Система психолого-педагогічних методів у навчально-виховному процесі загальноосвітнього навчального закладу в умовах диференційованого особистісно-орієнтованого навчання

Експериментальна база: Києво-Печерський ліцей №171 «Лідер»

Термін проведення експерименту: 2011-2020 рр.

Науковий керівник: Максименко С.Д., директор Інституту психології ім. Г.С.Костюка НАПН України, дійсний член НАПН України, доктор психологічних наук

Актуальність експериментально-дослідної роботи. Пріоритетним завданням функціонування і розвитку освітньої галузі визнано відродження й розбудову національної системи освіти та виведення її на світовий рівень, що задекларовано у нормативних і законодавчих документах державного ґатунку (Конституція України, Національна доктрина розвитку освіти, Закони України «Про освіту», «Про загальну середню освіту», Положення про загальноосвітній навчальний заклад, Концепція загальної середньої освіти, Концепція профільного навчання в старшій школі та ін.). У засадничих положеннях законодавчих актів і нормативів, що регламентують діяльність навчальних закладів, акцентується увага на необхідності запровадження в усі ланки освітньої галузі особистісно-орієнтованого підходу, що ставить у центр освітнього процесу особистість учня, забезпечує свободу вибору змісту освіти з метою задоволення освітніх, духовних, культурних і життєвих потреб особистості, гуманне ставлення до особистості, становлення її індивідуальності і можливості самореалізації в культурно-освітньому просторі. Особистісно-орієнтований зміст освіти спрямований на розвиток цілісної людини: її природних особливостей (здоров’я, здатності мислити, відчувати, діяти); соціальних властивостей (бути громадянином, сім’янином, трудівником) і властивостей суб’єкта культури (свободи, гуманності, духовності, творчості). При цьому розвиток і природних, і соціальних, і культурних чинників відбувається в контексті змісту освіти, що має загальнолюдську, національну цінність.

Особистісно-орієнтована школа на основі використання системи психолого-педагогічних методів у навчально-виховному процесі плекає творчу особистість, створює сприятливі умови для повноцінного інтелектуального, творчого, морального, фізичного розвитку дитини, примноження культури і духовності в усій різноманітності національних і світових зразків, тобто є школою самореалізації особистості, школою життєтворчості, культурного виховання.

З огляду на зазначене вище очевидною є актуальність експериментально-дослідної роботи з теми «Cистема психологічних методів в навчально-виховному процесі загальноосвітнього навчального закладу в умовах диференційованого особистісно-орієнтованого навчання».

Основна ідея експериментально-дослідної роботи полягає в розробці й упровадженні в навчально-виховний процес системи психологічних методів, яка максимально оптимізує процес повноцінного психологічного розвитку особистості учня, набуття ним нових знань, умінь і навичок і у тому числі покращує соціалізацію особистості.

Ця система психологічних методів, оформляючись як сукупність психолого-педагогічних інноваційних технологій, є експериментально вивіреною і являє собою синтез міждисциплінарного наукового знання.

Об’єкт експериментально-дослідної роботи: психологічне середовище навчально-виховного процесу загальноосвітнього навчального закладу.

Предмет експериментально-дослідної роботи: система психологічних методів навчально-виховного процесу загальноосвітнього навчального закладу в умовах диференційованого особистісно-зорієнтованого навчання

Мета експериментально-дослідної роботи: теоретично обґрунтувати й експериментально перевірити ефективність упровадження системи психологічних методів у навчально-виховний процес загальноосвітнього навчального закладу в умовах диференційованого особистісно-зорієнтованого навчання.

