Розвиток навчальної автономії учнів загальноосвітнього навчального закладу

Експериментальна база: СШ № 239.

Термін проведення експерименту: 2012-2017 рр.

Науковий керівник: Бориско Н.Ф., доктор педагогічних наук, професор Київського національного лінгвістичного університету.

Актуальність експериментально-дослідної роботи зумовлена сукупністю взаємопов’язаних чинників. Найважливішими серед них є соціальне замовлення суспільства на підготовку учнів, здатних до свідомого самостійного і самокерованого навчання, які беруть на себе відповідальність за власні успіхи і невдачі й готові до автономного навчання протягом усього життя; недостатній рівень розробленості проблеми альтернативних відкритих форм навчання, що стимулюють навчальну автономію учнів, і є потребою у відповідних спеціальних теоретико-практичних дослідженнях; необхідність розробки, перевірки і впровадження навчання за тижневим робочим планом як однієї з методик, використання якої сприяє розвитку і підтримці навчальної автономії учнів.

Основна ідея експериментально-дослідної роботи полягає в розробці методики навчання математики, української, німецької мови за тижневим робочим планом.

Об’єкт експериментально-дослідної роботи: процес розвитку навчальної автономії учнів під час оволодіння загальноосвітніми навчальними предметами із застосуванням методики навчання за тижневим планом.

Предмет експериментально-дослідної роботи: зміст, форми і методи навчання математики, української та німецької мови за тижневим робочим планом.

Мета експериментально-дослідної роботи: теоретично обґрунтувати й експериментально перевірити ефективність методики навчання математики, української мови, німецької мови за тижневим робочим планом.

Завдання експериментально-дослідної роботи:

  • проаналізувати сучасні підходи до розвитку навчальної автономії, узагальнити набутий досвід роботи за альтернативними відкритими формами навчання у зарубіжних школах та екстраполювати його на навчально-виховний процес українських шкіл;
  • визначити перспективні форми методики навчання за тижневим робочим планом і обґрунтувати їх теоретично, із позицій педагогіки, психології і фахової методики;
  • виокремити критерії відбору навчального матеріалу для самостійного опрацювання учнями за тижневим навчальним планом із урахуванням їхніх індивідуально-вікових особливостей;
  • визначити принципи організації навчального матеріалу для самостійного опрацювання учнями за тижневим навчальним планом із урахуванням їхніх індивідуально-вікових особливостей;
  • проаналізувати навчальні плани і програми з математики, німецької та української мов, визначити перелік тем і проблем для самостійного опрацювання учнями з урахуванням специфічних особливостей відповідного навчального предмету;
  • проаналізувати підручники і посібники щодо визначення і відбору навчального матеріалу для експериментального навчання;
    обґрунтувати і розробити навчальні матеріали для роботи за тижневим планом, включаючи способи, форми і види контролю, самоконтролю, взаємоконтролю і відповідного само-, взаємо- та оцінювання;
  • розробити методичні матеріали для підготовки вчителів із відповідних предметів для проведення експериментального навчання за обраною методикою;
  • експериментально перевірити ефективність розробленої методики навчання за тижневим робочим планом в експериментальних класах під час навчання з математики, української та німецької мов;
    провести якісний та кількісний аналіз отриманих результатів і перевірити їх достовірність;
  • укласти методичні рекомендації щодо впровадження методики навчання за тижневим робочим планом.

Механізм реалізації експериментально-дослідної роботи передбачає:

  • створення ініціативної творчої групи з розробки і реалізації програми експериментально-дослідної роботи;
  • теоретико-практичне оволодіння педагогічним колективом методикою навчання за тижневим робочим планом;
  • відбір класів і груп для проведення експериментального навчання за методикою роботи за тижневим планом;
  • розробку навчальних матеріалів для роботи за тижневим планом, включаючи форми і види контролю, самоконтролю та відповідного оцінювання;
  • підготовку методичних рекомендацій щодо упровадження методики навчання за тижневим планом.

Очікувані результати експериментально-дослідної роботи передбачають посилення рівня гуманізації навчально-виховного процесу; індивідуалізацію навчального процесу за рахунок застосування диференційованих завдань для обов’язкового і факультативного опрацювання учнями й самостійне обрання ними відповідних тем і проблем для вивчення; формування в учнів високого рівня соціальної компетентності, зокрема вмінь працювати в групах, співпрацювати з однокласниками і вчителями тощо; формування і розвиток в учнів внутрішньої мотивації і здатності до самоаналізу, рефлексії та самооцінки; розвиток навчальної автономії учнів за рахунок виховання у них здатності до самостійного, самокерованого і самовідповідального навчання.

Загальний висновок

Упровадження методики навчання математики, української, німецької мови за тижневим робочим планом забезпечить не лише ефективне опанування учнями змістом цих предметів, але й уможливить розвиток навчальної автономії учнів, здатних до самостійного, самокерованого учіння і готових брати на себе відповідальність за його результати. Завдяки навчанню за тижневим планом школярі вчаться також допомагати іншим і отримувати допомогу. Відтак відбуватиметься удосконалення методичної, психологічної, педагогічної і фахової компетентностей учителів.

Leave a Reply