Використання елементів музейної педагогіки в роботі з дошкільниками та молодшими школярами

Експериментальна база: школа-дитячий садок «Кияночка» Шевченківського району м. Києва

Термін проведення: 2011 – 2015 рр.

Науковий керівник: Дудар О.В., старший викладач кафедри методики суспільно-гуманітарної освіти та виховання Інституту Післядипломної педагогічної освіти Київського університету імені Бориса Грінченка, кандидат історичних наук

Актуальність експериментально-дослідної роботи. Важлива характеристика сучасного етапу українського державотворення – всебічне реформування освітньої галузі. Виклики нової епохи породили необхідність пошуку нових підходів до осмислення головних проблем культури й освіти, в основі яких – духовно-моральна творчість людства. На часі – проблема діалогу духовності. У сучасній ситуації важливий не стільки раціональний, скільки культурологічний аспект в єдиному педагогічному процесі, який створює умови для творчого самовизначення особистості. У час кризи комунікативного потенціалу важливо створювати й підтримувати пізнавальний інтерес, пробуджувати в дитини любов до рідної мови, фольклору, художньої літератури.

Звернення до цінностей, накопичених і збережених у світовій культурі, передбачає включення індивіда в культурно-історичний простір, що створює підґрунтя для усвідомлення ним себе як суб’єкта культури. Особлива роль в цьому належить музею, який виводить індивіда за межі соціуму, цивілізації в світ культури. У такому контексті актуалізується проблема усвідомлення соціокультурних функцій музею. Усвідомлення музею як «моделі багатовимірного світу», в якій досвід раціонального пізнання переплітається з чуттєвим, викликає необхідність існування музейної педагогіки. Основний методологічний прийом музейної педагогіки – інтерактивність, тобто нині музеї перетворюються на живі організми у процесі пізнання. З огляду на зазначене перед освітньою галуззю постали нові завдання. Найважливішими з них є:

  • розширення сфери освіти через залучення до музейної педагогіки;
  • гармонізація розвитку творчої особистості;
  • формування національної ідеології;
  • збереження традицій, повернення до споконвічних духовних цінностей;
  • патріотичне виховання громадян своєї Вітчизни;
  • створення нової музейної аудиторії;
  • розширення простору впливу музею.

Отже, актуальність проблем, пов’язаних із використанням положень музейної педагогіки – очевидна.

Музейна педагогіка, як один з напрямків діяльності музею, стає все більш усталеною в практиці духовно-морального, цивільно-патріотичного, історико-краєзнавчого виховання особистості дошкільника, молодшого школяра, підлітка чи юнака в єдиному освітньому процесі. Прагнення до гуманітарного оновлення освіти, орієнтованого на співробітництво музею і дитячого садка чи школи, на створення аматорських шкільних тематичних музеїв, принципи орієнтації на вікові особливості музейної аудиторії, взаємозв’язку школи і музеїв, підготовки юного покоління до дорослого життя через гру і за допомогою музейних засобів детермінують суть освітньої парадигми XXI століття. Тому актуальність експериментальної роботи «Використання елементів музейної педагогіки в роботі з дошкільниками та молодшими школярами» безперечна.

Основна ідея дослідно-експериментальної роботи полягає у створенні інноваційної освітньої системи використання елементів музейної педагогіки, що суттєво оптимізує навчально-виховний процес, в тому числі набуття нових знань, умінь, навичок вихованцем чи учнем.

Об’єкт експериментально-дослідної роботи: елементи музейної педагогіки у навчально-виховному процесі спеціалізованої школи-дитячого садка

Предмет експериментально-дослідної роботи: шляхи (методи, прийоми, форми чи способи) використання елементів музейної педагогіки в навчально-виховному процесі спеціалізованої школи-дитячого садка

Мета експериментально-дослідної роботи: теоретично обґрунтувати й експериментально перевірити ефективність використання елементів музейної педагогіки у навчально-виховному процесі спеціалізованої школи-дитячого садка

Завдання експериментально-дослідної роботи:

  • проаналізувати новітні наукові теоретичні та практичні дослідження з музейної педагогіки;
  • обґрунтувати методи, прийоми і форми використання елементів музейної педагогіки в навчально-виховному процесі школи-дитячого садка;
  • здійснити експериментальну перевірку ефективності застосування прийомів, методів і форм роботи, характерних для музейної педагогіки, у системі роботи школи-дитячого садка;
  • розробити нові й удосконалити наявні конспекти (сценарії) занять із елементами музейної педагогіки, спрямовані на реалізацію основних завдань навчально-виховного процесу;
  • укласти науково-методичні рекомендації щодо впровадження елементів музейної педагогіки у практику роботи школи-дитячого садка.

Механізм реалізації експериментально-дослідної роботи полягає у створенні інноваційної освітньої системи, спрямованої на застосування досягнень музейної педагогіки на засадах системного підходу, який передбачає ефективну взаємодію трьох підсистем: виховання (як загального ціле покладання), навчання (як засобу досягнення загальної мети виховання), особистісного розвитку (як результативної сторони виховного процесу) шляхом використання нестандартних форми роботи у школі-дитячому садку з урахуванням вікових особливостей та потреб особистості вихованця чи учня, його життєвих диспозицій і творчого потенціалу. Крім того заявкою і програмою експериментально-дослідної роботи передбачено оптимальне використання педагогічних засобів, створення сприятливих умов для організації життєдіяльності вихованців і учнів; застосування механізмів внутрішнього і зовнішнього стимулювання життєвої активності (дозвільно-ігрової, художньо-образної, предметно-перетворювальної, фізично-оздоровчої, навчально-пізнавальної, соціально-комунікативної, громадсько-корисної, національно-громадянської, духовно-катарсичної) кожної особистості.

Очікувані результати науково-дослідницької й експериментальної роботи:

  • гуманізація навчально-виховного процесу в навчальному закладі;
  • допомога учням та вихованцям в пізнанні себе, своїх здібностей, нахилів, інтересів у реалізації своїх можливостей в навчально-виховному процесі;
  • розкриття потенційних можливостей кожного вихованця та учня;
  • позитивні зміни в динаміці розумового та інтелектуального розвитку учнів, підвищенні результативності навчально-виховного процесу;
  • покращення в цілому показників особистісного розвитку учнів в навчально-виховному процесі
  • набуття вміння до самовираження та самоствердження;
  • високий художньо-естетичний розвиток дитини;
  • емоційний розвиток, сформований інтерес до відвідування музеїв;
  • набуття комунікативної компетенції;
  • активізація рефлексійної діяльності дітей старшого дошкільного віку.

Загальний висновок

Використання елементів музейної педагогіки може оптимізувати й інтенсифікувати навчально-виховний процес, сприяти більш ефективній реалізації навчально-виховних завдань, що є складовими роботи школи-дитячого садка. При цьому наголосимо, що домінантою проекту дослідно-експериментальної роботи є системний підхід, який передбачає ґрунтовний аналіз результатів діяльності учнів і вихованців у всіх сферах навально-виховної діяльності

Leave a Reply