспільних цінностей, відбувається розвиток її індивідуальності.

Leave a Reply