Завдання експериментально-дослідної роботи:

  • провести теоретичний аналіз психолого-педагогічної літератури з теми дослідження та зробити аналіз наявних проблем у практиці організації навчально-виховного процесу у загальноосвітніх навчальних закладах України;
  • обґрунтувати необхідність впровадження у навчально-виховний процес загальноосвітнього навчального закладу системи психологічних методів;
  • організувати та провести психологічні дослідження відповідно до мети діяльності;
  • здійснити експериментальну перевірку ефективності цілісної психолого-педагогічної системи і зокрема психологічних технологій навчання і виховання в системі роботи загальноосвітніх навчальних закладів;
  • розробити науково-методичний інструментарій для проведення експериментального дослідження за обраною темою;
  • розробити науково-методичні рекомендації щодо впровадження системи психологічних методів в навчально-виховний процес загальноосвітнього навчального закладу.

Механізм реалізації експериментально-дослідної роботи передбачає комплекс заходів відповідно до організаційно-прогнозуючого, науково-консультативного, науково-дослідного, формувального, контрольно-узагальнювального етапів експериментально-дослідної роботи:

  • документальне оформлення діяльності науково-дослідної лабораторії (обговорення і складання концепції, перспективного плану роботи, формування штатного розкладу лабораторії,складання індивідуальних планів роботи співробітників лабораторії);
  • проведення ознайомлювальних і узгоджувальних батьківських зборів, науково-практичних семінарів з обговоренням відомих у сучасній психологічній науці концепцій і напрямків розвитку і формування особистості;
  • теоретичне обґрунтування системи психологічних методів, які впроваджуються в навчально-виховний процес ЗНЗ;
  • проведення психологічних консультацій для педагогів, учнів та батьків;
  • організація та проведення психологічних досліджень;
  • розробка нового науково-дослідницького інструментарію й інформаційно-методичного супроводу фахівців, які здійснюватимуть педагогічну і психологічну роботу;
  • випробування та аналіз системи психологічних методів в навчально-виховному процесі ЗНЗ;
  • теоретико-практичне оволодіння психологами, вчителями-предметниками, адміністрацією технологіями розробленої системи психологічних методів;
  • впровадження системи психологічних методів в навчально-виховний процес ЗНЗ;
  • підготовка до видання методичного комплексу посібників, методичних рекомендацій для реалізації розробленої системи психологічних методів;
  • визначення алгоритму ефективного застосування та впровадження системи психологічних методів в навчально-виховному процесі ЗНЗ в умовах диференційованого особистісно-орієнтованого навчання;
  • створення контрольних груп для перевірки ефективності розробленої та впровадженої в навчально-виховний процес ЗНЗ системи психологічних методів;
  • перевірка застосованої системи психологічних методів на контрольних групах.

Очікувані результати науково-дослідницької й експериментальної роботи: реальна гуманізація навчально-виховного процесу в навчальному закладі; допомога учням в пізнанні себе, своїх здібностей, нахилів, інтересів у реалізації своїх можливостей в навчально-виховному процесі; активізація гармонійного розвитку родинної та шкільної освіти; розкриття потенційних можливостей кожного учня; сприятливі умови для саморозвитку особистості учня; покращення рівня внутрішньої мотивації учнів до навчання; позитивний вплив на активізацію пізнавальних процесів та, як результат, – покращення якості знань учнів; позитивні зміни в динаміці розумового й інтелектуального розвитку учнів, підвищенні якості навчально-виховного процесу; покращення в цілому показників особистісного розвитку учнів у навчально-виховному процесі.

Загальний висновок

З огляду на зазначене дослідно-експериментальна робота за темою «Cистема психологічних методів в навчально-виховному процесі загальноосвітнього навчального закладу в умовах диференційованого особистісно-орієнтованого навчання» є актуальною, знаковою і має практичну значущість. За умов реального запровадження розробленого авторами інструментарію системи психологічних методів у практику навчальних закладів уможливлюється створення сприятливого середовища для гуманізації навчально-виховного процесу шкіл, саморозвитку й самопізнання особистості кожного учня, розкритті їхніх нахилів, інтересів, потенціальних можливостей, підвищення якості навчальної діяльності школярів.

Leave a Reply