Використання елементів музейної педагогіки у навчально-виховному процесі ДНЗ: створення міні-музею хліба «Від зернини до хлібини»

Експериментальна база: дошкільний навчальний заклад № 560 Святошинського району м. Києва

Термін проведення: 2012 – 2017 рр.

Науковий керівник: Дудар О.В., старший викладач кафедри методики суспільно-гуманітарної освіти та виховання Інституту Післядипломної педагогічної освіти Київського університету імені Бориса Грінченка, кандидат історичних наук

Актуальність експериментально-дослідної роботи зумовлена усвідомленням музейної педагогіки як однієї із новітніх педагогічних технологій. Сутність технології ґрунтується на розумінні музею як «моделі багатовимірного світу», в якій досвід раціонального пізнання переплітається з чуттєвим, викликає необхідність існування музейної педагогіки. Основний методологічний прийом музейної педагогіки – інтерактивність, тобто нині музеї перетворюються на «живі організми», які потребують пізнання. З огляду на зазначене, перед освітньою галуззю постали нові завдання. Найважливішими з них є:

  • розширення сфери освіти через залучення до музейної педагогіки;
  • гармонізація розвитку творчої особистості;
  • формування національної ідеології;
  • збереження традицій, повернення до споконвічних духовних цінностей;
  • патріотичне виховання громадян своєї Вітчизни;
  • створення нової музейної аудиторії;
  • розширення простору впливу музею.

Отже, актуальність проблем, пов’язаних із використанням положень музейної педагогіки – очевидна.

Основна ідея дослідно-експериментальної роботи полягає у створенні інноваційного освітнього середовища, в якому максимально використовуватимуться елементи музейної педагогіки, що суттєво оптимізує навчально-виховний процес і сприяє набуттю вихованцями нових знань, умінь, навичок, а також вихованню музейної й комунікативної культури дитини, набуттю нею необхідного досвіду культурного діалогу з минулим, використання музейного простору у різних видах реалізації завдань навчально-виховного процесу внаслідок активізації творчих здібностей особистості.

Об’єкт експериментально-дослідної роботи: навчально-виховний процес дошкільного навчального закладу.

Предмет експериментально-дослідної роботи: елементи музейної педагогіки в навчально-виховному процесі.

Мета експериментально-дослідної роботи: створення освітнього середовища з використанням елементів музейної педагогіки.

Для досягнення мети у заявці логічно сформульовано й обґрунтовано основні завдання експериментально-дослідної роботи:

  • проаналізувати новітні наукові теоретичні і практичні дослідження з музейної педагогіки за кордоном і в Україні;
  • обґрунтувати методи, прийоми і форми використання елементів музейної педагогіки в навчально-виховному процесі дитячого садка;
  • здійснити експериментальну перевірку ефективності застосування прийомів, методів і форм роботи, характерних для музейної педагогіки, у системі роботи дитячого садка;
  • розробити нові й удосконалити наявні сценарії (конспекти) занять із елементами музейної педагогіки, спрямовані на реалізацію основних завдань навчально-виховного процесу;
  • створити Інтернет-сторінку для поширення інформації про хід експерименту;
  • на основі проведеної дослідно-експериментальної роботи укласти науково-методичні рекомендації щодо впровадження елементів музейної педагогіки у навчально-виховний процес ДНЗ.

Механізм реалізації експериментально-дослідної роботи передбачає розробку нових форм занять із урахуванням наявності музейного середовища при ДНЗ; гармонійний перехід від поодиноких та епізодичних контактів із професійними музеями до створення багатоступеневої системи використання елементів музейної педагогіки, більш активного залучення вихованців до музею і його культури, розширення та збагачення предметного світу міні-музеїв дитячого садка як найближчого до дитини музейного простору; активізацію роботи з батьками і подальше їх залучення до праці в міні-музеї, проведення спільних заходів, що мають на меті реалізацію завдань родинного виховання, налагодження співпраці батьківського загалу й педагогічного колективу ДНЗ.

Основні етапи експерименту: емпіричний, прогностично-конструювальний, програмно-моделювальний, узагальню вальний.

  • Емпіричний (теоретико-практичне оволодіння педагогічним колективом науково-практичним матеріалом щодо використання музейної педагогіки у навчально-виховному процесі; аналіз проблем і потенційних можливостей розвитку вихованців у системі навчально-виховного процесу; організація і проведення комплексного моніторингу розвитку вихованців ДНЗ; налагодження співпраці з музеями міста Києва; розробка і затвердження програми дослідно-експериментальної роботи).
  • Прогностично-конструювальний (теоретико-практичне оволодіння психологами, вихователями психолого-педагогічними методиками використання елементів музейної педагогіки у навчально-виховному процесі ДНЗ; проведення методичних семінарів-практикумів із питань застосування різних форм і методів музейної педагогіки у навчально-виховному процесі ДНЗ; конструювання навчально-виховних завдань на основі цілісного системного аналізу освітнього процесу навчального закладу; узагальнення та апробація педагогічного досвіду із застосуванням елементів музейної педагогіки і висвітлення її у мережі Інтернет).
  • Програмно-моделювальний (проведення різноманітних навчально-виховних заходів із використанням елементів музейної педагогіки; проведення науково-практичних семінарів, круглих столів і конференції, присвячених актуальним питанням використання музейної педагогіки у дошкільних навчальних закладах).
  • Узагальнювальний (підбиття підсумків апробації навчально-виховних заходів із елементами музейної педагогіки; статистично-кількісний аналіз результатів експерименту, порівняльна характеристика традиційної системи навчально-виховного процесу та інноваційної; проведення вихідного зрізу комплексного моніторингу, когнітивного, психолого-соціального розвитку учасників експерименту; підведення підсумків дослідно-експериментальної).

Усі етапи взаємопов’язані і взаємодоповнювальні.

Очікуваними результатами дослідно-експериментальної роботи мають стати:

  • реальна гуманізація освітнього процесу в навчальному закладі;
  • допомога вихованцям пізнати себе, свої здібності, нахили, інтереси у реалізації своїх можливостей у навчально-виховному процесі;
  • розкриття потенційних можливостей кожного вихованця;
  • позитивні зміни в динаміці розумового та інтелектуального розвитку, підвищенні результативності навчально-виховного процесу;
  • покращення показників особистісного розвитку вихованців у навчально-виховному процесі;
  • набуття вміння до самовираження і самоствердження;
  • високий художньо-естетичний розвиток дитини;
  • емоційний розвиток, сформований інтерес до відвідування музеїв;
  • набуття комунікативної компетенції;
  • активізація рефлексійної діяльності дітей старшого дошкільного віку.

Загальний висновок

Використання елементів музейної педагогіки дає можливість освітянам оптимізувати й інтенсифікувати навчально-виховний процес, може сприяти більш ефективній реалізації навчально-виховних завдань, що є складовими функціонування роботи школи-дитячого садка. При цьому наголосимо, що домінантою проекту дослідно-експериментальної роботи є системний підхід, який передбачає ґрунтовний аналіз результатів діяльності учнів і вихованців у всіх сферах навчально-виховної діяльності.

Leave a Reply