Шановні наукові керівники!
Бажаємо успішної участі і керівництва дослідно- експериментальною роботою
закладів освіти столиці)
Щоб допомогти вам у цьому, надаємо інформацію та перелік деяких ресурсів, які
можуть вас надихнути на цінні педагогічні ідеї, полегшити ваші пошуки і
відповісти на ряд питань, що можуть виникнути.
1. Якими нормативно-правовими документами слід керуватись під час
експериментальної діяльності?
Насамперед дослідно-експериментальна робота (ДЕР) у системі столичної освіти
регулюється такими нормативно-правовими документами:
Положенням про порядок здійснення інноваційної діяльності у сфері освіти
( затверджене Наказом Міністерства освіти і науки 12 травня 2023 року № 552 та
зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 07 липня 2023 р. за № 1155/40211)
https://ndl.ipo.kubg.edu.ua/?p=1906
Положенням про експериментальний загальноосвітній навчальний заклад
(затверджене наказом Міністерства освіти і науки України від 20 лютого 2002
року № 114 (у редакції наказу Міністерства освіти і науки України 23 листопада
2009 року № 1054, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 16 грудня 2009
року за № 1217/17233). https://ndl.ipo.kubg.edu.ua/?page_id=591
2. Які документи потрібні для відкриття експерименту (проєкту)
регіонального рівня?
Для відкриття експерименту (проєкту) регіонального рівня необхідно оформити
такі документи:
лист – клопотання директора закладу освіти на ім’я начальника районного
управління освіти
http://surl.li/uevxd
– Заявку і програму проведення експерименту регіонального рівня
(структура заявки та програми відповідає визначеній у розділ ІІ пункт 2
«Положення про порядок здійснення інноваційної діяльності у сфері освіти»)
Зверніть увагу: Заявка та програма експериментального
дослідження підписуються науковим керівником та
директором закладу освіти і засвідчуються печаткою
відповідного закладу.
3. Які функції наукового керівника у експерименті (проєкті)?
Згідно «Положення про порядок здійснення інноваційної діяльності у сфері освіти»
( Розділ ІІ, пункт 9.) «… науковий керівник спільно з керівництвом
експериментальних закладів:
– розробляє і коригує концепцію (наукове обґрунтування) досліджуваної
теми;
– розробляє програму експерименту/проєкту;
– визначає оптимальний розподіл функцій між усіма учасниками
експерименту/проєкту;
– планує, забезпечує проведення науково-теоретичних, навчально-
методичних семінарів, тренінгів для учасників експерименту/проєкту;
– відстежує проміжні результати, аналізує ефективність змін, що відбулися
під час експерименту/проєкту, вносить корективи і доповнення (за
необхідністю);
– представляє кінцеві результати експерименту/проєкту;
– забезпечує відкритість і доступність змісту та результатів
експерименту/проєкту для педагогічної та батьківської громадськості,
засобів масової інформації;
– здійснює науковий супровід під час підготовки поетапних і узагальнених
звітів за наслідками проведеної роботи;
– бере участь у розробленні навчально-методичної літератури для
проведення експерименту/проєкту…»
Також важливо, що згідно Розділу ІІ, пункту 11 «Положення» «…Про виконання
програми кожного етапу експерименту/проєкту науковий керівник спільно з
керівництвом експериментальних закладів готують звіт.
Звіт кожного етапу, що подаються до Комісії, включає опис виконання завдань у
строки, визначені у програмі експерименту/проєкту, розробленої навчально-
методичну літератури, інших практичних матеріалів (за необхідності), що
розкривають сутність виконаної роботи учасниками експерименту/проєкту…»
4. На що звернути увагу при підготовці звіту?
При підготовці звітів просимо звернути увагу на наступне:
– відповідність назви теми дослідно-експериментальної роботи наказу, яким її
затверджено;
– відповідність вихідних положень, термінів, назв етапів та завдань дослідно-
експериментальної роботи затвердженій заявці та програмі дослідження;
– наявність підпису наукового керівника, завіреного в установленому порядку.
5. Де можна ознайомитись із загальними підходами до організації
ДЕР?
Загальні підходи до організації і проведення експерименту (проєкту) викладені у
методичних рекомендаціях:
Організація дослідно-експериментальної роботи у дошкільних і
загальноосвітніх навчальних закладах : метод. рек. / уклад.: В. І. Ковальчук,
Г. В. Шапаренко, Л. О. Базиль та ін. – К. : Київ. ун-т ім. Б. Грінченка, 2012. –
76 с.
https://drive.google.com/file/d/1DqAWT9WYYRAirrgpHassCYgdEvsWxcpb/view?
usp=drive_link
6. Де можна ознайомитись із практикою проведення ДЕР у закладах
освіти м.Києва?
Інформація про практику здійснення ДЕР та інноваційну діяльність закладів
освіти м. Києвау закладах освіти м.Києва подана у інформаційних збірниках:
– “Експериментальні педагогічні дослідження у загальноосвітніх навчальних
закладах м. Києва” / Г. Шапаренко, С.Івашньова, К., 2015
https://ndl.ippo.kubg.edu.ua/?p=1195
Пруцакова О. Л. (ред.). Лавриненко О В., Радзімовська О. В., Якубов С. В.,
Експериментальні педагогічні дослідження регіонального рівня у закладах освіти м. Києва у 2016–2020 роках: Інформаційно-аналітичний збірник. Київ: ІПО
Київського університету імені Бориса Грінченка, 2021. 122 с.