Театральний клас

Експериментальна база: СШ №23

Термін проведення: 2010 – 2014 рр.

Науковий керівник: Коровченко Є.Г., доцент кафедри майстерності актора і режисури драми Київського Національного університету театру, кіно та телебачення ім. І.К.Карпенко-Карого

Актуальність експериментально-дослідної роботи. На сучасному етапі розвитку українського суспільства знаннєвоцентрична освітня парадигма ХХ ст. поступово трансформується у культуроцентричну. Метою її функціонування визнано засвоєння вихованцями цінностей культури, осягнення основних типів свідомості людини, що відображають етапи її духовного розвитку.

Випускник нинішнього вищого навчального закладу повинен бути не тільки підготовленим до дорослого життя. Майбутній фахівець має отримати певну «культурну» підготовку, сформувавши себе згідно з законами світової культури. В умовах сучасного біфукарційного простору проблема естетичного виховання набула особливого акценту у зв’язку з необхідністю формування вихованців як особистостей, спроможних творити культуру суспільства. Це мають бути творчі, високодуховні і перспективні люди, здатні до постійного самовдосконалення, творчого переосмислення й перетворення життя у площині емоційно-позитивного ставлення до нього. Головною умовою розкриття творчого потенціалу людини завжди було мистецтво. Діалог із мистецтвом, осягнення його високохудожніх витворів спирається на емоції, переживання, почуття, на «проживання знання й пізнання», відчуття гармонії в усіх явищах, що складають зміст мистецтва. Людина під час художньої діяльності удосконалює власну емоційно-особистісну сферу, розвиває своє мислення, уяву і фантазію, а відтак художні здібності й інтелект. Отже, мистецтво, художня освіта – то потужне джерело розв’язання нагальних проблем сучасного буття – моралі, культуротворення, творчої активності, духовності.

Необмежені можливості на виховання молоді має театральне мистецтво, яке всебічно впливає на органи чуття дитини, формує її ціннісну сферу. В такому контексті актуалізується значущість експериментально-дослідної роботи з теми «Театральний клас».

Основна ідея експериментально-дослідної роботи. Зазначений проект частково вирішує проблему організації позашкільної освіти талановитих учнів старших класів, дає можливість творчим особистостям збагатити свій досвід у мистецькій діяльності, виявити й закріпити художні здібності, всебічно розвинути особистісну сутність шляхом поєднання загальноосвітньої та художньої діяльності, визначитися з майбутньою професією.

Режим роботи «Театрального класу» передбачає поєднання загальноосвітньої діяльності учнів із заняттями профільного спрямування, що дає можливість створенню рівномірного інтелектуально-емоційного навантаження на учнів протягом навчального дня. Викладання профільних дисциплін здійснюється силами працівників Київського національного університету театру, кіно і телебачення імені І.К. Карпенко-Карого, з яким укладено угоду про співробітництво.

Об’єкт експериментально-дослідної роботи: розвиток, виховання, спеціальна освіта учнів загальноосвітнього закладу.

Предмет експериментально-дослідної роботи: система духовно-мистецького проектування особистісного розвитку учня в умовах навчально-виховного процесу ЗНЗ.

Мета експериментально-дослідної роботи: розробити інноваційну систему освітньої діяльності, спрямовану на культуротворення особистості учня засобами театральної освіти.

Завдання експериментально-дослідної роботи:

  • створення умов для інтелектуального та емоційного самовираження особистості вихованця, як у загальноосвітньому, так і в професійному середовищі;
  • забезпечення педагогічної підтримки творчих спрямувань учня;
  • організація навчально-виховної діяльності спрямованої на оптимальне розкриття і розвиток особистісних, художніх, навчальних і індивідуальних якостей вихованців;
  • виховання художньої уяви, творчої ініціативи, емоційної гнучкості, культури мови;
  • реалізація особистості різноманітних галузях художньої діяльності;
  • створення творчого колективу зі спільною метою;
  • сприяння розширенню загального у художнього кругозору вихованців та практичному знайомству їх з особливостями національної культури, з елементами сценічної грамоти;
  • виховання спостережливості, уваги, вольових якостей, уяви, творчої ініціативи, емоційної чуйності на художні імпровізації, вигадування;
  • формування правильних і адекватних ідейно-естетичних оцінок, доступних для розуміння кола життєвих явищ, людських взаємовідносин, конфліктів, учинків, характерів;
  • організація суспільно-корисних заходів фахового спрямування.

