Формування професійної орієнтації учнів у процесі викладання спеціального курсу «Надра земні (Основи геології)» у середній загальноосвітній школі

Експериментальна база: СЗШ № 256.

Термін проведення експерименту: 2012- 2017 рр.

Науковий керівник: Кашуба Г.О., кандидат геолого-мінералогічних наук, генеральний директор ТОВ «Інтегровані нафтогазові технології Надра».

Актуальність дослідно-експериментальної роботи зумовлена тим, що навчальна й психологічна підготовка учнів на етапі допрофільного навчання та отримання майбутньої професії – безперервний процес. Однак, досвід роботи зі старшокласниками свідчить, що у більшості учнів відсутня інформація про окремі професії, зокрема пов’язані із геологією. Одним із шляхів вирішення означеної проблеми є запровадження відповідних елективних курсів до навчальних планів загальноосвітніх навчальних закладів. Аналіз і узагальнення результатів опитування на виявлення освітніх потреб учнів і системи запитів їхніх батьків, а також усвідомлення потенціалу технічних, матеріальних, кадрових ресурсів школи переконує в необхідності і своєчасності упровадження спецкурсу з основ геологічних наук до освітнього процесу ЗНЗ.

Основна ідея експериментально-дослідної роботи полягає в тому, що вивчення учнями спеціального курсу «Надра земні (основи геології)» сприятиме свідомому прийняттю рішення щодо вибору майбутньої професії.

Об’єкт експериментально-дослідної роботи: процес формування професійної орієнтації учнів.

Предмет експериментально-дослідної роботи: вплив вивчення спеціального курсу «Надра земні (основи геології)» на формування професійної орієнтації в середній школі.

Мета експериментально-дослідної роботи полягає в експериментальній перевірці ефективності впровадження спеціального курсу «Надра земні (основи геології)» на формування професійної орієнтації учнів.

Завдання експериментально-дослідної роботи:

  • розробити й апробувати спеціальний курс «Надра земні (основи геології)» для учнів 8 – 11 класів середньої загальноосвітньої школи;
  • забезпечити науково-методичну підготовку вчителів для роботи за цією програмою;
  • сформувати систему навчання основам геології шляхом оновлення цілей, змісту, методів і засобів підготовки учнів із природничо-математичних дисциплін;
  • експериментально підтвердити ефективність апробованого спецкурсу на формування професійної орієнтації учнів.

Механізм реалізації експериментально-дослідної роботи передбачає:

  • впровадження спецкурсу «Надра земні (основи геології)» на етапі допрофільного навчання;
  • розробку спецкурсу на етапі профільного навчання учнів 10 – 11 класів геологічного напрямку;
  • щорічний моніторинг профільної орієнтації учнів у процесі викладання спецкурсу геологічного напрямку;
  • розробку методичних рекомендацій щодо інтеграції геологічних знань у предмети природничо-математичного циклу;
  • видання методичної літератури і навчального посібника.

Загальний висновок

З огляду на мету, основну ідею, механізм реалізації дослідно-експериментальної роботи вважаємо, що упровадження спеціального курсу «Надра земні (основи геології)» сприятиме підвищенню якості знань учнів із природничо-математичної освіти, збагаченню уявлення про навколишнє природне середовище та формуванню бережливого ставлення до нього, свідомому прийняттю рішення щодо вибору майбутньої професії.

Leave a Reply