Механізм реалізації експериментально-дослідної роботи передбачає створення інноваційної системи освітньої діяльності культуротворення особистості учня в системі «Театральний клас», що оптимізує процес формування морально-духовних якостей особистості у т.ч. набуття та удосконалення творчих умінь, навичок учнем, розвиток його творчих спрямувань. Діяльність проекту здійснюється на основі розробленого експериментального робочого навчального плану відповідно до нормативних документів, варіативна частина якого та індивідуальні заняття включають профільні фахові дисципліни: акторська майстерність, сценічна мова, сценічний рух, вокал, хореографія, історія мистецтв та театру.

Прийом до театрального класу здійснюється на конкурсній основі з профільного навчання відповідно до Інструкції про порядок конкурсного прийому дітей до гімназій, ліцеїв, колегіумів, спеціалізованих шкіл-інтернатів та відповідно до здібностей учнів.

Повний курс навчання – 2 роки. По закінченню 11 класу діти отримують, окрім атестату про повну середню загальну освіту, сертифікат про закінчення профільного класу за спеціальністю «Акторське мистецтво драматичного театру та кіно».

Навчально-виховна діяльність здійснюється за проектом «Школа повного року навчання» (0830 – 1830) за п’ятиденним графіком роботи. У вихідні, святкові дні та в канікулярний період – заняття з профільного навчання в режимі гурткової роботи за проектом «Школа повного року навчання».

Очікувані результати науково-дослідницької й експериментальної роботи полягають у здобутті учнями СЗШ якісної повної середньої освіти, оволодінні ними в повному обсязі основними фаховими навичками та знаннями, підвищенні навчальних результатів, унаслідок доцільного поєднання загальноосвітньої та фахової діяльності; покращенні емоційно-фізичного стану учнів за рахунок ефективного розподілу навчально-емоційного навантаження під час навчального дня; оволодінні стійкими навичками естетики поведінки, спілкування; розширенні кругозору вихованців за рахунок міжпредметних зв’язків загальноосвітньої та фахової діяльності; активізації розвитку творчих спрямувань учнів; розкритті потенційних творчих можливостей кожного учня; роботі педагогічного колективу, задіяного в експерименті (вчителів-предметників інваріативної навчальної діяльності і викладачів варіативної профільно-фахової навчальної діяльності), як цілісної системи в плануванні, організації й упровадженні експерименту; позитивних змінах у динаміці духовного, мистецького та інтелектуального розвитку учнів, підвищені результативності їх професійного спрямування; покращенні показників духовно-морального розвитку учнів; оптимальному засвоєнні навчального матеріалу.

Загальний висновок

Дослідно-експериментальна робота «Театральний клас» допомагає вирішити такі проблеми, як профорієнтаційне спрямування учнів, системний підхід до поєднання загальноосвітньої діяльності учнів з фаховим спрямуванням, що уможливлює створення рівномірного інтелектуально-емоційного навантаження на учнів протягом навчального дня. Зазначена система будучи сукупністю профільно-загальноосвітніх педаогінчих інноваційних технологій є експериментально вивіреною і складає собою синтез міждисциплінарного науковго знання, що формує сприятливі умови для результативної діяльності у різних галузях художньої діяльності.

Позитивні результати впровадження експериментально-дослідної роботи «Театральний клас» на базі спеціалізованої загальноосвітньої школи № 23 з поглибленим вивченням англійської мови Деснянського району м. Києва переконують у доцільності експериментально-дослідної роботи й необхідності її продовження.

Leave a Reply